Ammatillisen opettajan oma koulutustausta?
Jos toimit ammatillisena opettaja, mikä on sinun oma koulutus- ja työkokemustaustasi? Erityisesti kiinnostaa, jos opetat lähihoitajia tai lastenohjaajia eli heitä, jotka tulevaisuudessa työskentelevät varhaiskasvatuksessa.
Kommentit (29)
Taidetaan vaatia ylempi korkeakoulututkinto & pedagogiset opinnot?
Vierailija kirjoitti:
Taidetaan vaatia ylempi korkeakoulututkinto & pedagogiset opinnot?
Kaikilla ammatillisten opintojen opettajilla on oltava vähintään kolmen vuoden työkokemus opetustehtävää vastaavalta alalta ennen opettajan pedagogisiin opintoihin pääsyä. Pedagogiset opinnot voi suorittaa joko ennen opettajan työtä tai työn yhteydessä monimuotokoulutuksena.
https://www.oaj.fi/arjessa/mita-opettajan-tyo-on/opettajana-toisella-as…
Vierailija kirjoitti:
Taidetaan vaatia ylempi korkeakoulututkinto & pedagogiset opinnot?
Joo, juuri näin. Itse juuri haaveilin opettajakoulutuksesta, mutta koska olen vain tehnyt lastenhoitajan töitä ,eikä ole amk-tutkintoa, en pysty hakemaan koulutukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidetaan vaatia ylempi korkeakoulututkinto & pedagogiset opinnot?
Kaikilla ammatillisten opintojen opettajilla on oltava vähintään kolmen vuoden työkokemus opetustehtävää vastaavalta alalta ennen opettajan pedagogisiin opintoihin pääsyä. Pedagogiset opinnot voi suorittaa joko ennen opettajan työtä tai työn yhteydessä monimuotokoulutuksena.
https://www.oaj.fi/arjessa/mita-opettajan-tyo-on/opettajana-toisella-as…
tosin pitkiäkään sijaisuuksia nämä eivät koske. SUkulaiseni toimii juuri toista lukukautta ammattiopettajana ilman minkaanlaista aiempaa opettajakokemusta tai korkeakoulutaustaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidetaan vaatia ylempi korkeakoulututkinto & pedagogiset opinnot?
Joo, juuri näin. Itse juuri haaveilin opettajakoulutuksesta, mutta koska olen vain tehnyt lastenhoitajan töitä ,eikä ole amk-tutkintoa, en pysty hakemaan koulutukseen.
Tempaise vaikka sosionomi-opinnot , monimuoto-opiskelukin on jo 2v käytännössä tarkoittanut pelkkää video-opetusta + harjoittelut
Tässä ei taida kukaan olla opettajana?
Vierailija kirjoitti:
https://opintopolku.fi/wp/ammattikorkeakoulu/ammatilliset-opettajakorke…
Tiedän kyllä tämän. Minua kiinnostaa millaisilla koulutuksilla tuota työtä oikeasti tehdään!
Minä tunnen kolme ammatillista opettajaa
- lähihoitajien opettaja, koulutus sh ja terveystieteen maisteri. Oli sh, kun aloitti, mutta hankki ylemmän koulutuksen; jotta pääsisi opettaa sairaanhoitajia.
- painotuotannon opettaja. Koulutus kirjapainon työntekijä. Vanha tyyppi, siihen ei silloin ollut amk-tutkintoa.
- ompelijoiden opettaja. Koulutus amk-tason vaatturi tms.
Minä en ole sote-alalla, mutta ammatillinen opettaja olen FM-taustalla.
Varmistat kysymäsi asian muualtakin, joten uskallan arvata tietämisen sijaan: käsittääkseni opettajan pedagogisissa opinnoissa oli joillakin taustallaan opistotasoinen tutkinto eli tutkinto ennen ammattikorkeakoulujen luomista. Yhteistä meille kaikille oli hyvin pitkä työkokemus.
Erona saman opekoulutuksen käyneiden kesken oli se, että maisterit voivat opettaa kaikenlaisissa oppilaitoksissa, mutta muilla taustoilla ei voi opettaa yliopistossa tai ammattikorkeakoulussa eikä aineenopettajana, jollei oppiaineesta ole käytännössä suorittanut yliopistotutkintoa. Vastaus kysymykseesi löytyy siis siitä näkökulmasta, minkätasoisessa oppilaitoksessa lähihoitajia yms. koulutetaan.
Ei tarvitse olla ylempää kk-tutkintoa, paitsi yto-aineissa. Soveltuva kk-tutkinto riittää eli siis amk-tutkinto tuo pätevyyden ja ammattiaineiden opettajalla pitää olla 3 vuotta työkokemusta opettamaltaan alalta. Myös joillain aloilla erikoisammattitutkinto on pätevä, ellei ko alalla ole kk-tutkintoa mahdollista suorittaa.
Sijaisuuksia ja määräaikaisuuksia voi tehdä epäpäteväkin, palkka on silloin pienempi ellei ole pedaa ja/tai tutkintoa ja/tai työkokemusta.
Ylempi kk-tutkinto tuo tietysti enemmän palkkaa kuin amk tai erikoisammattitutkinto.
t. HR amiksesta
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse olla ylempää kk-tutkintoa, paitsi yto-aineissa. Soveltuva kk-tutkinto riittää eli siis amk-tutkinto tuo pätevyyden ja ammattiaineiden opettajalla pitää olla 3 vuotta työkokemusta opettamaltaan alalta. Myös joillain aloilla erikoisammattitutkinto on pätevä, ellei ko alalla ole kk-tutkintoa mahdollista suorittaa.
Sijaisuuksia ja määräaikaisuuksia voi tehdä epäpäteväkin, palkka on silloin pienempi ellei ole pedaa ja/tai tutkintoa ja/tai työkokemusta.
Ylempi kk-tutkinto tuo tietysti enemmän palkkaa kuin amk tai erikoisammattitutkinto.
t. HR amiksesta
Kiitti tiedosta!
Ei anna pätevyyttä opettaa keitään muita kuin ammattikoululaisia samassa aineessa… Jos joku miettii opettajaksi tätä kautta.
Ohjaaja olisi oikeampi termi kuin opettaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidetaan vaatia ylempi korkeakoulututkinto & pedagogiset opinnot?
Kaikilla ammatillisten opintojen opettajilla on oltava vähintään kolmen vuoden työkokemus opetustehtävää vastaavalta alalta ennen opettajan pedagogisiin opintoihin pääsyä. Pedagogiset opinnot voi suorittaa joko ennen opettajan työtä tai työn yhteydessä monimuotokoulutuksena.
https://www.oaj.fi/arjessa/mita-opettajan-tyo-on/opettajana-toisella-as…
tosin pitkiäkään sijaisuuksia nämä eivät koske. SUkulaiseni toimii juuri toista lukukautta ammattiopettajana ilman minkaanlaista aiempaa opettajakokemusta tai korkeakoulutaustaa
Opettajan sijaiseksi voi ottaa periaatteessa kenet tahansa mikäli pätevää ei löydy. Tiedän esimerkiksi koulunkäyntiavustajataustaisen henkilön toimineen peruskoulun opettajana.
Ammattikoulussahan paras opettaja on sellainen joka käytännössä tietää miten työtä tehdään eli esimerkiksi autonasentajalle toinen autonasentaja.
Vierailija kirjoitti:
Taidetaan vaatia ylempi korkeakoulututkinto & pedagogiset opinnot?
Kyllä, meillä on näin, että pitää olla joko ammattikoulu tai ammattikorkeakoulu, jonka lisäksi on suoritettu ylempi korkeakoulututkinto ja opettajan pedagogiset opinnot. Lähihoitajien opettajilla on tyypillisesti esim. sosionomi, sairaanhoitaja tai fysioterapeutti, taitaa olla yksi geronomikin ja sen jälkeen ylempi korkeakoulututkinto, esim. kasvatustieteen maisteri, terveystieteiden maisteri tai yhteiskuntatieteiden maisteri. Myös ylempi ammattikorkeakoulututkinto käy. Tämän jälkeen ammatillisen opettajan opinnot. Toki meillä on myös opettajia, jotka ovat tohtoreiksi asti opiskelleet.
Meidän oppilaitoksessa ei palkata pelkillä papereilla, vaan pitää olla käytännön kokemusta opetettavasta alasta. Jos opettaa esim. varhaiskasvatusta, työkokemusta pitää olla päiväkodista. Itse opetan vanhustyötä, palvelujärjestelmää ja lainsäädäntöä. Työkokemusta vanhusten palveluista 15 vuotta eri tehtävistä (hoidollisen tehtävät aluksi, myöhemmin kehittämistä ja lähijohtamista).
Eikös noilla, jotka opettavat esim. matematiikkaa, ruotsia, englantia jne. ammatillisessa ja AMK:ssa ole sama koulutus ja pätevyys kuin esim. lukion vastaavilla opettajilla? Voisivat siis opettaa myös lukiossa? Eli ovat ikään kuin eri joukkoa kuin ammatilliset opettajat. Ainakin omassa AMK:ssa ruotsin opettaja ja englannin opettaja olivat nimenomaan ruotsin opettaja ja englannin opettaja koulutukseltaan, eivätkä varsinaisesti olleet tehneet opettavan ammattialan töitä, vaan noita kielen opettajan töitä eri oppilaitoksissa. Toki alan ammattisanaston osasivat.
Ja eikös lähihoitajien ja sairaanhoitajien koulutuksen lääkelaskujen opettaja ole ihan matematiikanopettaja koulutukseltaan?
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse olla ylempää kk-tutkintoa, paitsi yto-aineissa. Soveltuva kk-tutkinto riittää eli siis amk-tutkinto tuo pätevyyden ja ammattiaineiden opettajalla pitää olla 3 vuotta työkokemusta opettamaltaan alalta. Myös joillain aloilla erikoisammattitutkinto on pätevä, ellei ko alalla ole kk-tutkintoa mahdollista suorittaa.
Sijaisuuksia ja määräaikaisuuksia voi tehdä epäpäteväkin, palkka on silloin pienempi ellei ole pedaa ja/tai tutkintoa ja/tai työkokemusta.
Ylempi kk-tutkinto tuo tietysti enemmän palkkaa kuin amk tai erikoisammattitutkinto.
t. HR amiksesta
Käytäntö on eri kuin vähimmäisvaatimus. Oppilaitoksilla on omia perusteitaan opettajien palkkaamiseen. Vaikka missään ei sanottaisi, että pitää olla pitkä työkokemus opetettavasta alasta, käytännössä sitä silti edellytetään.
Sosiaali- ja terveysalalla oppilaitoksissa toimivat opettajat ovat yleensä ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneita ja lisäksi opetettavista aiheista pitkäkin työkokemus. Tietenkin ammatilliseksi opettajaksi voi opiskella jo 3-5 vuoden työuran jälkeen (riippuen alasta), mutta työllistymiseen odotetaan usein pidempää käytännön kokemusta.
Opettajakoulutuksen suorittaneita on paljon työttömänä ja muissa kuin opettajan tehtävissä, esim. te-palveluissa asiantuntijana, kouluttajana, työvalmentajana, projekteissa. Omassa ryhmissäni ammatilliset opettajaopinnot suorittaneista noin puolet oli vuosi sitten ammatillisen opettajan työssä. Vakituista työpaikkaa on vaikea saada etenkin sote-alalta.
Koulutusvaatimuksena on astetta ylempi koulutus plus pedagoginen pätevyys.
Eli lähihoitajia kouluttaa vähintään sairaanhoitajat ja lastenhoitajia lastentarhanopet.