Auton omistajat
Kuinka paljon menee rahaa keskimäärin vuodessa auton huoltoon, korjauksiin maalauksiin. Kysymys siis heille, joilla yli viisi vuotta vanha auto. Mitkä ovat olleet suurimpia ja kalleinpia remontteja?
Kommentit (24)
Vakuutus 700€, käyttövero 170€, katuparkkilupa 340€, huolto 2 vuoden välein n.500€. Auto 2014 mallia, mitään ei ole tarvinnut omaan piikkiin korjata.
Jos haluat mahdollisimman luotettavan niin itse suosittelisin Toyotaa, niissä ei myöskään yleisesti ole kalliita osia.
Sitä on mahdoton sanoa paljonko autoon menee vuodessa rahaa, sillä joillakin käy hyvä tuuri eikä tarvitse vuosiin tehdä muuta kuin öljynvaihtoa ja joitakin kuluvia osia vaihtaa.
Mutta kannattaa varautua siihen että voi olla 100-1000€ vuodessa huollettavaa/korjattavaa, huonossa tapauksessa enemmänkin.
No ei niitä nyt ainakaan säännöllisesti maalata 😆
Pitää sen verran uutta ettei tarvitse katsastaa.
Maalauksiin?
Mulla on 19v vanha auto ja maalauksiin ei ole mennyt yhtään rahaa. Kytkinremontti on tainnut olla kallein remontti n. 700e. Ei pysty sanomaan keskimääräistä vuosikustannuksia muuta kuin vakuutusten, veron ja katsastus ja öljynvaihdon osalta. Muu on täysin sattumaa. Joku vuosi korjauksiin ei mene yhtään ja jonakin vuonna tuon 700e, yleensä siltä väliltä. Autossa on kuluvia osia joita on syytä vaihdella aina silloin tällöin.
Alle 10 vuotiaaseen japsiin tai korealaiseen ei tarvitse kuin säännöllinen vuosihuolto joka maksaa noin 150-300€. Aina menee katsastuksesta läpi.
Korjaamoille menee vuodessa noin 200 - 500 euroa. Viime vuosi oli erittäin kallis, noin 800 euroa. Nyt on kuluvia osia vaihdettu jokusen vuoden, joten odotan, että pääsen halvemmalla jonkun vuoden. Auto on melkein 20-vuotias, ajettu noin 250 000 km. Kannattaa ostaa auto, jossa vaihdettavat osat ovat geneeristä kamaa, tai tietty sähköauto.
V. 2001 Punto vak+verot 400e huollot+korjaukset 400-800/vuosi.
V.2003 Primera vak+verot 500e huollot+korjaukset 850 menny keskimäärin.
Joku Toyota Corolla voi mennä pari vuotta pelkillä öljybvaihdollakin.
Punto halpa ostaa ja korjata mutta tosiaan sen 400-800 saa varata joka vuosi korjauksiin. Siltikin on yksi edullisimpia pitää koska maksut on pienet ja kulutus samoin. Niissä on myös sinkitty kori joten ei ruostu. Kun primerani on loppuun ajettu aionkin ostaa taas Punton itselleni!
Vag-konsernin autot on poikkeus: niissä menee jopa 5000e vuodessa korjauksiin mitä on tuttuja seurannut. Mutta, on kuulemma hyvä ajaa 🙄
Viime vuonna meni noin 80€ korjauksiin ja huoltoihin, lambda-anturi 50€, ajovalon polttimo vajaa kymppi ja pari litraa moottoriöljyä. 90-luvun japanialainen auto.
..ja yksi ruostepaikka, mutta se ei maksanut kuin puoli tuntia työtä.
Toyota Prius, hybridi, 2009. Viime vuonna yksi isompi huolto, en jaksa tarkistaa summaa mutta noin 700 e. Edellistä korjauskertaa en muista, joten ei ihan viime vuosina ole ollut. Tänä vuonna jäi katsastuksessa kiinni jarrupaloista, ne pitää vaihtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vakuutus 700€, käyttövero 170€, katuparkkilupa 340€, huolto 2 vuoden välein n.500€. Auto 2014 mallia, mitään ei ole tarvinnut omaan piikkiin korjata.
Tiesitkö että jokaikisen auton manuaalissa kerrotaan että se 30000km huoltoväli ei pädekään Suomessa? Nimittäin suomen kylmä talvi aiheuttaa sen että huoltoväli onkin 1 vuosi vaikka maahantuoja/myyjä sanoisi mitä.
Huoltohin ja korjauksiin noin 400- 800e /v. Kallein on ollut polttoainepumpun vaihto 900e.
Verot reilu 700 vuodessa, koska diesel.
Superkasko vakuutus 680e vuodessa.
Liikennevakuutus 250e vuodessa.
Dieseliä about 120e kk.
Viimeisen vuoden aikana huoltoon/korjaukseen: öljynvaihto öljyineen oli jotain 130e, en vienyt omia öljyjä.
11 vuotta vanha Audi.
Ei ole tarvinnut tehdä mitään korjauksia. Enkä ole tulevistakaan huolissani.
Että sellaista eloa VAGgilaisen kanssa (muka 5000e korjauskulut vuodessa 🤣🤣)
Vierailija kirjoitti:
Verot reilu 700 vuodessa, koska diesel.
Superkasko vakuutus 680e vuodessa.
Liikennevakuutus 250e vuodessa.
Dieseliä about 120e kk.Viimeisen vuoden aikana huoltoon/korjaukseen: öljynvaihto öljyineen oli jotain 130e, en vienyt omia öljyjä.
11 vuotta vanha Audi.
Ei ole tarvinnut tehdä mitään korjauksia. Enkä ole tulevistakaan huolissani.
Että sellaista eloa VAGgilaisen kanssa (muka 5000e korjauskulut vuodessa 🤣🤣)
No odottelepa vaan kun se Audin moottori pamahtaa. 6000 euron tikki. Ex työkaverille kävi näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Verot reilu 700 vuodessa, koska diesel.
Superkasko vakuutus 680e vuodessa.
Liikennevakuutus 250e vuodessa.
Dieseliä about 120e kk.Viimeisen vuoden aikana huoltoon/korjaukseen: öljynvaihto öljyineen oli jotain 130e, en vienyt omia öljyjä.
11 vuotta vanha Audi.
Ei ole tarvinnut tehdä mitään korjauksia. Enkä ole tulevistakaan huolissani.
Että sellaista eloa VAGgilaisen kanssa (muka 5000e korjauskulut vuodessa 🤣🤣)
No odottelepa vaan kun se Audin moottori pamahtaa. 6000 euron tikki. Ex työkaverille kävi näin.
Odottelen, odottelen. Sillä aikaa ajelen hyvillä mielin huolettomia kilometrejä.
Arvaa mitä? Se voi pamahtaa siitä toyotastakin.
Kaverille kävi niin 🤷
Ps. Parilta yrittäjäkaverilta hajos ihan uudet autot. Niinkin voi käydä. Joo, meni takuuseen. Mutta arvaa saiko osia? Arvaa, kestikö kauan?
Kesti. Luvattoman kauan. Toisesta ei löytynyt todellista syytä ikinä. Lunastivat puolentoista vuoden vatvomisen jälkeen auton takaisin. Ei ollu vaggilainen sekään.
Autolla ajaminen maksaa 50 snt/km.
Verottaja, auutoliitto, autolehdet päätyvät aina samaan tulokseen.
Valehtelemalla pääsee paljon halvemmalla.
Ranen alla joudun olemaan viikottain ja osat ja tarvikkeet silti maksamaan rahalla.
Ai, mulla onkin vuoden vanha auto. Otsikko hämäsi.