Bussien kaukoliikenteessä on käynnissä ennennäkemätön murrosvaihe
Tulevaisuudessa bussit eivät enää välttämättä kulje isojen kaupunkien välillä sillä koronan tuoma uusi normaali on vähentänyt Kaukoliikenteen bussivuorojen tarvetta. Muutoksesta kaukoliikenteeseen en teillään tulevan pysyvä eikä paluuta vanhaan uskota tapahtuvan koronan jälkeen. Matkustajien määrät busseissa ovat vähentyneet jatkuvasti koko 2000-luvun ajan ja korona pandemia on vain kiihdyttänyt tätä muutosta ja sen takia kaukoliikenteen bussivuoroja ollaan nyt vähentämässä rajusti Suomessa. Kuitenkaan kaukoliikenteen ahdingosta ei voida syyttää yksin matkustajapulaa vaan myös polttoaineen kallistuminen vaikuttaa merkittävästi tilanteeseen sillä se vie toiminnalta sen kannattavuuden. Sen lisäksi että armoton kilpailu rautatieliikenteen kanssa on vienyt busseilta matkustajia kun ihmiset ovat siirtyneet matkustamaan junilla kaupunkien ja pikkukuntien välillä, hinta kilpailu näkyy jo nyt sillä VR houkuttelee matkustajia busseja edullisemmilla lippuhinnoilla.
Kommentit (4)
Jo 1970-luvulla osattiin tietää että lopulta yksityisautoilu tulee korvaamaan joukkoliikenteen. Suomen kaltaisessa pienessä ja harvaan asutussa maasaa jossa asuu olemattoman vähän ihmisiä julkinen joukkoliikenne on taloudellisesti kannattamatonta myös paikallisliikenteen muodossa. Siksi on todella typerää että viime vuosikymmeninä parkkipaikkoja on rakennettu kerrostaloiksi ja valtaväyliä on bulevardisoitu.
Eihän VR vie lähellekään niin monelle paikkakunnalle kuin bussit.
Vähän sama kun sanottaisiin ettei tarvita lentokoneita kun laivat vievät matkustajat niin edullisesti.
Vierailija kirjoitti:
Eihän VR vie lähellekään niin monelle paikkakunnalle kuin bussit.
Vähän sama kun sanottaisiin ettei tarvita lentokoneita kun laivat vievät matkustajat niin edullisesti.
No sitten voi vaikka tilata taksin että pääsee juna-asemalle ja pois.
Murrosvaihe tosiaan: ne kaatuvat kyljelleen kesken matkan.