Miksi ohituskaistat alkavat usein ylämäkeen?
Oletteko huomanneet saman? Minkä takia ohituskaista on päätetty tehdä siihen kohtaan, kum ylämäki alkaa? Siinä on hieman hankala ohittaa
Kommentit (18)
Siinä erotellaan jyvät akanoista, ne joilla ei kone kulje, jää helpommin ohitettaviksi.
Ettei vauhti pääse vahingossa hallitsemattoman kovaksi, kuten esim. alamäen ohituksessa voisi käydä.
Samaten rekat hidastaa väkisin hieman ylämäkiin tahtomattaan, ne on helpompi ohittaa ylämäessä.
Jos ylämäki haittaa autosi kykyä ohittaa, sinulla ei ole tarvetta ohittaa. Hus oikealle kaistalle siitä!
No helpompi ohittaa kuorma-autot ja rekat kaasuttamatta liikaa.
Siis mimlä tavalla vaikeaa? Liikenteessä yleisesti tavoitteen on sujuvuus ja asiallinen käyttäytyminen, jolloin painavien rekkojen puuskuttaessa ylämäkeen on tarkoituksen mukaista tarjota kevyemmille autoille hallittu ohitusmahdollisuus...
Tehokas auto, niin kesällä kiva ohittaa koko letka satasen tiellä 140 vauhdilla. Sit vetää jarrut pohjaan ja körötellä suraavat 20km 100km/h. Mut on ainakin eka.
Tuossa Konginkankaan viimeisimmässä onnettomuudessa, oli ainakin kuvien perusteella ohituskaista niin jäinen ja luminen, että olisin jättänyt ohittamatta.
Johtuu suomalaisesta viranomaisten ajattelusta. Kaikkeen tarjotaan näennäinen ratkaisu. Oikeasti kaikkea elämää vaikeuttaen. Kun tarjotaan muodollinen ratkaisu ei siihen saa enää pyytää korjausta, se on valitusta ja rutinaa. Myös se kilometri ohituskaistasta sijaitseva kaavoittajan siskon veljen bensa-asema saattaa liittyä siihen että ohituskaista ylämäkeen kuluttaa huomattavasti polttoainetta ja tulee tarve bensan ostolle.
Ennen raskas liikenne oli heikkotehoista nykyisiin verrattuna, niin ohituskaistat tehtiin aina ylämäkeen. Onhan noilla uusilla teillä niitä pitkiä ohituskaistoja millaisissa paikoissa vain.
Vierailija kirjoitti:
Johtuu suomalaisesta viranomaisten ajattelusta. Kaikkeen tarjotaan näennäinen ratkaisu. Oikeasti kaikkea elämää vaikeuttaen. Kun tarjotaan muodollinen ratkaisu ei siihen saa enää pyytää korjausta, se on valitusta ja rutinaa. Myös se kilometri ohituskaistasta sijaitseva kaavoittajan siskon veljen bensa-asema saattaa liittyä siihen että ohituskaista ylämäkeen kuluttaa huomattavasti polttoainetta ja tulee tarve bensan ostolle.
Salaliitto löydetty tästäkin asiasta, ei ole todellista....
Leikitään, että ap kysyy tätä tosissaan, mutta monessa tilanteessa raskaalla kalustolla vauhti hiipuu pitkiin ylämäkiin. Rekkojen rajoittimet estävät vauhdin keräämisen ennen mäkeä ja täydessä kuormassa uudetkin rekat hyytyvät.
Miksi ylämäessä on vaikea ohittaa? Jos ei puhti riitä autossa, niin voit olla ohittamatta.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa Konginkankaan viimeisimmässä onnettomuudessa, oli ainakin kuvien perusteella ohituskaista niin jäinen ja luminen, että olisin jättänyt ohittamatta.
Samaa mietin, kun katsoin kuvia. Tietää jo ennestään, että noiden ohituskaistojen tienpito on surkeaa talvella. Kuskin ajattelemattomuus koitui nyt muidenkin kohtaloksi. Onneton tuuri.
Vierailija kirjoitti:
Johtuu suomalaisesta viranomaisten ajattelusta. Kaikkeen tarjotaan näennäinen ratkaisu. Oikeasti kaikkea elämää vaikeuttaen. Kun tarjotaan muodollinen ratkaisu ei siihen saa enää pyytää korjausta, se on valitusta ja rutinaa. Myös se kilometri ohituskaistasta sijaitseva kaavoittajan siskon veljen bensa-asema saattaa liittyä siihen että ohituskaista ylämäkeen kuluttaa huomattavasti polttoainetta ja tulee tarve bensan ostolle.
Tiktaktiktak viriviri tööt tööt. Ota lääkkeesi.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa Konginkankaan viimeisimmässä onnettomuudessa, oli ainakin kuvien perusteella ohituskaista niin jäinen ja luminen, että olisin jättänyt ohittamatta.
Samaan minäkin kiinnitin huomion, lisäksi tie lähti kaartamaan oikealle, olisi pitänyt odottaa pidemmälle kunnes kaarre oikenee ja vasta sitten suoremmalla osuudella reippaampi kiihdytys.
Moottoripyörällä on ihan sama onko ylä- vai alamäki.
Kolmonen silmään ja kaasu pohjaan.
Kolme sekuntia myöhemmin on jo 180 mittarissa.
Totta. Mutta näin talvikelillä kaikki ohituskaistat ovat järkyttävässä kunnossa. Miksi niitä ei aurata, suolata tai muuten hoideta? Taatusti tulee lisää uhreja, kun kuitenkin kiireiset (Audi/Bemari/Volvo-kuskit) tunkevat jäisille ohituskaistoille.
Kysytkö tosissasi?