Onko autoilijoita paikalla? Mistä tiedän, milloin akku pitää vaihtaa?
Olen ajanut 10 vuotta vanhalla autolla 180 000 km. Auto käynnistyy ja kulkee ihan hyvin pakkasillakin. Mutta nyt moni on sanonut, että kannattaisi vaihtaa akku. Akkua ei ole ymmärtääkseni vaihdettu kertaakaan.
Kommentit (31)
Sen voit käydä testaamassa onko varausta. Liikkeessä esimerkiksi. Olisit kyl googlesta löytänyt vastauksen
Jos ei ole ongelmia, aja menemään. Jos tulee ongelmia, lähtee huonosti käyntiin ym, vaihda akku.
Vierailija kirjoitti:
Sen voit käydä testaamassa onko varausta. Liikkeessä esimerkiksi. Olisit kyl googlesta löytänyt vastauksen
Mutku ei nää jonnet osaa enää googlettaa älykännykällä
Voi kestää vielä kauan. Akkua ei autosta voi käytännössä ladata ajamalla täyteen joten jos saisit ladattua akkusi akkulaturilla niin moninkertaistaisit jäljellä olevan käyttöiän. Usein vanha akku menee lopullisesti pilalle koska se on aina lähes tyhjä.
Mittaamalla. Minulla tullut akun kuntoraporttikin jokaisen huollon jälkeen. Osaisin tosin sen itsekin mitata mutta miksi turhaan.
Vierailija kirjoitti:
Voi kestää vielä kauan. Akkua ei autosta voi käytännössä ladata ajamalla täyteen joten jos saisit ladattua akkusi akkulaturilla niin moninkertaistaisit jäljellä olevan käyttöiän. Usein vanha akku menee lopullisesti pilalle koska se on aina lähes tyhjä.
Kuulemma auton laturi lataa akun vaan johonkin 80% asti ja pitäisi ladata verkkovirtalaturilla loput. Mutta mitä tässä on järkeä, kun se akku pysyy täynnä tasan siihen saakka kun auton starttaa seuraavan kerran? Pitääkö akkua sitten olla joka ajon välissä latailemassa erikseen?
Mulla on katsastuksessa aina katsottu akun kunto. Jos katsastusmiehen mukaan se on ok, se riittää mulle. Edelliseen webastolliseen autoon hankin kyllä agm akun tavallisen tilalle vaikkei vanha ollut vielä sökö, kun sai halvalla.
Edellisellä autolla taisi olla suurin piirtein nuo kilsat kun akku hyytyi, tietenkin lomareissulla pohjoisessa. Mitään merkkejä akun huonosta kunnosta en ollut huomannut. Sitten se ei vaan käynnistynyt. Joo, sen voi mittauttaa. Opin kantapään kautta.
Mulla on kahdesti vanhassa autossa akku loppunut. Toinen ei oireillut ollenkaan, vaan eräänä kauniina aamuna auto ei lähtenyt käyntiin. Ikää akulla noi 8 vuotta. Toisessa autossa edellisenä iltana starttasi jotenkin vaivaisesti ja aamulla oli sitten finito kokonaan. Eli ei välttämättä tule mitään varoitusta. Jos se ei haittaa, niin senkus ajat niin kauan kuin riittää.
Vierailija kirjoitti:
Voi kestää vielä kauan. Akkua ei autosta voi käytännössä ladata ajamalla täyteen joten jos saisit ladattua akkusi akkulaturilla niin moninkertaistaisit jäljellä olevan käyttöiän. Usein vanha akku menee lopullisesti pilalle koska se on aina lähes tyhjä.
Ei kyllä kestä enää kauaa suomen olosuhteissa. Akku varautuu nopeasti n. 80-85% varaustasoon joka ajoneuvokäytössä saavutetaan kyllä hyväkuntoisella akulla helposti, toki jos webaston käyttöä/muuta sähkönkäyttöä moottorin ollessa sammuksissa on paljon niin sitten jäädään tuosta jonkin verran.
Siinä vaiheessa kun akku alkaa olla niin vanha että se on "lähes aina tyhjä", eli kapasiteetti laskenut erittäin alhaiseksi se pitää uusia, ei se lataamalla siitä enää miksikään muutu. Huoltoliikkeissä on akkujen kuntotestereitä joilla saa osviittaa akun kunnosta.
Akut kuitenkin menee sitten tosi äkkiä, auton käynnistykseen ei paljoa kapasiteettia tarvita joten huonokin akku käynnistää auton vielä melko pitkään, mutta sitten kun tulee vaikka kova pakkanen ja se ei enää pystykään syöttämään riittävästi starttivirtaa niin yksi aamu autopa ei yksinkertaisesti lähdekään käyntiin.
Itse vaihtaisin jo kyllä uuden akun ihan varmuudeksi, ne ei kuitenkaan 100-200€ enempää maksa niin lähtee sitten ainakin varmasti käyntiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kestää vielä kauan. Akkua ei autosta voi käytännössä ladata ajamalla täyteen joten jos saisit ladattua akkusi akkulaturilla niin moninkertaistaisit jäljellä olevan käyttöiän. Usein vanha akku menee lopullisesti pilalle koska se on aina lähes tyhjä.
Kuulemma auton laturi lataa akun vaan johonkin 80% asti ja pitäisi ladata verkkovirtalaturilla loput. Mutta mitä tässä on järkeä, kun se akku pysyy täynnä tasan siihen saakka kun auton starttaa seuraavan kerran? Pitääkö akkua sitten olla joka ajon välissä latailemassa erikseen?
Etenkin uusissa autoissa ei sitä saa millään enempää pysymään, auton latausjärjestelmä tavoittelee hieman täyttä alhaisempaa varaustasoa jotta sinne voi moottorijarrutuksessa ladata lisää energiaa, eli tavallaan toimii kuten hybridiautot mutta paljon pienemmässä mittakaavassa.
Vaikka lataisit akun täyteen niin auto itse purkaa siitä ylimääräiset pois ajon aikana pitämällä laturia alhaisemmalla jännitteellä esim. kiihdytysten ym. aikana, tavoitteena säästää polttoainetta. Järjestelmä tavoittelee tuota noin 80% varaustilaa, sitten kun se on saavutettu niin laturia ohjataan siten että akku pysyy tässä varauksessa.
Sitten moottorijarrutuksen aikana auto nostaa laturin jännitettä merkittävästi ja nopeasti lataa ylimääräisellä energialla akkua, jolloin varaus nousee yli 80-85% ja voidaan sitten taas seuraavassa kiihdytyksessä purkaa sieltä pois pienentämällä laturin syöttämää tehoa.
Perinteisemmissä järjestelmissä akun varaustilaa rajoittaa akun kyky ottaa vastaan latausvirtaa, se kun normaalilla latausjännitteellä romahtaa merkittävästi kun akku alkaa tulla täyteen. Näissä auton laturi kyllä lataa akun vaikka 100% asti, mutta auto pitää olla sitä varten esim. vuorokauden verran käynnissä. Näissä pysyy vähän paremmin lataustila jos itse välillä lataat, mutta kyllä se muutaman ajon jälkeen tasaantuu siihen vajaaseen 90%:n mihin asti akku suhteellisen reippaasti latautuu.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kahdesti vanhassa autossa akku loppunut. Toinen ei oireillut ollenkaan, vaan eräänä kauniina aamuna auto ei lähtenyt käyntiin. Ikää akulla noi 8 vuotta. Toisessa autossa edellisenä iltana starttasi jotenkin vaivaisesti ja aamulla oli sitten finito kokonaan. Eli ei välttämättä tule mitään varoitusta. Jos se ei haittaa, niin senkus ajat niin kauan kuin riittää.
Tulihan tuossa varoitus kun starttasi vaivaisesti.
Akun iästä puhuttaessa, isäni Opel Asconassa vm -87 oli todennäköisesti sama akku 19 vuotta. Todennäköisesti siksi, koska hän osti sen vuonna -93 ja akku näytti ensiasennusakulta. Kylmäkäynnistykset aina piuhan päästä, niin käynnistys ei vienyt virtoja ja sen jälkeen aina pidempi ajomatka kauppaan (17 km) että akku tuli varmasti täyteen.
Vierailija kirjoitti:
Akun iästä puhuttaessa, isäni Opel Asconassa vm -87 oli todennäköisesti sama akku 19 vuotta. Todennäköisesti siksi, koska hän osti sen vuonna -93 ja akku näytti ensiasennusakulta. Kylmäkäynnistykset aina piuhan päästä, niin käynnistys ei vienyt virtoja ja sen jälkeen aina pidempi ajomatka kauppaan (17 km) että akku tuli varmasti täyteen.
Tuon ikäisissä autoissa on se että kun avaimesta kääntää auton sammuksiin niin se virrankulutus on aika lähelle nolla, mitä nyt sisävalo palanut kun ovi auki.
Nykyisissä autoissa kulutusta saattaa olla hetki sammuttamisen jälkeen jopa kymmeniä ampeereita kun kaikki elektroniikka on vielä päällä ja jopa ajovalot palaa "coming home" toiminnolla tietyn aikaa. Menee helposti tunti-kaksikin ennen kuin kaikki moduulit on sammunut ja sittenkin jatkuvaa "lepovirtaa" menee kymmeniä milliampeereita.
Sitten kun avaat kakella ovet niin jopa taas syttyy hirveä määrä valoja ja lähtee elektroniikkaa päälle, kauan ennen moottorin käynnistämistä. Akulta vaaditaan paljon enemmän kuin että jaksaa juuri pyöräyttää moottorin käyntiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Akun iästä puhuttaessa, isäni Opel Asconassa vm -87 oli todennäköisesti sama akku 19 vuotta. Todennäköisesti siksi, koska hän osti sen vuonna -93 ja akku näytti ensiasennusakulta. Kylmäkäynnistykset aina piuhan päästä, niin käynnistys ei vienyt virtoja ja sen jälkeen aina pidempi ajomatka kauppaan (17 km) että akku tuli varmasti täyteen.
Tuon ikäisissä autoissa on se että kun avaimesta kääntää auton sammuksiin niin se virrankulutus on aika lähelle nolla, mitä nyt sisävalo palanut kun ovi auki.
Nykyisissä autoissa kulutusta saattaa olla hetki sammuttamisen jälkeen jopa kymmeniä ampeereita kun kaikki elektroniikka on vielä päällä ja jopa ajovalot palaa "coming home" toiminnolla tietyn aikaa. Menee helposti tunti-kaksikin ennen kuin kaikki moduulit on sammunut ja sittenkin jatkuvaa "lepovirtaa" menee kymmeniä milliampeereita.
Sitten kun avaat kakella ovet niin jopa taas syttyy hirveä määrä valoja ja lähtee elektroniikkaa päälle, kauan ennen moottorin käynnistämistä. Akulta vaaditaan paljon enemmän kuin että jaksaa juuri pyöräyttää moottorin käyntiin.
Lisäksi vanhanajan akuissa oli korkit ja todennäköisesti akkuvettä lisäilty. Nykyään ns. huoltovapaat rahastuskusetusakut joita pitää uusia muutaman vuoden välein, ellei jotenkin häkkeröi korkkeja esille.
Helppo kotitesti akun testaamiseen on laittaa kolikko akun päälle ja katsoa tunnin päästä irtooko kolikko akusta ilman vastustusta. Jos irtoaa kannattaa miettiä hoitoon menemistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kahdesti vanhassa autossa akku loppunut. Toinen ei oireillut ollenkaan, vaan eräänä kauniina aamuna auto ei lähtenyt käyntiin. Ikää akulla noi 8 vuotta. Toisessa autossa edellisenä iltana starttasi jotenkin vaivaisesti ja aamulla oli sitten finito kokonaan. Eli ei välttämättä tule mitään varoitusta. Jos se ei haittaa, niin senkus ajat niin kauan kuin riittää.
Tulihan tuossa varoitus kun starttasi vaivaisesti.
Minä olen monet kerrat turhaan syöksynyt vaihtamaan akun, kun on auto starttaillut vaivalloisesti. Jokaisessa syynä ollut sitten lopussa oleva starttimoottori kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Akun iästä puhuttaessa, isäni Opel Asconassa vm -87 oli todennäköisesti sama akku 19 vuotta. Todennäköisesti siksi, koska hän osti sen vuonna -93 ja akku näytti ensiasennusakulta. Kylmäkäynnistykset aina piuhan päästä, niin käynnistys ei vienyt virtoja ja sen jälkeen aina pidempi ajomatka kauppaan (17 km) että akku tuli varmasti täyteen.
Tuon ikäisissä autoissa on se että kun avaimesta kääntää auton sammuksiin niin se virrankulutus on aika lähelle nolla, mitä nyt sisävalo palanut kun ovi auki.
Nykyisissä autoissa kulutusta saattaa olla hetki sammuttamisen jälkeen jopa kymmeniä ampeereita kun kaikki elektroniikka on vielä päällä ja jopa ajovalot palaa "coming home" toiminnolla tietyn aikaa. Menee helposti tunti-kaksikin ennen kuin kaikki moduulit on sammunut ja sittenkin jatkuvaa "lepovirtaa" menee kymmeniä milliampeereita.
Sitten kun avaat kakella ovet niin jopa taas syttyy hirveä määrä valoja ja lähtee elektroniikkaa päälle, kauan ennen moottorin käynnistämistä. Akulta vaaditaan paljon enemmän kuin että jaksaa juuri pyöräyttää moottorin käyntiin.
Nyky autoissa on se hyvä puoli että ne sentään lähtee aina heti käyntiin. Vaikka akku ei montaa yritystä jaksaisikaan niin niitä ei tarvita.
Vanhoissa autoissa starttaus oli aina arpa peliä etenkin jos ei ollut tottunut autoon kun piti käyttää käsin ryyppyä ja painaa sopivasti kaasua riippuen kuun ja tähtien asennosta. Ei ollut kerta eikä kaksi kun joutui starttaamaan ihan tosissaan ennen kuin se rotisko lähti käyntiin.
Sitten kun auto ei lähde käyntiin niin edellispäivänä.
Mittautat todellisen jännitteen. Siitä tietää akun kunnon.