TYKSin päivystyksessä vakava potilasturvallisuusriski
Tyksin päivystysnumeron hoitaja saa tiedon soittajan sydänoireista ja raajojen tuntohäiriöistä sekä Tyksin toistamasta virheestä ja korjaamattomasta potilasturvallisuusriskistä, jotka edelleen toistuessaan aiheuttaisivat lisää elämää ja terveyttä vaarantavaa haittaa soittajalle, jos hän uskaltautuisi päivystykseen viikon aikana pahentuneiden sydänoireiden ja raajojen tuntohäiriöiden vuoksi.
-
Päivystysnumeron hoitaja katsoo potilaan potilastiedoista tietoja, eikä usko mitä soittaja kertoo, ja sitten hän pyytää soittajaa odottamaan sulkematta puhelinta.
-
Seuraavaksi langan päässä on Tyksin psykiatrisen päivystyksen hoitaja, joka kertoo ettei tiedä, miksi sydänoireista kärsivän soittajan puhelu on ohjattu hänelle, mutta ryhtyy kuitenkin kehottelemaan painostukseen, että soittajan pitäisi tulla heti Tyksin psykiatriseen päivystykseen, vaikkakin hoitaja myös koko ajan toistellen myöntää, että ei osaa sanoa puhelimessa, miten Tyksin psykiatrisessa päivystyksessä voitaisiin auttaa soittajaa tämän viime aikoina pahentuneissa sydänoireissa ja raajojen tuntohäiriöissä.
-
Lopulta kun Tyksin pp-hoitaja suostuu kuuntelemaan, mitä soittaja häneltä kysyy ja mitä tässä puhelutilanteessa jokainen normaalijärjellä varustettu soittaja ihmettelisi, niin hoitajalle valkenee oikea tilannekuva, eikä hän enää voi kuin valitella sitä, että päivystysaikana Tyksissä ei pystytä varmistamaan korjaamatta jätettyjen virheiden kohteeksi joutuneiden uhrien potilasturvallisuutta esimerkiksi Tyksin ja Turun kaupungin johdon vastuuhenkilöiltä, kuten on soittajan kohdalla kerran aiemmin toimittu sekä potilasturvallisuuden että lääkärin oikeusturvan varmistamiseksi koronainfektio-vastaanotolla.
-
Vähän vitsikkään tuntuisesti mutta kuitenkin varmasti hyvää tarkoittaen, hoitaja muistuttaa puhelun lopussa että soittajan kannattaa tulla sydänoireiden vuoksi Tyksin päivystykseen, mutta vasta arkipäivinä voidaan tehdä potilasturvallisuuden edellyttämät varmistukset.
Kommentit (67)
Tässä tapauksessa on ihan selkeää miksi puhelu on ohjattu psykiatrian puolelle
Oho. Millainen työnantaja Tyks on silloin jos henkilökunta tekee hoitovirheen koska työnantaja ei ole huolehtinut potilasturvallisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Oho. Millainen työnantaja Tyks on silloin jos henkilökunta tekee hoitovirheen koska työnantaja ei ole huolehtinut potilasturvallisuudesta.
Oho.
Ihanko kannattaa luottaa siihen (vähään, ainakin kun kohdalla) mitä apn sepustuksesta selkoa sai.
Asioilla on aina vähintäin kaksi puolta, kumpaakaan emme oikeastaan nyt ole selko saaneet.
Vierailija kirjoitti:
Tässä tapauksessa on ihan selkeää miksi puhelu on ohjattu psykiatrian puolelle
On taas Tyksin johdolla ja Avilla ja Valviralla ja oikeusasiamiehellä selvitettävää.
Päivystyksen hoitaja kyllä ihan itse huomasi tapahtuneen virheen sen jälkeen kun oli malttanut kuunnella soittajalta oikean tilannekuvan.
Tsemppiä Tyksin hoitajat tarvitsevatkin, ja varmasti hekin haluavat soittajalle voimia ja toivovat että pumppu ei hyydy kesken kaiken!
Vierailija kirjoitti:
Tässä tapauksessa on ihan selkeää miksi puhelu on ohjattu psykiatrian puolelle
Rohkeita kannanottoja?
Olkaapas asiallisia kaikkia osapuolia kohtaan keskusteluissanne, sillä ap:n esille tuoma ongelma ei ole haitaksi hoitajien työlle, vaan pelkästään hyödyksi mahdollisen selvittelyn jälkeen. Kukaan ei halua toistaa vahingossakaan toisten tekemiä vanhoja hoitovirheitä eikä muutenkaan mitään epäasiallista toimintaa. Hoitajat tekevät työtään koska he haluavat auttaa. Työpaikan vastuutahot eivät saa katsoa sormien läpi tiedossaan olevia hoidon laatu- ja potilasturvallisuusongelmia, koska se mitä ei kerralla korjata kunnolla, niin se tulee toistumaan - ja kunnolla. Toki Tyksillä voikin olla varaa toistuviin virheisiin, mutta potilailla ei ole. Eikä hoitajillakaan. Eikä lääkäreillä. Eikä koko yhteiskunnalla.
Vierailija kirjoitti:
Voimia TYKSin hoitajat.
Varmaan voimien toivottaja toivottaa voimia TYKSin hoitajille siihenkin prosessiin kun hoitajat kertovat tekemistään virheistä johdolle jotta johto osaa korjata potilasturvallisuusongelmat niin ettei potilaiden elämä ja terveys enää jatkossa vaarannu hoitajien tekemien väärien ratkaisujen takia. Ja silloin kun TYKSin hoitajat saavat työssään tiedon jostain rikoksiin viittaavista toiminnoista niin niistä asoista taas kannattaa olla yhteydessä vaikka oman ammattiliiton juristiin jos ei heti rohkene kertoa tietojaan poliisille. Työnantaja vastaa potilasturvallisuusasioista, poliisi rikosasioista.
"Tyksin toistamasta virheestä ja korjaamattomasta potilasturvallisuusriskistä"
Kaikesta tästä lätinästä huolimatta et saa sanottua mikä siellä oikein nyt on ongelmana... Mikä on ongelma???
Tässä ei oikein selvinnyt potilasturvallisuusriski.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä tapauksessa on ihan selkeää miksi puhelu on ohjattu psykiatrian puolelle
On taas Tyksin johdolla ja Avilla ja Valviralla ja oikeusasiamiehellä selvitettävää.
Päivystyksen hoitaja kyllä ihan itse huomasi tapahtuneen virheen sen jälkeen kun oli malttanut kuunnella soittajalta oikean tilannekuvan.
Tsemppiä Tyksin hoitajat tarvitsevatkin, ja varmasti hekin haluavat soittajalle voimia ja toivovat että pumppu ei hyydy kesken kaiken!
Joko on valitukset tehty?
Mitä laitoit perusteeksi?
Joko pumppu hyyty?
Turkkulaiset puhuu kyllä erikoista kieltä, mutta nyt meni ap:n pointti kyllä todella yli hilseen.
T. tamperelainen
Vierailija kirjoitti:
"Tyksin toistamasta virheestä ja korjaamattomasta potilasturvallisuusriskistä"
Kaikesta tästä lätinästä huolimatta et saa sanottua mikä siellä oikein nyt on ongelmana... Mikä on ongelma???
Ap:llä on ilmeisesti useampi hoitoa vaativa vaiva ja päivystys on aprikoinut että minne olisi järkevää ohjata, eihän sitä diagnoosia pysty tekemään puhelimessa, mutta aivan oikein on neuvottu että pitää heti mennä päivystykseen vaikkakin vasta arkena pystytään selvittämään ne ap:n potilasturvallisuutta huolestuttaneet seikat.
Päivystyksissä ne sairaanhoitajat sanovat aina, ettei tänne kannata tulla.
Joten ei niihin päivystyksiin todella pääsekään, kuin jos on niin huonossa kunnossa, että on pakko tilata ambulanssi.
Ja ne ambulanssihoitajatkin, tarkistaa aina ensi perusteellisesti potilaan kotona.
Verenpaine, yleinen vointi, verensokeri, kysymykset jos vastata jaksaa, sydämen kuuntelu.
Ja edelleen tarkat oireet pitää kertoa.
Päivystyksissä on aina niin helvetin pitkät jonot iltaisin, ettei sinne aivan pikku asioiden takia soitella.
Ja se on ymmärrettävää. Pääsääntöisesti pitää hakeutua hoitoon päivisin, omaan terveyskeskuksiin.
Aina niillä on vara-aikoja akuuteille potilaille.
- iäkkään ihmisen omaninen -
Ette arvaa, miten paljon soitellaan päivystykseen, kun on unohtunut uusia resepti päiväaikana.
Vierailija kirjoitti:
Ette arvaa, miten paljon soitellaan päivystykseen, kun on unohtunut uusia resepti päiväaikana.
Törkeää. Täysin tarpeetonta ja ylimääräistä kuormitusta terveydenhuoltoon.
Ilmankos ne päivystys puhelimet jatkuvasti tuuttavat varattua, eikä takaisin soittoa tule koskaan.
Nyt on kyllä aivan poikkeustilanne ja yhä pahenee. Ei näitä päivystyskokemuksia voi oikein normaaliaikaan verrata.
En usko, että kannattaa huvin vuoksi lähteä päivystykseen jonottamaan ensinnäkään jo suuren koronariskin vuoksi.
Ihan oikein toimittu. Se, että soittaja (sinä) ajattelet potilasturvasi heikentyneen, ei ole mikään päivystyksellinen asia. Jos olet ahdistunut ja peloissasi, menet psyk. päivystykseen tai pysyt kotona. Niistä papereista on nähty, että et ole ensimmäistä kertaa paniikkikohtauksessa pyrkimässä päivystykseen ja koska se on nyt ruuhkautunut, sinut ohjataan psyk.puolelle.
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikein toimittu. Se, että soittaja (sinä) ajattelet potilasturvasi heikentyneen, ei ole mikään päivystyksellinen asia. Jos olet ahdistunut ja peloissasi, menet psyk. päivystykseen tai pysyt kotona. Niistä papereista on nähty, että et ole ensimmäistä kertaa paniikkikohtauksessa pyrkimässä päivystykseen ja koska se on nyt ruuhkautunut, sinut ohjataan psyk.puolelle.
Miksi sanot että niistä papereista on nähty paniikkikohtauksia? Mikä motiivi sinulla on yrittää väittää tapahtuneeksi jotain mikä ei ole totta? Tiedossani nimittäin on, että Tyksin päivystykseen on soittanut rikoksen uhri joka on psyykkisesti terve vaikkakin surullinen tapahtuneista, ja että hänellä on ollut viime aikoina lisääntyvässä määrin sydänoireita, jotka ovat niin fyysisiä ja hankalia, että ne ovat vaikuttaneet toimintakykyyn. Yleisen elämänkokemuksen perusteella jokainen tietää, että on ihan normaalia olla ahdistunut pahenevien sydänoireiden vuoksi. Kuin myös yleisessä tiedossa olevien Tyks/Turun omavalvonnan ongelmien vuoksi. Tyks/Turun omavalvonnan vakavat virheet ja viranomaisvalvonnan pitkäaikaiset puutteet ovat monien Tyksin potilaiden kohdalla potilasturvallisuusriski ja henkilökunnan kohdalla oikeusturvariski. Pahinta näissä riskeissä on se, että tehtyjä virheitä ja valvonnan laiminlyöntejä toistellaan sattumanvaraisesti, jolloin kuka tahansa potilas, hoitaja tai lääkäri voi joutua virheen ja valvonnan laiminlyönnin seurauksien kohteeksi. Tämän tulkinnan tein aloituksesta ja näistä keskustelukommenteista, sekä tyksiläisten keskuudessa tiedetyistä vaikeuksista saada lääkäreitä ja johtajia kaikille Tyksin sektoreille.
Koko Tyks ei ole päreinä, mutta joiden ongelmat ovat niin vakavia, että ne heijastuvat kaikkien toimintaan. Koronaa ei voida syyttää näistä Tyksin potilasturvallisuusongelmista. Syyttävä sormi osoittaa Tyksiä työnantajana.
Työnantajan kuuluu korjata omavalvontansa laiminlyönnit ja niistä seuranneet virheet, sekä poistaa kaikki potilasturvallisuus- ja oikeusturvariskit, jotta kiireisessä päivystyksessä hoitajat ja lääkärit eivät vahingossakaan toistaisi korjaamatta jätettyjä virheitä ja joutuisi vastuuseen paitsi virheistään myös siitä, että itsekin laiminlöivät omavalvonnan. Ei ole reilua, jos tyksiläiset lääkärit ja hoitajat joutuvat pelkäämään hetkeä, joilloin omalle kohdalle pamahtaa se tilanne, kun vanhat hoitovirheet on pimitetty ja sen takia oikeaa tietoa ei ole saatavilla, ja on kiire, ja...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Tyksin toistamasta virheestä ja korjaamattomasta potilasturvallisuusriskistä"
Kaikesta tästä lätinästä huolimatta et saa sanottua mikä siellä oikein nyt on ongelmana... Mikä on ongelma???
Ap:llä on ilmeisesti useampi hoitoa vaativa vaiva ja päivystys on aprikoinut että minne olisi järkevää ohjata, eihän sitä diagnoosia pysty tekemään puhelimessa, mutta aivan oikein on neuvottu että pitää heti mennä päivystykseen vaikkakin vasta arkena pystytään selvittämään ne ap:n potilasturvallisuutta huolestuttaneet seikat.
Mistä olet saanut tiedon, että toiminta Tyksissä oli potilasturvallista, kun tilanteessa tehostettua sädehoitoa sydänaluelle saaneen potilaan, joka kärsii hankalista sydänoireista, piti itse valvoa potilasturvallisuutta, jotta hoitovirheet eivät toistuisi Tyksissäkään?! (artikkeli: Syöpähoitojen sydänlihashaitat - kirjoittajat S. Tuohinen ja T. Skyttä)
Turun kaupungin johtava lakimies, jolla on tiedossa asian taustafaktat pitkältä ajalta, selvittänee parhaillaan Turun ja Tyksin sotepalveluista vastaavien tahojen sekä Avin että Valviran kanssa, miten potilasturvallisuudesta vastuussa oleva valvontaketju varmistaa potilaaturvallisuuden ja laadukkaan hoidon esimerkiksi siinä tilanteessa, jossa potilas on
1) saanut tehostettua sädehoitoa sydänalueelle,
2) potee toistuvasti hankalia sydänoireita,
3) on joutunut Tyksissäkin hoitovirheiden kohteeksi ja turhalla haitallisella lääkityksellä pahoinpidellyksi eikä Tyksi ole selvittänyt ja korjannut virheitään, ja varmistanut että ne eivät toistu,
4) on saanut fyysisiä sydänoireita ensimmäisen koronarokotteen jälkeen,
5) on nyt menossa ottamaan kolmatta koronokorotusta, ja
6) valvonnan laiminlyöntien vuoksi jätetty toistuvasti vastaamaan omasta potilasturvallisuudestaan niin että hänen täytyy kertoa tehdyistä hoitovirheistä ajanvarauksessa ja vastaanotoilla, myös akuutti- ja hätätilanteissa, sekä koronarokotuksissa.
Se on totta että päivystysaikoina vastuujohtoa ei aina ole paikalla varmistamassa potilaan antamia tietoja, ja päivystyksessä on aina kiire. Mutta mikähän tässä on ollut se oikea ongelma? Potilaalle annettu tieto, että sydänoireissa otettava yhteyttä päivystykseen, vai Tyksin/Turun/yksityisen sektorin ilmeisesti pysyviksi jätetyt vakavat laiminlyönnit potilas- ja/tai asiakasturvallisuudessa... Niinpä. Entä kuinka montaa potilasta nämä valvonnan laiminlyönnit koskevat? Onko Tyksillä siitäkään tietoa? Pitäisikö olla?
Voimia TYKSin hoitajat.