Kauppalehti: Sähköautolla ajo Helsingistä Turkuun ja takaisin nyt 132€
"Esimerkiksi Kauppalehden koeajossa ollut Škoda Enyaq kulutti käytännön koeajossa matkalla Helsingistä Turkuun 18,5 kilowattituntia sadalla kilometrillä alkutalvisissa olosuhteissa. Ennen reissua auto ladattiin kotona täyteen kiinteähintaisella sähkösopimushinnalla, jossa kilowattitunnista peritään siirtohintoineen 16 senttiä. 100 kilometrin sähköautoajot kustantaa energiana näin 2,96 euroa, ja koko edestakainen 356 kilometrin Turun reissu 10,54 euroa.
Sama reissu tänään Turkuun ja takaisin väliaikaisesti kalliilla pörssisähköllä maksaisi 81,67 euroa, tai 22,94 euroa per 100 kilometriä. Kun vielä otetaan huomioon Etelä-Suomessakin parissa kymmenessä pyörivät pakkaslukemat, nousee kulutus varsinkin moottoritieajossa lähelle 30 kilowattituntia sadalla kilometrillä, kuten kävi juuri ajettujen Polestar 2:n ja Mercedes-Benz EQA:n kanssa rapsakassa pakkaskelissä. Tällöin edestakainen Turun reissu maksaa jo 132,43 euroa, jos hintahuippu olisi voimassa koko latauksen ajan."
Kommentit (23)
Laitetaan uudelleen kun palstan sähköfanaatikot ilmeisesti jostain syystä kovasti pelkäävät tämän tiedon leviämistä
Uutinen koskee siis pörssisähköä, mutta ennen pitkään tuo heijastuu myös tasahintaisiin sopimuksiin, ei sähköyhtiöt hyvää hyvyyttään ala tappiolla myymään ennätyskallista sähköä.
se on varma kun yleistyy niin hinta on ihan oma tankkaukseen , eli kallista
Pörssisähkösopimus on noin 5% kotitalouksista. Muut maksavat latauksesta ihan saman summan kuin ennenkin.
Bensalla maksaa 41€, 19v vanha auto
Miksi sähkönhinta kallistuu, kun vihdoin saadaan käyttöön Olkiluoto 3:nen ja saadaan sillä sähköä riittävästi omasta takaa?
No jos tosiaan joku ostaa sitä pörssisähköä niin sama hinnanousu koskee myös sitä kodin lämmittämistä, saunan kiuasta ja lämminvesivaraajaa. Ei sähkön hinta vaikuta vain auton lataukseen.
Vierailija kirjoitti:
Pörssisähkösopimus on noin 5% kotitalouksista. Muut maksavat latauksesta ihan saman summan kuin ennenkin.
Ehkä näin, mutta luuletko ettei ennätyshinnat vaikuta tasahintaisiin sopimuksiin? Että sähköyhtiöt ihan hyväntekeväisyyttään alkaa tasahinnatkin pitämään ennallaa?
Vierailija kirjoitti:
Bensalla maksaa 41€, 19v vanha auto
Juu ja sähköllä siis tuon noin kympin. Kaikilla niillä joilla on normaali sähkösopimus. 1v vanha sähköauto
Suorastaan hupaisaa miten yritetään keksimällä keksiä huonoja puolia sähköautoilulle. Jos on niin pöljä että lataa autonsa pörssisähköllä kaikkein kalleimman sähkön hintapiikin aikana niin toki sille lataukselle hintaa tulee. Toisaalta sama pörssisähkön käyttäjä on voinut koko viime kesän ladata tosi halvalla, eli kokonaiskustannukset ei kuitenkaan nouse kovin korkeiksi.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sähkönhinta kallistuu, kun vihdoin saadaan käyttöön Olkiluoto 3:nen ja saadaan sillä sähköä riittävästi omasta takaa?
Fingrid kommentoi OL3 vaikutusta siten että teollisuus syö suuren osan voimalan tuotoista. Sähkön kysyntä kasvaa valtavasti kun teollisuus automatisoi. Joten Fingrifin mukaan ei välttämättä näy ollenkaan sähkön hinnassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pörssisähkösopimus on noin 5% kotitalouksista. Muut maksavat latauksesta ihan saman summan kuin ennenkin.
Ehkä näin, mutta luuletko ettei ennätyshinnat vaikuta tasahintaisiin sopimuksiin? Että sähköyhtiöt ihan hyväntekeväisyyttään alkaa tasahinnatkin pitämään ennallaa?
No kyllä se tasahinta pysyy ihan sen sopimuskauden loppuun. Itselläni marraskuuhun 2023.
Ja jos nyt pitää solmia uusi sähkösopimus niin se tasahinta maksaa muutaman sentin enemmän kilowattitunnilta kuin ennen.
Vierailija kirjoitti:
Suorastaan hupaisaa miten yritetään keksimällä keksiä huonoja puolia sähköautoilulle. Jos on niin pöljä että lataa autonsa pörssisähköllä kaikkein kalleimman sähkön hintapiikin aikana niin toki sille lataukselle hintaa tulee. Toisaalta sama pörssisähkön käyttäjä on voinut koko viime kesän ladata tosi halvalla, eli kokonaiskustannukset ei kuitenkaan nouse kovin korkeiksi.
Ennätyshinnat ihan todellisia, siitä kärsii jo nyt ihan aikuisten oikeasti pörssisähköä ostavat ja kohta ihan varmasti vaikuttaa tasahintaisiinkiin sopimuksiin. Mikä tässä on keksittyä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sähkönhinta kallistuu, kun vihdoin saadaan käyttöön Olkiluoto 3:nen ja saadaan sillä sähköä riittävästi omasta takaa?
Fingrid kommentoi OL3 vaikutusta siten että teollisuus syö suuren osan voimalan tuotoista. Sähkön kysyntä kasvaa valtavasti kun teollisuus automatisoi. Joten Fingrifin mukaan ei välttämättä näy ollenkaan sähkön hinnassa.
Lähinnä uusi ydinvoimala vähentää tarvetta tuoda sähköä ulkomailta. Ja sitä kautta varmaan pörssisähkön hinta laskee. Mutta normaaleiden sähkösopimusten hintoihin tuskin vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pörssisähkösopimus on noin 5% kotitalouksista. Muut maksavat latauksesta ihan saman summan kuin ennenkin.
Ehkä näin, mutta luuletko ettei ennätyshinnat vaikuta tasahintaisiin sopimuksiin? Että sähköyhtiöt ihan hyväntekeväisyyttään alkaa tasahinnatkin pitämään ennallaa?
Totta kai se vaikuttaa, jos hintahuippu pitkittyy tai hinnat jää pysyvästi korkeammiksi. Jos taas ei, vaan hinnat palaa entisille tasoille tässä vuoden sisään, niin eipä tällä suurimpaan osaan kuluttajista ole juuri mitään vaikutusta.
Vierailija kirjoitti:
Suorastaan hupaisaa miten yritetään keksimällä keksiä huonoja puolia sähköautoilulle. Jos on niin pöljä että lataa autonsa pörssisähköllä kaikkein kalleimman sähkön hintapiikin aikana niin toki sille lataukselle hintaa tulee. Toisaalta sama pörssisähkön käyttäjä on voinut koko viime kesän ladata tosi halvalla, eli kokonaiskustannukset ei kuitenkaan nouse kovin korkeiksi.
Fake news? Trumpko siellä kommentoi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suorastaan hupaisaa miten yritetään keksimällä keksiä huonoja puolia sähköautoilulle. Jos on niin pöljä että lataa autonsa pörssisähköllä kaikkein kalleimman sähkön hintapiikin aikana niin toki sille lataukselle hintaa tulee. Toisaalta sama pörssisähkön käyttäjä on voinut koko viime kesän ladata tosi halvalla, eli kokonaiskustannukset ei kuitenkaan nouse kovin korkeiksi.
Ennätyshinnat ihan todellisia, siitä kärsii jo nyt ihan aikuisten oikeasti pörssisähköä ostavat ja kohta ihan varmasti vaikuttaa tasahintaisiinkiin sopimuksiin. Mikä tässä on keksittyä?
Tietenkin se nostaa jonkin verran tasahintaisia sopimushintoja sitten aina kun niitä jouduu itse kukin uusimaan. Mutta se nousu mikä niihin tulee ei ole mitään satoja prosentteja kuten pörssisähkön hinta on heilahdellut. Joten niissä se nousu ei vaikuta esim. sähköauton lataushintoihin paljon mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suorastaan hupaisaa miten yritetään keksimällä keksiä huonoja puolia sähköautoilulle. Jos on niin pöljä että lataa autonsa pörssisähköllä kaikkein kalleimman sähkön hintapiikin aikana niin toki sille lataukselle hintaa tulee. Toisaalta sama pörssisähkön käyttäjä on voinut koko viime kesän ladata tosi halvalla, eli kokonaiskustannukset ei kuitenkaan nouse kovin korkeiksi.
Ennätyshinnat ihan todellisia, siitä kärsii jo nyt ihan aikuisten oikeasti pörssisähköä ostavat ja kohta ihan varmasti vaikuttaa tasahintaisiinkiin sopimuksiin. Mikä tässä on keksittyä?
Pörssisähkön hinta ei kuvasta sähkön todellisia tuotantokustannuksia vaan "ylimääräiseen" sähköpörssiin tuotettavan sähkön kysyntää ja tarjontaa. Jos suurin osa sähköstä menee suoraan niiden omien asiakkaiden kulutukseen tai sähkön siirrossa on ongelmia, pörssiin ei tule myyntiin paljonkaan ylimääräistä sähkö. Jos sille on vielä paljon kysyntää, sen hinta nousee voimakkaasti.
Normaalien sähkösopimusten hinta taas heijastelee sähkön todellisia tuotanokustannuksia jotka ovat toki hieman nousseet mutta eivät lainkaan samalla tavalla kuin mitä pörssisähkön hinta antaisi olettaa.
Tuossa mainittu aikaisempi lataus 16 senttiä kilowattitunnilta siirtoineen on suunnilleen 1,5x minun maksamaan sähköön + siirtoon. Sähköautoilu olisi minun sähköllä todella halpaa, mutta en silti osta sähköautoa, kun en ole tarvinnut polttomoottoriautojakaan. Arvostan kuitenkin niitä, jotka on keksineet bisneksen, jolla saadaan ihmisiltä kerättyä rahaa.
Ja linkki
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/sahkoautoilu-ei-ole-juuri-tanaan-jar…