Miksi Suomessa olla ylpeitä siitä, että tehdään joku asia junttimaisesti, ei nähdä vaivaa, eikä mietitä miten se olisi käyttäjälle/ vastaanottajalle miellyttävä yllätys?
Esimerkkejä nyt vaikka tyypillisesti useimmat Suomen euroviisuedustajat, Essi Unkurin Miss Universum -puku, ja useimmat suomalaiset elokuvat joita kansainväliseen levitykseen yritetään.
Puhumattakaan esimerkiksi suomalaisten käyttötavaroiden - niiden harvojen mitä enää on - mainos-, pakkaus- ja käyttöohjemateriaaleista.
Suomessa ollaan jotenkin ylpeitä siitä, että joku asia on tehty junttimaisesti, rumasti, ja "tehokkaasti", näkemättä vaivaa vastaanottajaa/ katsojaa/ käyttäjää varten. Että sen ihmisen pitäisi olla tyytyväinen, kun ollaan edes vaivauduttu tuottamaan jotain, tyypillisen suomalaisen byrokratian ja tehokkuusajattelun läpi. Siinä on ja älä nyt saatana ulise!
Onko kukaan ikinä miettinyt, miksei suomalaiset itsekään tykkää tällaisesta asenteesta tuontituotteissa tai -palveluissa tai viihde-esityksissä? Miksi ulkomaalaiset pitäisivät suomalaisten tahallisesta juntteilusta ja "tehokkuusajattelusta"?
Kommentit (21)
Myös ylimielisyyttä muita kohtaan, kun me ollaan maailman parhaita.
Mies on inssi ja voi pojat kuinka polleita monet hänen collegansa ovat ja selittävät, miten muu maailma ei ymmärrä mitään. Siis kv. firma.
suomalaiset on semmosia loisia kun ei ilman koronatukia ees pärjää
Ja ettei ilman tota kommarivaltiotaka muka pärjätä ettei sitä loista voi lakkauttaa kokonaan.
Koska meillä ei ole mitään ökybudjetteja näitä varten.
Pelko. Ensinnäkään ei haluta erottua massasta ja toisekseen ei haluta riskeerata. Siksi esim. Nokia epäonnistui. Pelättiin johtajia ja ei haluttu nostaa päätä ylös. Ja Noksun johtajat taas eivät halunneet riskejä tuotekehittelyssä.
Vaikutteet itärajan takaa. Tehdään tuotteita, jotka eivät toimi, eikä haittaa mitään.
Tunnen jonkin verran Japanin kulttuuria, ja Suomella olisi paljon oppimista markkinoinnista. Paras markkinointi on sellaista, ettei sitä edes sellaiseksi tunnista.
Monet pienet muutokset tai lisäykset eivät maksaisi kuin tekemisen vaivan, mutta se on tässä maassa liikaa vaadittu. Nimenomaan käyttäjäkokemus ei tunnu kiinnostavan kotimaisia firmoja tippaakaan. Luin eilen, että firma, joka myy ainoastaan pillillä juotavia smoothieita, on siirtynyt pahvipilleihin. Muitakin vaihtoehtoja olisi, mutta ne toki maksaisivat hieman enemmän; niinpä mielummin mennään halvimmalla mahdollisella, romuttaen asiakaskokemus ja karkoittaen uskollinen asiakaskunta. Ja tämä paikka on (olevinaan) siis vähän premium, eikä mikään pikaruokapaikka. Ei ikäänkuin nähdä nykyhetkeä pidemmälle.
Koska suomalainen perusluonne on junttimainen ja tyhmä, jopa vähän kuspäinen. Minä minä minä.
Koska suomalaiset johtajat on järestään täysin onnettomia. Tutun tutut, urheilijat ja varsinkin lätkäpelaajat saa pomopaikat, vaikka oikeesti eivät osaa olla muuta kuin kovaäänisiä öyhöttäjiä.
miksei tänne vaan voi tiputtaa ydinpommeja äkkiä et kaikki sairas häiväisi maapallolta? jotenkin häiriintynyttä nykyaika
Suomalainen pelkää kaikkea, mitä ei täysin ymmärrä. Kosketus estetiikkaan jää ohueksi kun ei käytetä pienestä pitäen taidemuseoissa eikä kotona ole edes kirjastosta lainassa taidekirjoja.
Vierailija kirjoitti:
Myös ylimielisyyttä muita kohtaan, kun me ollaan maailman parhaita.
Mies on inssi ja voi pojat kuinka polleita monet hänen collegansa ovat ja selittävät, miten muu maailma ei ymmärrä mitään. Siis kv. firma.
Voi olla etta eivat ymmarrakaan jos puhutaan englantia niinkuin se kirjoitetaan. Olen nahnyt yhden suomi-inssin selostavan jotain vempeletta tahan tyyliin "tiis enkine".
Koska Suomessa puuttuu peruskäytöstavat, eikä osata huomioida missään asioissa muita. Kovasti yritetään kyllä tehdä tästäkin jotain sairasta hyvettä että annetaan toiselle tilaa jne. jotain muuta shaibaa, kun todellisuudessahan syynä toisen huomioimattomuuteen on syynä vain pelkuruus ja omanapaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vaikutteet itärajan takaa. Tehdään tuotteita, jotka eivät toimi, eikä haittaa mitään.
Mina olen huomannut toimimattomuuden kaikissa pohjoismaisissa pakkauksissa, oli sitten Wasa nakkaria tai tanskalaisia pikkuleipia niin kirves, vasara ja hampaat tarvitaan aukaisemaan pakkaus.
Amerikkalainen pakkaus aukeaa aina ilman tyokaluja.
Vierailija kirjoitti:
Tunnen jonkin verran Japanin kulttuuria, ja Suomella olisi paljon oppimista markkinoinnista. Paras markkinointi on sellaista, ettei sitä edes sellaiseksi tunnista.
Monet pienet muutokset tai lisäykset eivät maksaisi kuin tekemisen vaivan, mutta se on tässä maassa liikaa vaadittu. Nimenomaan käyttäjäkokemus ei tunnu kiinnostavan kotimaisia firmoja tippaakaan. Luin eilen, että firma, joka myy ainoastaan pillillä juotavia smoothieita, on siirtynyt pahvipilleihin. Muitakin vaihtoehtoja olisi, mutta ne toki maksaisivat hieman enemmän; niinpä mielummin mennään halvimmalla mahdollisella, romuttaen asiakaskokemus ja karkoittaen uskollinen asiakaskunta. Ja tämä paikka on (olevinaan) siis vähän premium, eikä mikään pikaruokapaikka. Ei ikäänkuin nähdä nykyhetkeä pidemmälle.
Paperiset ja pahviset pillit on kyllä sieltä ja syvältä! Lapsilta jää puolet juomasta juomatta pillimehuista, kun se pilli mössööntyy käyttökelvottomaksi heti. Todella idiottien keksintöjä. Jungle juice baarissa biohajoavat muovin kopiot, jotka toimii loistavasti!
Pelätään riskin ottamista, koska olisi noloa, jos näyttäisi siltä, että vaivaa on nähty ja paljon, mutta lopputulos olisi silti huono. Jos kaikki näyttää siltä kuin millään ei olisi mitään väliä, niin epäonnistumista ei periaattessa voi tapahtua, koska kaikki näkee, että ei edes tavoiteltu onnistumista. Puolihuolimaton voi kuitenkin joskus tuurilla pärjätä ainakin hetken.
Vierailija kirjoitti:
Pelätään riskin ottamista, koska olisi noloa, jos näyttäisi siltä, että vaivaa on nähty ja paljon, mutta lopputulos olisi silti huono. Jos kaikki näyttää siltä kuin millään ei olisi mitään väliä, niin epäonnistumista ei periaattessa voi tapahtua, koska kaikki näkee, että ei edes tavoiteltu onnistumista. Puolihuolimaton voi kuitenkin joskus tuurilla pärjätä ainakin hetken.
*riskin ottamista ja panostamista
Tämä näkyy valitettavasti vieläkin juhlissa/tilaisuuksissa. Joillekin on ihan ok talsia paikalle ties missä collegeissa ja crocseissa ja lapset jossain Kuomissa ja sitten vielä julistetaan ettei mitään pukuja laiteta päälle ja lapsille ei kannata ostaa juhlavaatteita.
Mielestäni erittäin epäkohteliasta tilaisuutta/juhlaa kohtaan.
Rumat ne vaatteilla koreilee ja niin poispäin…