Pimeät takavalot - kehityksen suuri munaus
En nyt hae syyllisiä, mutta kenen idea oli sammuttaa hyvin toimivat auton takavalot? Nyt sitten ajellaan perä pimeänä ja parhaassa tapauksessa myös etutuikut himmeinä pitkin hämärää raittia. Se nyt on huomattu, että on liikaa vaadittu ja oletettu autoilijan ”napsauttavan” valot päälle omatoimisesti.
Kommentit (20)
Vihreä siirtymä. Pimeys säästää sähköä, ilmastointiystävällisyys pelastaa maapallon.
Ennen monessa autossa valot oli päällä kun auton starttasi, näin oli kaikkissa japsiautoissa ja on edelleen. Eurooppalaisissa autoissa pitää erikseen kääntää valokytkin päälle.
Suurin munaus oli ajovalojen käyttöpakko. Kehityksen suuri munaus oli antaa ajokortti näille idiooteille jotka ei ymmärrä miten valokytkin toimii
Vierailija kirjoitti:
Auttaisi jos poliisi antaisi ahkerammin sakkoja pimeässä valoitta ajamisesta (sakotusperuste on).
Autoilijoille nuo tapaukset on vahinkoja tai tietämättömyyttä auton valosysteemistä. Polkupyöräilijöitten valottomuus pimeällä on tietoinen valinta ja siksi etusijalla sakotettavuuden suhteen.
Aika monessa autossa on onneksi jo valoissa "auto" asento jossa valot syttyvät heti kun tulee vähänkään hämärää. Ainakin oma autoni sytyttää ne kun ajaa ihan hyvin valaistuun autohalliinkin päivällä tai lyhyeenkin tunneliin.
Vierailija kirjoitti:
Auttaisi jos poliisi antaisi ahkerammin sakkoja pimeässä valoitta ajamisesta (sakotusperuste on).
Ei kai siitä nyt voida sakottaa, jos auton systeemit toimii aivan niinkuin suunniteltukin ja onhan nuo pimeät takavalot autoissa nähtävästi ihan lailliset kuitenkin mikäli sellainen automatiikka on olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Ennen monessa autossa valot oli päällä kun auton starttasi, näin oli kaikkissa japsiautoissa ja on edelleen. Eurooppalaisissa autoissa pitää erikseen kääntää valokytkin päälle.
Eipä enää syty kaikissa japseissa takavalot käynnistäessä.
Saadaan pienemmät päästö- ja kulutuslukemat kun ajetaan testit ilman valoja. Siksi oletusasetukset muuttuneet. Tyhmät ostaa sitten heti uuden auton kun lukevat, että nämä kuluttavat vähemmän. Toki jos ajaa ilman valoja, mutta helpompi ja halvempi on sammuttaa valot vanhasta.
Niiden tarkoitus oli vähentää bensan kulutusta mutta se toimii huonosti Pohjoismaissa jossa valaistus- ja keliolosuhteet ovat heikot ja aiheuttavat enemmän vaaraa ja ärsytystä muissa autoilijoissa. No sillä tavalla ne vähentävät kanssa päästöjä koska jotkut ainakin vanhemmat ihmiset välttävät autolal ajamista sen takia että eivät näe edessä ajavia kunnolla. Itse kuulun niihin.
Ihan uusimmissa autoissa takavalot palavat taas koko ajan mutta v 2010-2020 välilllä valmistuneissa useimmiten vain jos oikeat ajovalot ovat päällä, tai jos korjaamo on kytkenyt ne toimimaan koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auttaisi jos poliisi antaisi ahkerammin sakkoja pimeässä valoitta ajamisesta (sakotusperuste on).
Ei kai siitä nyt voida sakottaa, jos auton systeemit toimii aivan niinkuin suunniteltukin ja onhan nuo pimeät takavalot autoissa nähtävästi ihan lailliset kuitenkin mikäli sellainen automatiikka on olemassa.
Jos ajaa pimeällä tai hämärässä tai lumipyryssä tai sumussa takavalot sammutettuina niin saa sakot koska silloin kuuluu käyttää ajovaloja laittamalla ne itse päälle, jos ei automatiikak tee sitä.
Juuri jäi kaverilla valot yöksi uudessa autossa kun tosiaan pitää valot laittaa erikseen päälle ja erikseen pois ja kukaan ei muista enää ainakaan laittaa niitä ajon jälkeen pois.
Jänne että edes mitään varoitusääntä ei tullut kun valot jäi, sekin keksittiin jo kauan sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auttaisi jos poliisi antaisi ahkerammin sakkoja pimeässä valoitta ajamisesta (sakotusperuste on).
Autoilijoille nuo tapaukset on vahinkoja tai tietämättömyyttä auton valosysteemistä. Polkupyöräilijöitten valottomuus pimeällä on tietoinen valinta ja siksi etusijalla sakotettavuuden suhteen.
Päivävalo tai huomiovalo EI ole sama kuin ajovalo. Ne on tarkoitettu vain valoisaan aikaan ja hetkinä jolloin ei ole sumua, runsasta sadetta, lumipyryä tai muuta näkyvyyttä heikentäviä seikkoja. On kielletyä käyttä niitä silloin kun näkyvyys on alentunut. Kuljettajan pitää itse kytkeä oiekat ajovalot päälle silloin kun näkyvyys on heikentynyt jos ei automatiikka tee sitä. Ei voi olla kyse vahingosta jos tietoisesti käyttää autonsa valoja väärin niin että autoa ei näe kunnolla.
Tuntuu, että joka vuosi tulee vähintään 1 syy lisää olla ostamatta uutta tai melko uutta autoa.
Nyt tämä valo-ongelma, hetki sitten todettiin että rotat syö johdot jos on joku uudempi kuin 2012 auto, sitten tuli nämä akun vaihto-ongelmat kun pitää kytkeä varavirrat ja ohjelmoida ajotietokone, monissa myös polttimoiden vaihdot tehtiin lähes mahdottomaksi ja listahan on ihan loputon.
Tosiaan yksikin kolari tuon valottomuuden vuoksi nollaa varmaan 100 000 auton osalta päästöjen säästön. 😁
Kyllä pitää olla typerä jos ei osaa hämärällä kytkeä niitä valoja päälle. Itse pysäytän jokaikisen tuollaisen. Mulla on aikaa opettaa idareuta.
Yksi keino olisi etsiä se hämäräanturi, ja maalaa sen mustaksi/peittää jollakin. Sen jälkeen on valot aina päällä, kun auto käy.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pitää olla typerä jos ei osaa hämärällä kytkeä niitä valoja päälle. Itse pysäytän jokaikisen tuollaisen. Mulla on aikaa opettaa idareuta.
Jos sinulta ei koskaan ole unohtunut mitään asiaa, niin voin lohduttaa, että kyllä se varmaankin vielä joskus tapahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auttaisi jos poliisi antaisi ahkerammin sakkoja pimeässä valoitta ajamisesta (sakotusperuste on).
Ei kai siitä nyt voida sakottaa, jos auton systeemit toimii aivan niinkuin suunniteltukin ja onhan nuo pimeät takavalot autoissa nähtävästi ihan lailliset kuitenkin mikäli sellainen automatiikka on olemassa.
Jos ajaa pimeällä tai hämärässä tai lumipyryssä tai sumussa takavalot sammutettuina niin saa sakot koska silloin kuuluu käyttää ajovaloja laittamalla ne itse päälle, jos ei automatiikak tee sitä.
Voin aika luottavaisin mielin sanoa, että 99.9% autoilijoista ei voisi vähempää kiinnostaa ajamaan lähtiessä palaako takavalot vai ei. Joo toki autokoulussa opetettiin että pitäisi mukamas kiertää auto aina ympäri ennen ajoa ja tarkistaa valot mut eihän sitä kukaan tee.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pitää olla typerä jos ei osaa hämärällä kytkeä niitä valoja päälle. Itse pysäytän jokaikisen tuollaisen. Mulla on aikaa opettaa idareuta.
Ensimmäisen autoni ostin 1991 eikä sen jälkeen mulla ole ollut yhtään autoa, jossa pitää erikseen laittaa valoja päälle. Eikä tule.
Auttaisi jos poliisi antaisi ahkerammin sakkoja pimeässä valoitta ajamisesta (sakotusperuste on).