Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkälaisella pyörällä pysyy pystyssä loska kelillä?

Vierailija
20.10.2021 |

Omassa pyörässä ns tavalliset renkaat, hieman normaalia paksummat. Viime talvella pystyi ajamaan ihan hyvin, mutta loskassa ja jäällä ei pysynyt pystyssä. Tänään katsoin niin oaa ihmisistä talutti pyöriään ja muutama ajoi ilman että pyörä huojui yhtään. Itse kaaduin kahdesti 100m matkalla ja kävelin loppumatkan.
Riittääkö että vaihtaa nastarenkaat vai pitääkö talveksi olla jokin erikoispyörä?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmipyörä pysyy hyvin pystyssä kelissä kuin kelissä.

Vierailija
2/28 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loska on pehmeää ei siinä kaadu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla pysyy pystyssä mutta ajaminen ei ole kovin mukavaa. Loskaan ja lumeen sopii parhaiten läskipyörä. Nastat toimivat jäällä.

Vierailija
4/28 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntopyörällä ei kaatua.

Vierailija
5/28 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on teinillä paksurenkainen maastopyörä (ei läskipyörä), johon vaihdetaan vielä eteen nastarengas talveksi. Sillä on ajanut ympäri vuoden.

Vierailija
6/28 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on teinillä paksurenkainen maastopyörä (ei läskipyörä), johon vaihdetaan vielä eteen nastarengas talveksi. Sillä on ajanut ympäri vuoden.

Tätä suosittelisin itsekin. Riittää varsin hyvin useimpiin tilanteisiin Suomen talvessa.

Ajan itse ympäri vuoden. Riippuen kotikunnan hiekoituksesta tai suolauksesta, kannattaa harkita haluaako pilata hyvää pyörää talviajossa? Itse olen hankkinut jonkun vanhan käytetyn, max. 50€ perusmaastopyörän, jonka ruostumisella ei ole hirveästi väliä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/28 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää olla nopeutta ja massaa niin pääsee kulkemaan. Jos jompikumpi puuttuu niin pyörät jää jumiin aivan kaikkeen mitä loskan alla on.

Vierailija
8/28 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läskipyörällä mennään...ja tullaan👍

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/28 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummofillari on ollut minulle toimiva, varsinkin kun eteen vaihtaa nastarenkaan talveksi.

Vierailija
10/28 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Polkupyörä ei ole liikkumisratkaisu tämän maan ilmastossa. Ajattelu nyt 60-70 vuotiasta mummoa pistelemässä menemään loskassa taikka -20 pakkasessa. Ei mitään järkeä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/28 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talvipyöräilijä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on teinillä paksurenkainen maastopyörä (ei läskipyörä), johon vaihdetaan vielä eteen nastarengas talveksi. Sillä on ajanut ympäri vuoden.

Tätä suosittelisin itsekin. Riittää varsin hyvin useimpiin tilanteisiin Suomen talvessa.

Ajan itse ympäri vuoden. Riippuen kotikunnan hiekoituksesta tai suolauksesta, kannattaa harkita haluaako pilata hyvää pyörää talviajossa? Itse olen hankkinut jonkun vanhan käytetyn, max. 50€ perusmaastopyörän, jonka ruostumisella ei ole hirveästi väliä.

Pyörä ei ruostu jos sitä säilyttää kotona lämmitetyssä tilassa.

Vierailija
12/28 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Polkupyörä ei ole liikkumisratkaisu tämän maan ilmastossa. Ajattelu nyt 60-70 vuotiasta mummoa pistelemässä menemään loskassa taikka -20 pakkasessa. Ei mitään järkeä.

Jos se mummo ei pyöräile niin se joutuu kävelemään ja samaan matkaan menee 3-4 kertaa enemmän aikaa. Lisäksi kävellen on paljon vaikeampi pysyä pystyssä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/28 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata ajaa siinä loskakerroksessa mikä on katujen laidalla. Keskemmällä katua missä autojen pyörät pitävät kadunpinnan tasaisena on paljon parempi ajaa. Muutenkin on hyvä ajaa hieman keskemmällä eikä aivan reunakivessä kiinni.

Vierailija
14/28 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeen hyvin sitä pysyy liukkaallakin pyörällä pystyssä. Ihan peruspyörä ja ajan tosi varovasti liukkaalla. Samoin ajan autollakin vaikkei sillä niin kaadu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/28 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Polkupyörä ei ole liikkumisratkaisu tämän maan ilmastossa. Ajattelu nyt 60-70 vuotiasta mummoa pistelemässä menemään loskassa taikka -20 pakkasessa. Ei mitään järkeä.

Semmoista keliä ei suomessa ole joka mummon pysäyttäisi. Monen maan treenatut sissitkin hyytyy ennenkuin suomalainen mummo menee hakemaan tarjouksessa olevaa kahvia. Älä koskaan aliarvioi mummojen sitkeyttä.

Vierailija
16/28 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarkoitat loskan pystyssä pysymisellä? Pakkaskelillä se tietysti pysyy pystyssä jos sattuu jäätymään pystyasentoon.

Vierailija
17/28 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarviiko sitä mennä pyörällä hulluilee ?

Vierailija
18/28 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nastarengas auttaa paljon jäällä. Eteen se on helppo vaihtaa ja se voi riittää, koska yleensä pyörällä kaatuminen aiheutuu eturenkaan pidon loppumisesta, mutta takarenkaan luisuminen on vielä korjattavissa. Itsellä on talvirengas valmiiksi vanteella, vaihtaa parissa minuutissa eteen ja pyöräily jatkuu. Silti yleensä kerran talveen pitää kaatua aina sen yhden kerran ennen kuin oppii ajamaan riittävän varovaisesti.

Vierailija
19/28 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loskassa toimii parhaiten avoin nappulakuvio, siis talvipintaa alle. En ole ihan vakuuttunut että mitä leveämpi sen parempi, kapeampi rengas leikkaa paremmin kovaan pohjaan. Suurin ongelma on nimittäin upottava pohja joka tulee eteen kun leveä rengas jää "kellumaan" sohjon päälle. Perus maastopyörä tai vanha ATB joka ei ole niin "äkkiväärä" muljaamaan (haarukan kallistuskulma).

Vierailija
20/28 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kyllä se talvipinta tarvii olla myös takana, lähtee melko hätäisesti myös takapyörä alta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi viisi