Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Uudehkoja 80- sekä 90-luvun matkustajalaivoja puretaan uusien päästönormien vuoksi ja uusia rakennetaan tilalle. Voiko tämä olla ympäristöystävällistä kun purkamisesta sekä uuden rakentamisesta koituu valtavasti päästöjä?

Vierailija
02.10.2021 |

Koronarajoituksien vuoksi risteilyt ovat loppuneet ja varustamot romuttavat laivojaan jotta saavat tilaa uusille. Voiko tämä olla ympäristöystävällistä kun rakennetaan alusta asti uutta, eikä korjata vanhaa? Nuo moottorithan olisi aivan hyvin voinut päivittää uusiin.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihervassarin mielestä kyllä on.

Vierailija
2/14 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moottorin vaihtamiseksi käytännössä koko laiva pitäisi purkaa ja rakentaa uudestaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voi, mikäli vanhan laivan osia voidaan uusiokäyttää uudessa laivassa. Laivat tuottavat maailmanlaajuisesti muutenkin aivan valtavat määrät päästöjä vuodessa ja on hyvä, jos niiden päästöjä voidaan päivittää pienemmiksi.

Jos rakentamiseen käytetty energia on tuotettu matalapäästöisesti ja laiva rakennetaan kierrätysmateriaalista, en näe ainakaan sen puolesta ongelmaa. Tottakai laivan rakentamisesta koituu valtavasti päästöjä, mutta ne ovat kärpäsen kakka valtameressä vanhempien laivojen käyttöpäästöihin verrattuna.

Vierailija
4/14 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laivojen rakentaminen antaa työtä tuhansille työtä.

Se on siksi arvokasta.  Päästöjä tulee olemaan aina, ei niistä koskaan kokonaan päästä, ennenkuin kaikki tehtaat sun muut on korjattu siten, että päästöjä tulee vähemmän.

Ja nykyisin on päästömaksut.

Yritykset niin Suomessa kuin muuallakin maksavat helvetillisen määrän rahaa siitä että heidän  tehtaistaan tulee päästöjä.    Joten ei se niin sanottu saastuttaminen ole ilmaista.

Vaatii suuria investointeja että saastuttamista kyetään vähentämään,  siis rahaa uusiin koneisiin ja laitteisiin ja energian tuottamiseen.

Eikä noita koneita ja laitteita ja vähäpäästöisiä juttuja ole edes vielä valmiina.

Ne pitää ensin insinöörien suunnitella, sitten valmistaa ja vasta sitten ne ovat käytössä.

Ei tuollaiset muutokset tapahdu hetkessä, ne ovat parinkymmenen vuoden aikajanalla jo alunperinkin suunniteltu.

Vierailija
5/14 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä voi, mikäli vanhan laivan osia voidaan uusiokäyttää uudessa laivassa. Laivat tuottavat maailmanlaajuisesti muutenkin aivan valtavat määrät päästöjä vuodessa ja on hyvä, jos niiden päästöjä voidaan päivittää pienemmiksi.

Jos rakentamiseen käytetty energia on tuotettu matalapäästöisesti ja laiva rakennetaan kierrätysmateriaalista, en näe ainakaan sen puolesta ongelmaa. Tottakai laivan rakentamisesta koituu valtavasti päästöjä, mutta ne ovat kärpäsen kakka valtameressä vanhempien laivojen käyttöpäästöihin verrattuna.

Onko rakentamisen päästöt pieni osa? Itse en tiedä, mutta jo pelkästään teräksen tuottaminen tuottaa valtavasti päästöjä. Suomen saastuttavin tehdas tuottaa nimenomaan terästä.

Lisäksi kun purkaminen tehdään käytännössä aina Intiassa, Kiinassa, Turkissa tai vastaavassa maassa missä ympäristöasioille ei anneta juurikaan arvoa, niin epäilyttää onko tämä luonnon kannalta paras vaihtoehto.Omistajille tämä tietenkin on paras kun se katsoo vain kustannuksia ja tulevia tuottoja.

Joka tapauksessa tekee pahaa katsoa kun uudenveroinen alus tuhotaan. - AP

Vierailija
6/14 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi Suomessa ei pureta aluksia? Toisi töitä Suomeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/14 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi Suomessa ei pureta aluksia? Toisi töitä Suomeen.

Koska sillä ei tienaa.

Vierailija
8/14 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-luvun laiva ei kyllä enää mikään kauhean uusi ole. Noilla taitaa yleensä käyttöikä ollakin jotain 30-40 vuotta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/14 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään uudistus mitä nykyään ajetaan ympäristöystävällisyyden nimissä ei ole ekologista vaan täysin päinvastoin. Sähköautot ensommäisenä mutta ihan kaikki. Meillä on meneillään totaalinen hulluus ja kansa hyväksyy ilmapäinä kaikki....

T. Ympäristötieteilijä

Vierailija
10/14 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suunnittelivat Raaheen terästehtaan viereen laivojen purkutelakkaa.

Heti ensimmäiseksi sanottiin, ettei Suomesta löydy työvoimaa purkamaan laivoja.

Suomeksi:

Laivojen purkajille ei voida maksaa palkkaa, jolla tulisi Suomessa toimeen.

Onhan jo nähty, että laivojen rakentajillekaan ei voida maksaa suomen palkkatason mukaista palkkaa, vaan esim. hitsaus teetetään mm. intialaisilla alihankkijoilla.

Suomalainen alihankintayrityksen edustaja sanoi, että hitsaustyö alihankkijalta ostettuna pitää maksaa alle 20€/tunti. Tuo siis sisältää hitsarin palkan sosiaalikuluineen, alihankkijan muut kulut, sekä katteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/14 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Assburger kirjoitti:

Suunnittelivat Raaheen terästehtaan viereen laivojen purkutelakkaa.

Heti ensimmäiseksi sanottiin, ettei Suomesta löydy työvoimaa purkamaan laivoja.

Suomeksi:

Laivojen purkajille ei voida maksaa palkkaa, jolla tulisi Suomessa toimeen.

Onhan jo nähty, että laivojen rakentajillekaan ei voida maksaa suomen palkkatason mukaista palkkaa, vaan esim. hitsaus teetetään mm. intialaisilla alihankkijoilla.

Suomalainen alihankintayrityksen edustaja sanoi, että hitsaustyö alihankkijalta ostettuna pitää maksaa alle 20€/tunti. Tuo siis sisältää hitsarin palkan sosiaalikuluineen, alihankkijan muut kulut, sekä katteen.

Ja vaikka sitä työvoimaa laivan purkamiseen löytyisikin niin seuraavaksi paikalle lyllertää joku vihreä ympäristöministeri vaatimaan että nyt pitää maksaa satamiljoonaa ympäristömaksua kun laivan purkamisesta saattaa tulla roskaa.

Vierailija
12/14 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

80-luvun laiva ei kyllä enää mikään kauhean uusi ole. Noilla taitaa yleensä käyttöikä ollakin jotain 30-40 vuotta.

Yli 20v laiva alkaa olla jo aika kulahtanut. Suomalainen kaljaturisti on kuluttavaa rahtia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/14 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

” uudehko”

Vierailija
14/14 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä osa noista purettavista risteilijöistä näyttää paremmalta kuin valtaosa ruotsinlaivoista.