Totuus peruskoulun osaamisesta paljastuisi valtakunnallisilla päättökokeilla
Niitä vastustetaan siksi, että tulisi esille, kuinka olemattomilla tiedoilla jotkut päästetään peruskoulun läpi ja mitä niille pitäisi tehdä!
Kommentit (8)
Ja tämä poistuu.. 1.. 2... 3....
Oikeastihan tämä nykyinen järjestelmä on väärin koska ahkerimmat/parhaimmat eivät saa niitä ylimpiä arvosanoja. Ei tarvitse ihmetellä, miksi tiettyä porukkaa ei haluta palkata jne.
No sepäs olisi.
Ensin on pääsykokeet yläasteelle, sitten helvetin rankka ysiluokka ja siellä pääsykokeita ja istten vielä valtakunnalliset kokeet.
Jippii. Muita aivopieruja?
Tää on hankalaa, koska jokaistahan verrataan yksilönä eli miten on edistynyt juuri omana itsenään. Jos on oppinut muutaman kirjaimen, voi saada äidinkielestä kympin, vaikka ikää on 14v ja parta kasvaa. Valtakunnallinen tasokoe ei mittaa niitä asioita, joita nykyinen OPS (vai onko se HOPS, HOKS,HIPS tai HUPS) tukee eli yksilönä edistymistä. Kamala laittaa koko maan osaaminen vertailuun ja huomata, että jossain Pihtiputaalla kaikki ysiluokkalaiset osaa lukea, vaikka se on maalla.
Vierailija kirjoitti:
Tää on hankalaa, koska jokaistahan verrataan yksilönä eli miten on edistynyt juuri omana itsenään. Jos on oppinut muutaman kirjaimen, voi saada äidinkielestä kympin, vaikka ikää on 14v ja parta kasvaa. Valtakunnallinen tasokoe ei mittaa niitä asioita, joita nykyinen OPS (vai onko se HOPS, HOKS,HIPS tai HUPS) tukee eli yksilönä edistymistä. Kamala laittaa koko maan osaaminen vertailuun ja huomata, että jossain Pihtiputaalla kaikki ysiluokkalaiset osaa lukea, vaikka se on maalla.
Höpö höpö. Nykyisessä OPSissa on ollut koko ajan kriteerit kasin arvoiselle osaamiselle 9. luokan päättyessä, ja ensi keväästä alkaen myös arvosanoille 5, 7 ja 9.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on hankalaa, koska jokaistahan verrataan yksilönä eli miten on edistynyt juuri omana itsenään. Jos on oppinut muutaman kirjaimen, voi saada äidinkielestä kympin, vaikka ikää on 14v ja parta kasvaa. Valtakunnallinen tasokoe ei mittaa niitä asioita, joita nykyinen OPS (vai onko se HOPS, HOKS,HIPS tai HUPS) tukee eli yksilönä edistymistä. Kamala laittaa koko maan osaaminen vertailuun ja huomata, että jossain Pihtiputaalla kaikki ysiluokkalaiset osaa lukea, vaikka se on maalla.
Höpö höpö. Nykyisessä OPSissa on ollut koko ajan kriteerit kasin arvoiselle osaamiselle 9. luokan päättyessä, ja ensi keväästä alkaen myös arvosanoille 5, 7 ja 9.
Ja silti meillä on päässyt lukioon porukkaa, joka haluaa lääkäriksi ja äidinkielestä on todistuksessa 9, mutta eivät osaa lukea. OPSissa on kriteerit, mutta oppilas saa sen numeron, jonka tarvitsee.
Vierailija kirjoitti:
Ja tämä poistuu.. 1.. 2... 3....
Oikeastihan tämä nykyinen järjestelmä on väärin koska ahkerimmat/parhaimmat eivät saa niitä ylimpiä arvosanoja. Ei tarvitse ihmetellä, miksi tiettyä porukkaa ei haluta palkata jne.
Miten niin ei saa? Peruskoulu, lukio, AMK ja yliopisto-opiskelut olen vetänyt 9-10/4-5 arvosanoilla. Koulu on muuttunut, arvosanat eivät.
Mikä sen kaiken arvioinnin ja arvostelun tarkoitus sitten on? Mitä sillä halutaan saavuttaa?
Onko tilanne jotenkin muuttunut aikaisempaa verrattuna siten että tuo olisi jotenkin olennainen tieto?
Parempi olisi minusta selvittää mitä sillä kaikella tietomäärällä kaikki tekee.