Mitä sitten tehdään kun kaikilla kansalaisilla on käytössä sähköautot ja kylältä menee sähköt yli kolmeksi vuorokaudeksi vaikkapa voimakkaan myrskyn jälkeen?
Miten tuolloin hoidetaan kauppa-asiat ja vaikakapa lääkärikäynnit jos palvelut on esim. 200 kilometrin päässä ja auton akut on kaikilta lopussa. Kutsutaanko tuolloin helikopteri paikalle?
Kommentit (315)
Aggregaatti kannattaa olla varavoimalähteenä, jolla voi ladata myös sähköauton tarvittaessa. Toki tulevaisuudessa tulee olemaan sähkön varastointiratkaisuja. Tai on niitä jo nytkin mutta toistaiseksi liian kalliita tavallisille ihmisille.
Vierailija kirjoitti:
Ei tule olemaan meidän elinaikana. Suomi on köyhä maa joka ajaa euroopan vanhimmilla romuilla jo nyt.
Jep. Tämä sähköautokuumeilu menee vähän yli ja luo ihan turhaa paniikkia polttomoottoreiden omistajille.
Jos keskivertoauton hinnat on täällä pari tonnia niin miten päättäjät luulee että ihmiset yhtäkkiä päivittäisivät autonsa kymppitonnien sähköautoon.
Todellisuudessa ihmiset ajaa polttomoottoreilla vielä 2035
sitten UHRIUDUTAAN, savolaisten tapa.
Onko sähköautojen valmistamiskustannusten hinta ilmastolle ja ympäristölle laskettu? Kaivosten ympäristövaikutuksethan ovat varsn ikäviä.
En tiedä, tällaisia asioita on varmasti täysin mahdotonta ratkaista nykytekniikalla. Ehkä tästä asiasta pitäisi ilmoittaa päättäjille, koska kukaan ei varmasti ole tällaista tilannetta ajatellut aiemmin.
Vierailija kirjoitti:
Aggregaatti kannattaa olla varavoimalähteenä, jolla voi ladata myös sähköauton tarvittaessa. Toki tulevaisuudessa tulee olemaan sähkön varastointiratkaisuja. Tai on niitä jo nytkin mutta toistaiseksi liian kalliita tavallisille ihmisille.
Mitenkäs se aggregaatti tuottikaan sähköä? Ei kai vaan fossiilisilla polttoaineilla? :-D
Mikä mahtaa olla hyötysuhde?
Siihen on niin kauan aikaa, että luultavasti kaikki ilmassa kulkevat sähköjohdot on saatu korvattua jo maakaapeloinnilla, jolloin se ei ole niin myrskyherkkä enää.
Vierailija kirjoitti:
Ei tule olemaan meidän elinaikana. Suomi on köyhä maa joka ajaa euroopan vanhimmilla romuilla jo nyt.
Nykyisten lasten elinaikana tulee kyllä tapahtumaan.
Uusia autoja ei enää vuoden 2025 jälkeen juuri myydä kuin täysssähköisinä ja jos laskee siitä vaikkapa 25 vuotta eteenpäin, niin n. vuonna 2050 lähes kaikki liikenteessä olevat ajoneuvot ovat täyssähköisiä (voi olla etteivät muut enää ole sallittujakakaan ja tämä voi tapahtua jo aiemminkin). Raskaasta liikenteestä en ole varma. Veikkaan että sen osalta saatetaa mennä ainakin osittain vetypohjaiseen liikenteeseen.
Ei vihreillä ole autoja nytkään eikä ne asu maaseudulla. Helsingin Kalliossa ei sähköt katkea.
Ei mene meidän kylältä. 😉
T. stadilainen
Niin. Hybridi yleistyy. Ymmärrät varmaan syyn. Kaksi polttoainekäsittelyjärjestelmää rinnakkain.
Ensin pitää rakentaa ne 7 uutta ydinvoimalaa ja säävarma verkkovalmiiksi.
Vierailija kirjoitti:
Onko sähköautojen valmistamiskustannusten hinta ilmastolle ja ympäristölle laskettu? Kaivosten ympäristövaikutuksethan ovat varsn ikäviä.
Tämä puoli kehittyy koko ajan kyllä.
Akustot eivät esimerkiksi vaadi enää välttämättä lainkaan kobolttia. Koboltti parantaa akkujen latautumiskykyä kylmissä olosuhteissa, mutta muuten ei ole välttämätön enää. Uusisissa Tesla Model 3:ssa ei enää käytetä kobolttia. Ja myöskään litium ei ole välttämätön. Akut voidaan rakentaa myös rautapohjaisiksi, mutta silloin niiden energiatiheys on jonkin verran heikompi. Toisaalta akut pystytään koko ajan pakkaamaan tiiviimmiksi, joka taas muuten parantaa energiatiheyttä.
Sähköautofantasiat ei Suomessa toteudu. Latausinfraa ei ole edes suunnitteilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aggregaatti kannattaa olla varavoimalähteenä, jolla voi ladata myös sähköauton tarvittaessa. Toki tulevaisuudessa tulee olemaan sähkön varastointiratkaisuja. Tai on niitä jo nytkin mutta toistaiseksi liian kalliita tavallisille ihmisille.
Mitenkäs se aggregaatti tuottikaan sähköä? Ei kai vaan fossiilisilla polttoaineilla? :-D
Mikä mahtaa olla hyötysuhde?
:-D Tilapäiskäytössä polttoaineella tai hyötysuhteella ei ole mitään merkitystä. :-D
Volkswagenin mukaan uudet EU-normit tarkoittavat sitä käytännössä, ettei polttomoottoriautojen valmistaminen ole enää kovin kannattavaa vuoden 2025 jälkeen. Etenkin pienimmät polttomoottoriautot häviävät markkinoilta nopeasti.
No entä jos tulee myrksy ja kaikki bensa-asemat tuhoutuu 500 km säteeltä? Miten pääsee tuhannen kilometrin päähän lääkäriin?
Vierailija kirjoitti:
Sähköautofantasiat ei Suomessa toteudu. Latausinfraa ei ole edes suunnitteilla.
Kyllähän Teslan nettisivuilta voi kuka tahansa katsoa miten heidän infransa laajenee. Esim. Suomessa Oulu ja Rovaniemi tulee Supercharger-infran piiriin jo tänä vuonna.
Täytyy toivoa että Ionityn- suurtehoasemat myös laajenevat nopeasti. Nythän noita on vasta kolme Suomessa. Toki peruspikalatauspisteitä on paljon enemmän, mutta Keski-Suomi ja Pohjois-Suomi on toistaiseksi aika heikkoa aluetta.
Ainoa järkevä ratkaisu on synteettisen polttoaineen kehitys. Pienillä hienosäädöillä käy kaikkiin nykyisiin polttomoottoriautoihin sitten. Ei ole mikään ilmastoteko, jos hävitetään kaikki täysin toimivat polttomoottoriautot ja tilalle otetaan sähköautoja!
Ei tule olemaan meidän elinaikana. Suomi on köyhä maa joka ajaa euroopan vanhimmilla romuilla jo nyt.