Kalevala on pysynyt muuttumattomana aina rautakaudelta asti
Tai ehkä jopa kivikaudelta kuten jotkut tutkijat arvelevat. Siksi runoeepos on tärkeä tutkimusmateriaali ja merkittävä lähde muinaissuomalaisten uksomuksille ja mytologisella maailmalle yliopistojen tieteellisessä tutkimuksessa.
Kommentit (14)
No ne sun ”jotkut tutkijat” ei kyllä ole mitään tutkijakoulutusta saaneet.
10% on Lönnrotin ihan hatusta heittämää, loput 90% on yhtenäistetty erilaisista lähteistä.
Suomessa pitäisi raamatun sijaan pitää kalevalaa pyhänä kirjana.
Mistähän ne tutkijasi mahtavat tuollaista päätellä? Ja missä lähteet heidän tutkimuksiinsa?
Vierailija kirjoitti:
Minua panetti, ja halusin tavallaan kokea jotain uutta, joten rullasin Sultanin naintilihani päälle ja painoin sen milf-Chizuen lämpimään aasialaiseen pilluun. Välitön orgasmi. Tähän eivät suomalaiset naiset pysty.
Olisit nyt laittanut edes jonkun pätkän missä parrakas vanha ukko painaa nuorta suomineitoa. Väinämöinen ja Aino, you know.
Vierailija kirjoitti:
No ne sun ”jotkut tutkijat” ei kyllä ole mitään tutkijakoulutusta saaneet.
Tunsin, nyt jo edesmenneen, suomen kielen tohtorin ja professorin, joka omisti elämänsä Kalevalan ja Kantelettaren tutkimukseen. Hän oli alansa asiantuntija ja hän ei ollut ainoa, joka tutki näitä meidän historiaamme kuvaavia teoksia. Niitä tutkitaan koko ajan asiantuntijoiden toimesta.
Lönnrot sensuroi kaiken eroottisen. Mahdollisesti paljon muutakin. Seksi oli tuohon aikaan tabu, josta ei saanut puhua.
Voi olla, että 90 prossaakin on Lönnrotin omaa sepittelyä. Joka tapauksessa osa, mahdollisesti huomattavakin osa, jäi sensuurin hampaisiin. Ymmärtääkseni rajan takana karjalaisilla oli hyvinkin avoin suhtautuminen erotiikkaan. Olisi ollut liian kovaa kamaa julkaistavaksi siihen aikaan. Tabu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua panetti, ja halusin tavallaan kokea jotain uutta, joten rullasin Sultanin naintilihani päälle ja painoin sen milf-Chizuen lämpimään aasialaiseen pilluun. Välitön orgasmi. Tähän eivät suomalaiset naiset pysty.
Olisit nyt laittanut edes jonkun pätkän missä parrakas vanha ukko painaa nuorta suomineitoa. Väinämöinen ja Aino, you know.
Jos lukisit Kalevalan niin tietäisit ettei Väinämöinen millään muotoa ahdistellut saatikka naiskennellut Ainoa.
Gallen-Gallela veti vähän överiksi siinä maalauksessa missä Väiskä muka jahtaa Ainoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua panetti, ja halusin tavallaan kokea jotain uutta, joten rullasin Sultanin naintilihani päälle ja painoin sen milf-Chizuen lämpimään aasialaiseen pilluun. Välitön orgasmi. Tähän eivät suomalaiset naiset pysty.
Olisit nyt laittanut edes jonkun pätkän missä parrakas vanha ukko painaa nuorta suomineitoa. Väinämöinen ja Aino, you know.
Jos lukisit Kalevalan niin tietäisit ettei Väinämöinen millään muotoa ahdistellut saatikka naiskennellut Ainoa.
Gallen-Gallela veti vähän överiksi siinä maalauksessa missä Väiskä muka jahtaa Ainoa.
Onhan siinä kertomus jossa Väinämöinen on kalassa ja saa kiinni oudon kalan. Kala paljastaa Väinölle ole ansa oikeasti Aino ja hyppää pois veneestä hölmistyneen Väinämöisen jäädessä veneeseen äimistelemään. Sitten Väinämöinen alkaa itkeä äitiä ja soutaa rantaan kun ei saanut kalansaalista eikä naista jolloin Ilmatar neuvoo poikaansa että kosii Pohjolan tyttäriä. Mutta ei Väinämöinen saa naista sieltäkään, katkeroituu ja neuvoo nuorille ettei miehen kannata ottaa naista ja mennä naimisiin.
Vierailija kirjoitti:
Lönnrot sensuroi kaiken eroottisen. Mahdollisesti paljon muutakin. Seksi oli tuohon aikaan tabu, josta ei saanut puhua.
Ei sensuroinut, materiaali on Kansallisarkistossa. Sitä vain ei haluttu käyttää, koska tekstiä pidettiin liian roisina. Kansalliseepos ei voi olla pelkkää panetusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lönnrot sensuroi kaiken eroottisen. Mahdollisesti paljon muutakin. Seksi oli tuohon aikaan tabu, josta ei saanut puhua.
Ei sensuroinut, materiaali on Kansallisarkistossa. Sitä vain ei haluttu käyttää, koska tekstiä pidettiin liian roisina. Kansalliseepos ei voi olla pelkkää panetusta.
Siitä huolimatta että normaalien ja terveiden ihmisten jokapäiväinen elämä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ne sun ”jotkut tutkijat” ei kyllä ole mitään tutkijakoulutusta saaneet.
Tunsin, nyt jo edesmenneen, suomen kielen tohtorin ja professorin, joka omisti elämänsä Kalevalan ja Kantelettaren tutkimukseen. Hän oli alansa asiantuntija ja hän ei ollut ainoa, joka tutki näitä meidän historiaamme kuvaavia teoksia. Niitä tutkitaan koko ajan asiantuntijoiden toimesta.
Olisi ollut kiinnostavaa kuulla, miten professori on asian muotoillut. Kalevalan muuttumattomuus rautakaudelta asti on sula mahdottomuus jo pelkästään siltä pohjalta, että Lönnrot kokosi aineiston kansien väliin vasta 1800-luvun alkupuoliskolla.
Mä kun luulin, että Lönnrot satuili sinne väliin ihan omiaankin.