Osaisitko ratkaista tämän 6. luokan matematiikan tehtävän?
Kommentit (117)
Aivan älyötön "tehtävä". Ainoa oikea vastaus on, ettei tehtävässä esitetyillä tiedoilla sitä voida ratkaista.
3x + 3y = 1500
2x + 4y = 1400
x = (1500 - 3y)/3 = 500 - y
2(500 - y) + 4y = 1400
1000 - 2y + 4y = 1400
2y = 400
y = 200
x = 500 - 200 = 300
Tokyo = 300 * 2 + 200 * 3 = 1200
Todella huonosti laadittu tehtävä.
Eli täältä Kuortaneelle on 2000km, mutta Kuortaneelta tänne vain 1200km. Ok.
Oikea vastaus löytyy graafisella menetelmällä Blochin palloquibitissa ja piste on maantieteellinen, jossain Mumbayn seudulla eli Ateena-Lontoon puolivälin kohdalta 90 asteen kulmassa kohti kaakkoa. Kaikki todelliset etäisyydet on kerrottu eräällä vakiolla. Sovellettua matematiikkaa käyttäen tulos on noin 1700 km.
Täsmävastaus vaatisi hieman maantieteen mieleenpalauttamista, mutta jääköön turhuudet kun nyt lähden tästä iltaviihteen puolelle ratkaisemaan tärkeämpää ongelmaa universaalissa yksinkertaisuuproblematiikassa, metakriittisessä predikaattilogiikkassa ja epälineaarisissa epäjatkuvissa integroitumattomissa funktioavaruuksissa.
En osannut, koska tehtävä on minusta liian hämäävä, kun siinä puhuttiin oikeista kaupungeista ja kilometreistä. Jäin jumiin siihen, kun mietin, että maailmassa ei ole ainoatakaan paikkaa, jossa annetut etäisyydet pitäisivät paikkansa.
Jos tehtävässä olisi ollut vain kaupunkien nimiä ja pelkkiä lukuja ilman yksiköitä tai esim. kaupunkien nimiä ja asuntojen hintoja, olisin hyvin voinut keksiä ratkaisun.
Minusta tämä oli täysin epäonnistunut tehtävä.
DI (valmistunut yli 4:n keskuarvolla TKK:n tefyltä)
Mistä lähtien etäisyydet on ollut riippuvaisia paikannimen kirjaimista?
Itse ajattelisin tehtävää todellisuuden mittakaavassa ja menisin ihan sekaisin koko tehtävästä.
Miten tuosta pystyy ajattelemaan, mitä tehtävällä tarkoitetaan?
Aivan älytön. En tajua mitä matemaattista päättelykykyä tuolla mitataan.
T. Erityisopettaja
Ei matematiikassa voi keksiä ja olettaa mitään riippuvuuksia jostain otoksesta. Eli ainoa oikea vastaus on että sitä ei voi ratkaista.
Tuossa ratkaisussa ei ole logiikan häivääkään.
Mitä jos itse sähköinsinöörinä menisi ratkaisemaan jännitteen samalla tavalla. Sanassa ampeeri 4 vokaalia, ja vastus 2 vokaalia, näistä tekisin jonkun yhtälön ja saisin jännitteen... Taitaisi muuntajat kärähtää.
Mitähän maantiedon opettajat tykkäävät tuosta tehtävästä?
Vierailija kirjoitti:
Tuossa ratkaisussa ei ole logiikan häivääkään.
Mitä jos itse sähköinsinöörinä menisi ratkaisemaan jännitteen samalla tavalla. Sanassa ampeeri 4 vokaalia, ja vastus 2 vokaalia, näistä tekisin jonkun yhtälön ja saisin jännitteen... Taitaisi muuntajat kärähtää.
:Dd
Älykkyystesteissä aikuisille on tuollaisia tehtäviä.
Ne eivät kuitenkaan mitenkään sovellu 6. luokkalaisten matematiikan opetukseen.
Tosi typerä ja epäonnistunut tehtävä.
Vierailija kirjoitti:
Älykkyystesteissä aikuisille on tuollaisia tehtäviä.
Ne eivät kuitenkaan mitenkään sovellu 6. luokkalaisten matematiikan opetukseen.
Niissä tehtävissä ei anneta valheellista tietoa ja niissä ei yleensä ääretöntä määrää eri vastauksia
Vierailija kirjoitti:
Älykkyystesteissä aikuisille on tuollaisia tehtäviä.
Ne eivät kuitenkaan mitenkään sovellu 6. luokkalaisten matematiikan opetukseen.
Tuo olisi aikuisillekin typerä tehtävä ellei kontekstista käy ilmi ettei se liity todellisuuteen millään lailla.
Näitä ongelmanratkaisu tehtäviä on ollut tosi paljon nyt mun ala-asteikäisellä. Ne on usein niin vaikeita, etten mäkään suhteellisen hyvällä matikkapäällä varustettuna osaa niitä ratkaista.
Eli jos haluan mennä Nokialle niin matka on sama kuin Tokioon. Hyvä tietää!