Miksi miestenpyörä on edes keksitty?
Olen mies, en ymmärrä miestenpyörää? Vaikea lähteä liikkeelle ja mihin siinä mennään katuja ylitellessä tai liikennevaloissa?
Naistenpyörässä todella kätevää hypähtää satulalta siihen eteenpäin kun ei ole sitä poikkitankoa siinä ja myös matkan jatkaminen on siitä helppoa.
Jos säätää jotain lamppua tai tankoa tai muuta niin siinäkin on kätevää kun voi seistä siinä pyörän "keskellä".
Miksi joku on keksinyt miestenpyörän, vai onko oletuksena että miehet ovat niin painavia että pyörä ei kestä ilman sitä korkeaa poikkitukea?
Kommentit (19)
Joku voi pelätä tuota mainitsemaasi kestävyyttä, itse olen kevytrakenteinen mies ja käytän naistenpyörää juuri mainitsemastasi syystä.
eikös vanhanajan naistenpyörissä ollut satula jotenkin matalammalla ja näin ollen pystymäisempi ajoasento vaikka kaikissa pyörissä oli toki pystymäisempi asento, siinä oli kai oletuksena että naiset ovat lyhyempiä mutta taisi se satulan putkilokin olla lyhyempi
itse suosin juuri tällaista pystymäistä ajoasentoa enkä pysty "nykypyörillä" ajamaan ollenkaan selkä kyyryssä
'Miestenpyörä' on alkuperäinen malli mut ku naiset rupes polkemaan nii oli kauhistus ku näki hameen helman alle. Keksittiin 'naistenpyörä' jossa ei tarvi jalkaa nostaa nii ylös satulaan mennessä. Enää nuilla oo mitää merkitystä ku naiset käyttää housuja ja jos jalka vilahtaa hameen helman alta nii kukaa ei saa traumoja.
Varmaan tarvittu lisää jäykkyyttä runkoon, koska miehet ovat isompia ja painavampia kuin naiset.
Siksi pistetty se poikkiripa siihen.
Mietipä, miksi ammattipyöräilijänaiset eivät aja naistenpyörillä.
Runkokoko on liian iso, jos poikkitanko osuu palleihin, eikä jalat yletä maahan molemmin puolin.
Voisko olla armeijan vaatimuksia. Piti saada enemmän tukevuutta ja ripustuspisteitä tavaroille. Miesten pyörää on m yös helpompi myös kantaa.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan tarvittu lisää jäykkyyttä runkoon, koska miehet ovat isompia ja painavampia kuin naiset.
Siksi pistetty se poikkiripa siihen.
Niin kauan, kun runko tehdään metalliputkista, kolmiorunko on järkevin rakenne polkupyörälle. Koska se ei sopinut naisten pitkien hameiden kanssa yhteen, keksittiin naistenpyörän runkomalli. Se on muutoin huonompi, mutta siihen on helpompi nousta ja siitä jalkautua.
se "miestenpyörä" on se ensimmäinen ja alkuperäinen polkypyörä sitten keksittiin naisille polkupyörä mallit (step- through safety bicycle) erikseen. miehenä allekirjoitan "naistenpyörän" edut.
Vierailija kirjoitti:
'Miestenpyörä' on alkuperäinen malli mut ku naiset rupes polkemaan nii oli kauhistus ku näki hameen helman alle. Keksittiin 'naistenpyörä' jossa ei tarvi jalkaa nostaa nii ylös satulaan mennessä. Enää nuilla oo mitää merkitystä ku naiset käyttää housuja ja jos jalka vilahtaa hameen helman alta nii kukaa ei saa traumoja.
Saattoi jopa pohje vilahtaa kuten Helga-neidillä kylvyssä.
Vierailija kirjoitti:
se "miestenpyörä" on se ensimmäinen ja alkuperäinen polkypyörä sitten keksittiin naisille polkupyörä mallit (step- through safety bicycle) erikseen. miehenä allekirjoitan "naistenpyörän" edut.
Vai oliko kyseessä ensimmäinen potkupyörä? Ensimmäinen polkupyörä oli kylläkin naistenmallia lähempänä, tiedätte ne hassunnäköiset joissa edessä on hirveän iso pyörä ja tkana pikkuinen ja runko on sellainen naistenpyörän näköinen? Miestenpyörämäisestä potkupyörästä olen nähnyt kuvia, jossa 1700-luvun näköiste ukot potkiskelee menemään.
Vierailija kirjoitti:
Mietipä, miksi ammattipyöräilijänaiset eivät aja naistenpyörillä.
ei kilpa-autoillakaan ajeta maanteillä/liikenteessä että ne on ihan eri vehkeitä ja laitteita nuo urheiluvälineet, ne ei myöskään taida metsäteillä tai edes hiekkateillä ajaa, puhumattakaan teiden ylityksistä ja liikennevaloista
Vierailija kirjoitti:
se "miestenpyörä" on se ensimmäinen ja alkuperäinen polkypyörä sitten keksittiin naisille polkupyörä mallit (step- through safety bicycle) erikseen. miehenä allekirjoitan "naistenpyörän" edut.
Keksintö on siis päivitetty parempaan mutta vanhaa malliakin saadaa joillekin vielä myytyä :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
se "miestenpyörä" on se ensimmäinen ja alkuperäinen polkypyörä sitten keksittiin naisille polkupyörä mallit (step- through safety bicycle) erikseen. miehenä allekirjoitan "naistenpyörän" edut.
Vai oliko kyseessä ensimmäinen potkupyörä? Ensimmäinen polkupyörä oli kylläkin naistenmallia lähempänä, tiedätte ne hassunnäköiset joissa edessä on hirveän iso pyörä ja tkana pikkuinen ja runko on sellainen naistenpyörän näköinen? Miestenpyörämäisestä potkupyörästä olen nähnyt kuvia, jossa 1700-luvun näköiste ukot potkiskelee menemään.
täytyy kyllä mennä heti tubeen kattomaan miten noihin on päästy kyytiin, hyvä että tuli puheeksi tämä
Miesten pyörässä tanko on salkkua varten, siihen siis sai kiinnitettyä työsalkun kätevästi.
Myöhemmin tuli sitten naisten pyörä, hameen takia tanko alempana ja naisethan eivät mitään salkkuja tarvinneet.
Joku aika sitten tuli joku dokkari aiheesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
se "miestenpyörä" on se ensimmäinen ja alkuperäinen polkypyörä sitten keksittiin naisille polkupyörä mallit (step- through safety bicycle) erikseen. miehenä allekirjoitan "naistenpyörän" edut.
Vai oliko kyseessä ensimmäinen potkupyörä? Ensimmäinen polkupyörä oli kylläkin naistenmallia lähempänä, tiedätte ne hassunnäköiset joissa edessä on hirveän iso pyörä ja tkana pikkuinen ja runko on sellainen naistenpyörän näköinen? Miestenpyörämäisestä potkupyörästä olen nähnyt kuvia, jossa 1700-luvun näköiste ukot potkiskelee menemään.
https://www.vauva.fi/keskustelu/4111191/miksi-miestenpyora-edes-keksitty
Miestenpyörä on se ns. default. Runkomateriaali oli silloin sellaista kuin oli ja poikkiputki teki tukevamman kulkupelin. Naistenpyörä tuli ajankohtaiseksi vasta, kun naiset alkoivat kulkea kodin ulkopuolella, eikä hametta ollut helppo kerätä tangolle. Ei tainnut olla ihan säädyllistäkään. Naiset olivat myös pienempiä, jolloin heillä ei tarvinnut olla niin jykevää runkoa pyörässä. Käytännön sanelemaa siis. Nykyään ei taida varmaan olla väliä onko sitä putkea vai ei, kun materiaalit ovat muuttuneet ja naisetkin saavat heilauttaa housuisen jalkansa penkin yli.
Miettikääpäs joku toinen yhtä vanha (150 vuotta jo ikää) idea kuin ns "miestenpyörän" timanttirunko joka on vahvasti edelleen käytössä vuonna 2021 eikä kilpailevaa ideaa ole vielä esitelty. 2 kolmiota muodostaa yksinkertaisen, käytettävän kevyen, helposti valmistettavan ja lujan konstruktion ja vaikea lyödä juuri noista syistä. Muunkaltaisia runkoja joutuu käytännössä aina vahvistamaan jostain kohtaa ja samanlaista yksinkertaista ja kevyttä rakennetta on vaikea saavuttaa.
Muuten olen sitä mieltä että kilpapyöräilyn kattojärjestön päätös 30-luvulla kieltää muut kuin timanttirungot polkupyöräkisoissa ei ollut hyvä päätös polkupyörien kehitykselle. Syyhän oli recumbentien eli nojapyörien tuolloin suorittamat nopeusmaailmanennätykset eri matkoilla. Vapaa kilpailu olisi tuonut mielenkiintoisia ratkaisuja tuotekehitykseen. Tuo päätös käytännössä sementoi timanttirungot nykyaikaan asti vallitseviksi runkomalleiksi, tosin nerokas runkomallihan se onkin.
Niin joku noita ostaa ja siksi kai tehdään, ei se tekijä siis tyhmä ole vaikka keksintö on tyhmä ja turha.