Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi miestenpyörä on edes keksitty?

Vierailija
03.04.2021 |

Olen mies, en ymmärrä miestenpyörää? Vaikea lähteä liikkeelle ja mihin siinä mennään katuja ylitellessä tai liikennevaloissa?
Naistenpyörässä todella kätevää hypähtää satulalta siihen eteenpäin kun ei ole sitä poikkitankoa siinä ja myös matkan jatkaminen on siitä helppoa.
Jos säätää jotain lamppua tai tankoa tai muuta niin siinäkin on kätevää kun voi seistä siinä pyörän "keskellä".
Miksi joku on keksinyt miestenpyörän, vai onko oletuksena että miehet ovat niin painavia että pyörä ei kestä ilman sitä korkeaa poikkitukea?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin joku noita ostaa ja siksi kai tehdään, ei se tekijä siis tyhmä ole vaikka keksintö on tyhmä ja turha.

Vierailija
2/19 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku voi pelätä tuota mainitsemaasi kestävyyttä, itse olen kevytrakenteinen mies ja käytän naistenpyörää juuri mainitsemastasi syystä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikös vanhanajan naistenpyörissä ollut satula jotenkin matalammalla ja näin ollen pystymäisempi ajoasento vaikka kaikissa pyörissä oli toki pystymäisempi asento, siinä oli kai oletuksena että naiset ovat lyhyempiä mutta taisi se satulan putkilokin olla lyhyempi

itse suosin juuri tällaista pystymäistä ajoasentoa enkä pysty "nykypyörillä" ajamaan ollenkaan selkä kyyryssä

Vierailija
4/19 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

'Miestenpyörä' on alkuperäinen malli mut ku naiset rupes polkemaan nii oli kauhistus ku näki hameen helman alle. Keksittiin 'naistenpyörä' jossa ei tarvi jalkaa nostaa nii ylös satulaan mennessä. Enää nuilla oo mitää merkitystä ku naiset käyttää housuja ja jos jalka vilahtaa hameen helman alta nii kukaa ei saa traumoja.

Vierailija
5/19 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan tarvittu lisää jäykkyyttä runkoon, koska miehet ovat isompia ja painavampia kuin naiset. 

Siksi pistetty se poikkiripa siihen. 

Vierailija
6/19 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietipä, miksi ammattipyöräilijänaiset eivät aja naistenpyörillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/19 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Runkokoko on liian iso, jos poikkitanko osuu palleihin, eikä jalat yletä maahan molemmin puolin.

Vierailija
8/19 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisko olla armeijan vaatimuksia. Piti saada enemmän tukevuutta ja ripustuspisteitä tavaroille. Miesten pyörää on m yös helpompi myös kantaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/19 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan tarvittu lisää jäykkyyttä runkoon, koska miehet ovat isompia ja painavampia kuin naiset. 

Siksi pistetty se poikkiripa siihen. 

Niin kauan, kun runko tehdään metalliputkista, kolmiorunko on järkevin rakenne polkupyörälle. Koska se ei sopinut naisten pitkien hameiden kanssa yhteen, keksittiin naistenpyörän runkomalli. Se on muutoin huonompi, mutta siihen on helpompi nousta ja siitä jalkautua.

Vierailija
10/19 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

se "miestenpyörä" on se ensimmäinen ja alkuperäinen polkypyörä sitten keksittiin naisille polkupyörä mallit (step- through safety bicycle) erikseen. miehenä allekirjoitan "naistenpyörän" edut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/19 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

'Miestenpyörä' on alkuperäinen malli mut ku naiset rupes polkemaan nii oli kauhistus ku näki hameen helman alle. Keksittiin 'naistenpyörä' jossa ei tarvi jalkaa nostaa nii ylös satulaan mennessä. Enää nuilla oo mitää merkitystä ku naiset käyttää housuja ja jos jalka vilahtaa hameen helman alta nii kukaa ei saa traumoja.

Saattoi jopa pohje vilahtaa kuten Helga-neidillä kylvyssä.

Vierailija
12/19 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

se "miestenpyörä" on se ensimmäinen ja alkuperäinen polkypyörä sitten keksittiin naisille polkupyörä mallit (step- through safety bicycle) erikseen. miehenä allekirjoitan "naistenpyörän" edut.

Vai oliko kyseessä ensimmäinen potkupyörä? Ensimmäinen polkupyörä oli kylläkin naistenmallia lähempänä, tiedätte ne hassunnäköiset joissa edessä on hirveän iso pyörä ja tkana pikkuinen ja runko on sellainen naistenpyörän näköinen?  Miestenpyörämäisestä potkupyörästä olen nähnyt kuvia, jossa 1700-luvun näköiste ukot potkiskelee menemään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/19 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietipä, miksi ammattipyöräilijänaiset eivät aja naistenpyörillä.

ei kilpa-autoillakaan ajeta maanteillä/liikenteessä että ne on ihan eri vehkeitä ja laitteita nuo urheiluvälineet, ne ei myöskään taida metsäteillä tai edes hiekkateillä ajaa, puhumattakaan teiden ylityksistä ja liikennevaloista

Vierailija
14/19 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

se "miestenpyörä" on se ensimmäinen ja alkuperäinen polkypyörä sitten keksittiin naisille polkupyörä mallit (step- through safety bicycle) erikseen. miehenä allekirjoitan "naistenpyörän" edut.

Keksintö on siis päivitetty parempaan mutta vanhaa malliakin saadaa joillekin vielä myytyä :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/19 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

se "miestenpyörä" on se ensimmäinen ja alkuperäinen polkypyörä sitten keksittiin naisille polkupyörä mallit (step- through safety bicycle) erikseen. miehenä allekirjoitan "naistenpyörän" edut.

Vai oliko kyseessä ensimmäinen potkupyörä? Ensimmäinen polkupyörä oli kylläkin naistenmallia lähempänä, tiedätte ne hassunnäköiset joissa edessä on hirveän iso pyörä ja tkana pikkuinen ja runko on sellainen naistenpyörän näköinen?  Miestenpyörämäisestä potkupyörästä olen nähnyt kuvia, jossa 1700-luvun näköiste ukot potkiskelee menemään.

täytyy kyllä mennä heti tubeen kattomaan miten noihin on päästy kyytiin, hyvä että tuli puheeksi tämä

Vierailija
16/19 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miesten pyörässä tanko on salkkua varten, siihen siis sai kiinnitettyä työsalkun kätevästi.

Myöhemmin tuli sitten naisten pyörä, hameen takia tanko alempana ja naisethan eivät mitään salkkuja tarvinneet.

Joku aika sitten tuli joku dokkari aiheesta.

Vierailija
17/19 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

se "miestenpyörä" on se ensimmäinen ja alkuperäinen polkypyörä sitten keksittiin naisille polkupyörä mallit (step- through safety bicycle) erikseen. miehenä allekirjoitan "naistenpyörän" edut.

Vai oliko kyseessä ensimmäinen potkupyörä? Ensimmäinen polkupyörä oli kylläkin naistenmallia lähempänä, tiedätte ne hassunnäköiset joissa edessä on hirveän iso pyörä ja tkana pikkuinen ja runko on sellainen naistenpyörän näköinen?  Miestenpyörämäisestä potkupyörästä olen nähnyt kuvia, jossa 1700-luvun näköiste ukot potkiskelee menemään.

https://www.vauva.fi/keskustelu/4111191/miksi-miestenpyora-edes-keksitty

Vierailija
18/19 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miestenpyörä on se ns. default. Runkomateriaali oli silloin sellaista kuin oli ja poikkiputki teki tukevamman kulkupelin. Naistenpyörä tuli ajankohtaiseksi vasta, kun naiset alkoivat kulkea kodin ulkopuolella, eikä hametta ollut helppo kerätä tangolle. Ei tainnut olla ihan säädyllistäkään. Naiset olivat myös pienempiä, jolloin heillä ei tarvinnut olla niin jykevää runkoa pyörässä. Käytännön sanelemaa siis. Nykyään ei taida varmaan olla väliä onko sitä putkea vai ei, kun materiaalit ovat muuttuneet ja naisetkin saavat heilauttaa housuisen jalkansa penkin yli.

Vierailija
19/19 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miettikääpäs joku toinen yhtä vanha (150 vuotta jo ikää) idea kuin ns "miestenpyörän" timanttirunko joka on vahvasti edelleen käytössä vuonna 2021 eikä kilpailevaa ideaa ole vielä esitelty. 2 kolmiota muodostaa yksinkertaisen, käytettävän kevyen, helposti valmistettavan ja lujan konstruktion ja vaikea lyödä juuri noista syistä. Muunkaltaisia runkoja joutuu käytännössä aina vahvistamaan jostain kohtaa ja samanlaista yksinkertaista ja kevyttä rakennetta on vaikea saavuttaa.

Muuten olen sitä mieltä että kilpapyöräilyn kattojärjestön päätös 30-luvulla kieltää muut kuin timanttirungot polkupyöräkisoissa ei ollut hyvä päätös polkupyörien kehitykselle. Syyhän oli recumbentien eli nojapyörien tuolloin suorittamat nopeusmaailmanennätykset eri matkoilla. Vapaa kilpailu olisi tuonut mielenkiintoisia ratkaisuja tuotekehitykseen. Tuo päätös käytännössä sementoi timanttirungot nykyaikaan asti vallitseviksi runkomalleiksi, tosin nerokas runkomallihan se onkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä yksi