Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä järki Espooseen oli louhia kallis maanalainen metro?

Vierailija
06.03.2021 |

Maanpäällinen juna sopii ihan kulkemaan hyvin asutuksenkin keskellä pääradalla ja Martinlaaksonradalla.

Miksi harvaan asuttuun Espooseen piti tehdä kallis maanalainen metro?

Kommentit (58)

Vierailija
1/58 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi senkin ajan ja vaivan käyttäneet Tallinnan tunnelin kaivamiseen.

Vierailija
2/58 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kun ei sitä halvallakaan saanut...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/58 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saatiin hyviä urakoita firmoille. Metrorakentamisen kokonaiskulu nousi kiitettävään yli 2 miljardiin euroon.

Vastaavan tyyppiseen kaupunkirakenteeseen Tampereella rakennetaan pikaraitiotie kertaluokkaa pienemmillä kustannuksilla. Mutta Tampereen ei tarvitsekaan alleviivata omaa statustaan metropolina niin kuin pääkaupunkiseudun.

Vierailija
4/58 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Espoo oli jo valmiiksi rakennettu kun metroa alettiin puuhaamaan. Tietysti toinen vaihtoehto olisi rakentaa ylös 7 metrin korkeuteen niin kuin suurkaupungeissa.

Martinlaaksonradalla rata tehtiin ensin ja talot vasta sitten.

Vierailija
5/58 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saatiin hyviä urakoita firmoille. Metrorakentamisen kokonaiskulu nousi kiitettävään yli 2 miljardiin euroon.

Vastaavan tyyppiseen kaupunkirakenteeseen Tampereella rakennetaan pikaraitiotie kertaluokkaa pienemmillä kustannuksilla. Mutta Tampereen ei tarvitsekaan alleviivata omaa statustaan metropolina niin kuin pääkaupunkiseudun.

Espoossakin pikaraitio olisi ollut paljon järkevämpi, koska sitä olisi voinut haaroittaa useampaan pääteasemaan. Menisivät länsiväylän alkupään samaa reittiä ja sitten voisi olla eri linjoja siitä eteenpäin (ai niin, näinhän meillä oli aiemmin, kun oli toimiva bussijärjestelmä...).

Vierailija
6/58 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, mutta vaikka metro on vain vasta Matinkylään asti valmis, niin keskeneräinen Kivenlahden metroasema näyttää jo nyt ihan no-go-paikalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/58 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä vaikuttaa muihinkin kuten helsinkiläisiin, pikku asemien pikku junat vain Espoossa, niin stadissa ei mahduta niihin.

Vierailija
8/58 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saatiin hyviä urakoita firmoille. Metrorakentamisen kokonaiskulu nousi kiitettävään yli 2 miljardiin euroon.

Vastaavan tyyppiseen kaupunkirakenteeseen Tampereella rakennetaan pikaraitiotie kertaluokkaa pienemmillä kustannuksilla. Mutta Tampereen ei tarvitsekaan alleviivata omaa statustaan metropolina niin kuin pääkaupunkiseudun.

Olikos Tallinan tunnelin kustannusarvio 10 miljardin luokkaa? Olisi jo viidesosa valmiina!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/58 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt oikein muistan, niin Espoon silloinen teknisen toimen johtaja Olavi Louko oli sitä mieltä, että Espoon maapohja on niin arvokas, ettei sitä sopinut käyttää metroon. Juuri nyt tuntuu naurettavalta, mutta pitkällä tähtäimellä hän saattaa olla oikeassa.

Vierailija
10/58 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vielä vaikuttaa muihinkin kuten helsinkiläisiin, pikku asemien pikku junat vain Espoossa, niin stadissa ei mahduta niihin.

Espoolaisille olisi ihan oikein, jos laitettaisiin niille ihan oma metrolinja sahaamaan Ruoholahdesta länteen lyhyillä junilla... vaihtaisivat siinä sitten oikeaan pitkään metroon, jos mieli tekisi pidemmälle Helsingin puolelle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/58 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bussista oli kauniit merimaisemat.

Metrosta ei ole.

Vierailija
12/58 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on investointi tulevaisuuteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/58 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saatiin hyviä urakoita firmoille. Metrorakentamisen kokonaiskulu nousi kiitettävään yli 2 miljardiin euroon.

Vastaavan tyyppiseen kaupunkirakenteeseen Tampereella rakennetaan pikaraitiotie kertaluokkaa pienemmillä kustannuksilla. Mutta Tampereen ei tarvitsekaan alleviivata omaa statustaan metropolina niin kuin pääkaupunkiseudun.

Tampereen urakoissa oli valtavia ihmeitä, koska aikataulut pitivät eikä budjetteja ylitetty. 

Helsingissä rakennetaan metro ja korjataan Olympiastadion, mutta urakkahinnat ovat alimitotettuja ja ylittyvät miljoonilla euroilla. Jännä bisnes rakentajille. Kumpaakohan sukupuolta he olivat?

Pidän nolona sitä, ettei kuljettajille rakennettu wc-tiloja metroasemille. 

Vierailija
14/58 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy mennä fillarilla Espooseen Lauttasaaren kautta, kauniita maisemia. Ne ei näy metrosta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/58 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taisi maan arvo laskea, kun Espooseen on suora yhteys Itä-Helsingistä.

Vierailija
16/58 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Espoo oli jo valmiiksi rakennettu kun metroa alettiin puuhaamaan. Tietysti toinen vaihtoehto olisi rakentaa ylös 7 metrin korkeuteen niin kuin suurkaupungeissa.

Martinlaaksonradalla rata tehtiin ensin ja talot vasta sitten.

Espoo on kaukana "valmiiksi rakennetusta". Käytännössä Espoon kaupunkirakenne on mallia "taloja metsän keskellä". Sellaisia kaistaleita mihin voi sijoittaa metron on yllin kyllin.

Vierailija
17/58 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Espoo oli jo valmiiksi rakennettu kun metroa alettiin puuhaamaan. Tietysti toinen vaihtoehto olisi rakentaa ylös 7 metrin korkeuteen niin kuin suurkaupungeissa.

Martinlaaksonradalla rata tehtiin ensin ja talot vasta sitten.

Espoo on kaukana "valmiiksi rakennetusta". Käytännössä Espoon kaupunkirakenne on mallia "taloja metsän keskellä". Sellaisia kaistaleita mihin voi sijoittaa metron on yllin kyllin.

Jep, metro voisi hyvin mennä maan päällä samassa maastokäytävässä kuin länsiväylä. Ja se eteläpuoli, johon metro sitten lännempänä menee, on varsin rakentamatonta, hyvin sinne olisi raiteet mahtuneet.

Vierailija
18/58 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi siinä ollut järkeä, jos niiden asemien ympärille olisi _oikeasti_ rakennettu tiiviisti. Nyt on samaa lähiötä kuin viimeiset vuosikymmenet, parkkikenttää ja liikennevihreää. Miten hirveää olisi ollut, jos aseman ympärillä olisi oikeasti tiivistä, ja heti näiden takana isompia viheralueita. Suomalaiset vissiin tykkäävät näistä asfalroiduista parkkikentistä ja monotonisista julkisivuista niin hirveästi.

Vierailija
19/58 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Metron suurin typeryys on se, että se on järjettömän hidas! Ihan eri asia kuin esim. lähijunat Tikkurilaan tai Leppävaaraan, jotka eivät pysähtele joka asemalla. Mutta miettikää, millaista rytkytystä se on, kun kuljet päivittäin jostain Kivenlahdesta keskustaan ja välissä on 100 väliasemaa!

Vierailija
20/58 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Espoo oli jo valmiiksi rakennettu kun metroa alettiin puuhaamaan. Tietysti toinen vaihtoehto olisi rakentaa ylös 7 metrin korkeuteen niin kuin suurkaupungeissa.

Martinlaaksonradalla rata tehtiin ensin ja talot vasta sitten.

Ilmarata olisi kiva. Tunnelit on ahdistavia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi viisi