Mitä 500 000 sähköauton käyttö merkitsisi sähkötarpeelle?
On laskettu sähköauton vaativan keskimäärin 20 KWh per 100 km. Jos sähköautolla ajetaan keskimäärin 30 000 km vuodessa vaaditaan lataukseen 6 000 KWh. Enemmän siis mitä maalämpöjärjestelmän pyörittäminen 120 neliön talossa.
Puolen miljoonan auton kulutus olisi siten 3 terawattituntia TWh. Koska lataus painottuisi 80%:sti päiväaikaan tarvittaisiin 2.4 TWh tuottamiseen 12 tunnin aikana keskimäärin noin 550 MW keskitehoja. Tässäkin huippuaikoina tehon tarve nousisi helposti yli 800 MW:n.
Ja puoli miljoonaa autoa olisi vain vajaa neljännes nykyisestä henkilöautokannasta.
Kommentit (28)
Sähkö tulee pistorasiasta. Miksi tuollaisia asioita pitäisi miettiä?
Turha odottaa asiallista keskustelua, sähköauto menee liian monille ihon alle.
Muistanhan itsekin mikä raivo oli 1940-luvulla kun sähköhellat tulivat ja alkoi huuto miten sähkö riittää jos keittiöön hankitaan kaikkea turhaa sähkölaitetta kun puuhellakin on olemassa.
Suomessa on käytöstä poistettuja hiilivoimaloita, jotka voidaan yhä ottaa käyttöön. Sähkö kyllä riittää.
Ilmoitettu asiattomaksi.
Sähköautoilua ei saa millään tasolla kyseenalaistaa eikä se tuo mukanaan mitään ongelmia, pelkkää onnea ja auvoa.
80% päivällä on se missä menet metsään. Suurin osa ladattaisiin yöllä kun vapaa kapasiteettia on vaikka kuinka.
Toki kireimmät pakkasyöt tulisi ongelmalliseksi.
Toinen kysymys on, minkälaisen loven valtion verotuloihin laajamittainen sähköautoiluun siirtyminen tekee? Vastaus: aivan helvetin ison (puhutaan miljardeista!)
Sähköverkko kestää sähköautojen yleistymisen hyvin, eikä sähkö lopu kesken.
Suomen sähköverkko kestää sähköautojen yleistymisen ja sähköntuotanto on riittävällä tasolla. Sähköautoja ladataan useimmiten yöaikaan, jolloin on tarjolla ylikapasiteettia. Liikenteen sähköistyessä myös öljynjalostamoiden sähköntarve pienenee oleellisesti, vapauttaen kapasiteettia ennestään.
Vaikka kaikki Suomen noin 2,5 miljoonaa autoa toimisivat sähköllä, kuluisi sähköä koko maassa arviolta saman verran kuin huippuvuonna 2007. Tämä tarkoittaisi vain noin 10% lisäystä nykyiseen sähkönkulutukseen. Yhtään uutta ydinvoimalaa ei siis tarvitse rakentaa.
Vierailija kirjoitti:
Turha odottaa asiallista keskustelua, sähköauto menee liian monille ihon alle.
Muistanhan itsekin mikä raivo oli 1940-luvulla kun sähköhellat tulivat ja alkoi huuto miten sähkö riittää jos keittiöön hankitaan kaikkea turhaa sähkölaitetta kun puuhellakin on olemassa.
No itsestään kulkevat vaunut eivät ikinä tule yleistymään. Ajele nyt tuollaisella Lappiin ja takaisin! Bentsiini loppuu jo Riihimäen kohdalla eikä sitä Oulun apteekkia pohjoisempaa edes saa.
Heinää saa joka talosta, Lapissakin.
Ei itsestäänkulkevissa vaunuissa ole mitään järkeä.
t. Vetypaskavaipan vossikkakuskiisoisoisä vuonna 1905.
No sähköautolla ei ajeta keskimäärin 30 000 kilometriä vuodessa, 13 000 alkaa olemaan lähempänä totuutta. Mutta onhan se selvä, että sähkön kulutus tulee kasvamaan. Tosin suoran sähkölämmityksen korvaaminen pitäisi auttaa hieman, mutta ei tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Toinen kysymys on, minkälaisen loven valtion verotuloihin laajamittainen sähköautoiluun siirtyminen tekee? Vastaus: aivan helvetin ison (puhutaan miljardeista!)
Tämä se tulee olemaan sähköautoilun todellinen ongelma.
Kun polttoaineveron tuotto alkaa laskea merkittävästi sähköautoiluun siirtymisen takia ei mene kauaa kun silloinen hallitus esittelee väliaikaisen sähköautonlataussähkölisäveron.
Omista aurinkopaneeleista omalla sähköllä lataaminen tehdään yhtä laittomaksi kuin viina kotipoltto.
Ei tarvii ydinvoimaa, vesivoimaa tai muutakaan suomi tarvitsee sähkövoimaa.
Vihreät de röda
Suomalainen ajaa keskimäärin n. 17 000 kilometriä vuodessa.
Laske oikeiden lukujen pohjalta.
Vierailija kirjoitti:
Sähköverkko kestää sähköautojen yleistymisen hyvin, eikä sähkö lopu kesken.
Suomen sähköverkko kestää sähköautojen yleistymisen ja sähköntuotanto on riittävällä tasolla. Sähköautoja ladataan useimmiten yöaikaan, jolloin on tarjolla ylikapasiteettia. Liikenteen sähköistyessä myös öljynjalostamoiden sähköntarve pienenee oleellisesti, vapauttaen kapasiteettia ennestään.
Vaikka kaikki Suomen noin 2,5 miljoonaa autoa toimisivat sähköllä, kuluisi sähköä koko maassa arviolta saman verran kuin huippuvuonna 2007. Tämä tarkoittaisi vain noin 10% lisäystä nykyiseen sähkönkulutukseen. Yhtään uutta ydinvoimalaa ei siis tarvitse rakentaa.
'...sähköntuotanto on riittävällä tasolla...'. Aika jännä, että kuitenkin sähköä tuodaan koko ajan enemmän kuin viedään. Eli jos ei tuotanto riitä edes nyt niin miten se riittäisi jos tulisi vielä 500.000 e-autoa?
sähkönkäyttö oli vielä vähänaikaa sitten bäääd. nyt kun vasta rikkailla on varaa verotuettuihin sähköautoihin, sähkönkäyttö onkin väliaikaisesti guuud. sitten kun kaikilla köyhilläkin alkaa olla risoja sähköautoja, sähkönkäytöstä tulee taas bäääd ja virheät moninkertaistavat sähköveron
Se tarkoittaa sähköverkoston kyykkäämistä.
Ei ole mahdollista nostaa noin paljon sähkön kulutusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähköverkko kestää sähköautojen yleistymisen hyvin, eikä sähkö lopu kesken.
Suomen sähköverkko kestää sähköautojen yleistymisen ja sähköntuotanto on riittävällä tasolla. Sähköautoja ladataan useimmiten yöaikaan, jolloin on tarjolla ylikapasiteettia. Liikenteen sähköistyessä myös öljynjalostamoiden sähköntarve pienenee oleellisesti, vapauttaen kapasiteettia ennestään.
Vaikka kaikki Suomen noin 2,5 miljoonaa autoa toimisivat sähköllä, kuluisi sähköä koko maassa arviolta saman verran kuin huippuvuonna 2007. Tämä tarkoittaisi vain noin 10% lisäystä nykyiseen sähkönkulutukseen. Yhtään uutta ydinvoimalaa ei siis tarvitse rakentaa.
'...sähköntuotanto on riittävällä tasolla...'. Aika jännä, että kuitenkin sähköä tuodaan koko ajan enemmän kuin viedään. Eli jos ei tuotanto riitä edes nyt niin miten se riittäisi jos tulisi vielä 500.000 e-autoa?
Ihme vänkääjä olet! Luuletko että vuoden päästä on 500 000 uutta sähköautoa siomessa, viddu mikä pöljä o!et.
Täältä löydät tarvittavan tiedon tyhmiin kysymyksiisi.
https://www.ekoautoilu.fi/sahkoautot-yleistyvat-riittaako-sahko/
Vierailija kirjoitti:
sähkönkäyttö oli vielä vähänaikaa sitten bäääd. nyt kun vasta rikkailla on varaa verotuettuihin sähköautoihin, sähkönkäyttö onkin väliaikaisesti guuud. sitten kun kaikilla köyhilläkin alkaa olla risoja sähköautoja, sähkönkäytöstä tulee taas bäääd ja virheät moninkertaistavat sähköveron
No edelleen talon lämmittäminen sähköllä on veriveribääd. Mitään logiikkaa on turha etsiä viherhöperöiden puheista, ne ovat täysin sekaisin :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähköverkko kestää sähköautojen yleistymisen hyvin, eikä sähkö lopu kesken.
Suomen sähköverkko kestää sähköautojen yleistymisen ja sähköntuotanto on riittävällä tasolla. Sähköautoja ladataan useimmiten yöaikaan, jolloin on tarjolla ylikapasiteettia. Liikenteen sähköistyessä myös öljynjalostamoiden sähköntarve pienenee oleellisesti, vapauttaen kapasiteettia ennestään.
Vaikka kaikki Suomen noin 2,5 miljoonaa autoa toimisivat sähköllä, kuluisi sähköä koko maassa arviolta saman verran kuin huippuvuonna 2007. Tämä tarkoittaisi vain noin 10% lisäystä nykyiseen sähkönkulutukseen. Yhtään uutta ydinvoimalaa ei siis tarvitse rakentaa.
'...sähköntuotanto on riittävällä tasolla...'. Aika jännä, että kuitenkin sähköä tuodaan koko ajan enemmän kuin viedään. Eli jos ei tuotanto riitä edes nyt niin miten se riittäisi jos tulisi vielä 500.000 e-autoa?
Ihme vänkääjä olet! Luuletko että vuoden päästä on 500 000 uutta sähköautoa siomessa, viddu mikä pöljä o!et.
Täältä löydät tarvittavan tiedon tyhmiin kysymyksiisi.
https://www.ekoautoilu.fi/sahkoautot-yleistyvat-riittaako-sahko/
Noita ääli ö vänkääjiä on 10 tusinassa.
Kannattaa ottaa huomioon naapurimaiden tuo tisähkön loppuminen. Hekin alkavat ladata sähköautojaan. Lisäksi Ruotsi alkaa pikku hiljaa luopua ydinvoimasta.
Tämä tarkoittaa, että jo nykyisellä sähkönkulutuksella kolmanneksen lisäystä sähköntuotantoon. Tuulivoima ei ole ratkaisu, kun tarvitaan myös säätövoimaa.
Turvallista olettaa, että selviäisimme ehkä kahdella uudella reaktorilla. Vuoden 2030 targetilla, tämä on sula mahdottomuus.
Tekesin tulevaisuusraportti sähköntuontannosta nojaa akkuteknologian utopistiseen kehitykseen ja piensähköntuotantoon vertaisverkoissa.
Ihan täyttä huuhaata, nyt tarvitaan väkeviä päätöksiä uusista voimaloista. Ne on pakko rakentaa, koska energia-alan asiantuntijoiden mukaan peak oil on saavutettu. Oikea syy tähän hiilidioksidihömpään on, että öljy ei riitä enää kaikille. Raskasliikenne ja valtioiden sotakoneet tulevat polttamaan viimeiset öljypisarat. 20-vuoden päästä ei yksityisiä polttomoottoreita käytä, kuin eliitti.