Uhkaillaanko sosiaalityöntekijöitä?
Kommentit (43)
Kyllä, niin kuin melkein kaikkia muitakin julkisella ihmisten parissa työskenteleviä.
Uhkaillaan, se on tämän työn "luontaisetuja". Turha edes kysellä, ihan selvää asiaa.t. lastensuojelun sossu
Missä työssä olevia EI uhkailla nykyään? Sossujen, lakimiesten, lääkäreiden yms. ei sentään tarvitse olla somessa mainostamassa itseään joten vähän tulee suojaa sitä kautta.
Pelottaako teitä vapaalla? Ymmärtääkseni toimistoilla on kuitenkin vartijat.
Ei voi kuin ihmetellä noiden logiikkaa. Annetaan ilmaista rahaa ja pidetään huolta, kiitoksena uhkaillaan. Samanlaista kuin vankiloissa joissa näille erittäin tärkeille herroille tuodaan ruoka vaikka huoneeseen asti jos ei viitsi kävellä valmiiseen pöytään, ja palkintona voi saada esim. paskaa päällensä.
Kaikissa hommissa, missä joudutaan jotenkin puuttumaan ihmisten asioihin, oli se esimerkiksi sossu, poliisi, mielisairaalan tai työkkärin työntekijä, saa paskaa niskaan. Hyvin usein nämä ihmiset ovat jo lähtökohtaisesti ongelmaisia, koska joutuvat asioimaan ko. ammattilaisten kanssa. Koska lusikalla on annettu ja kauhalla ei voi vaatia, jää heidän ainoaksi ratkaisumallikseen, sen sijaan että auttaisivat itseään, näiden viranomaisten uhkailu. Usein hakkuva koira ei pure, mutta on näitäkin hulluja, jotka ovat hankalampia.
En suosittele alaa, ellet ole lähtökohtaisesti kovanahkainen. Mikään idealisti tai liian humaani ei kannata olla. Siellä on todella paljon saastaa ja paskaa siellä tynnyrin pohjalla. Jos et ole sinut sen asian kanssa, pää hajoaa.
Koulutuksessa opetetaan myös, kuinka ennaltaehkäistä tilanteiden kärjistymistä ja kuinka menetellä vaikean asiakkaan kanssa. Kuunteleminen on tärkeä taito.
Eläissäni kerran tarvitsi oikeaan hätään sosiaalitoimistoa. Oli käytös sosiaalityöntekijällä täysin per seestä. Haukkui asiattomasti.
Tämä Kuopiossa. Kun muistaisin nimen niin julkistaisin. Silloin ei ollut energiaa tehdä valitusta asiattomasta käytöksestä. Sen jälkeen en ole arvostanut koko ammattikuntaa. En yhtään ihmettele uhkailuja.
Kyllä varmasti. Ei aina. Riippuu varmasti henkilöistä. Jos on vittumainen korkeasti koulutettu Sossu tantta tai vittumainen elämä koulu tantta ja vittumainen sosiaalipumni rotta niin kyllä. Siinä voidaan olla puolin ja toisin napit vastakkain ja sähköä ilmassa. Kai se menee niin että niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.
Vierailija kirjoitti:
Koulutuksessa opetetaan myös, kuinka ennaltaehkäistä tilanteiden kärjistymistä ja kuinka menetellä vaikean asiakkaan kanssa. Kuunteleminen on tärkeä taito.
Oletko yrittänyt asioida psykoottisten tai sekakäyttäjien kanssa? Ei siinä paljoa puheella tai kuuntelemisella ole merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Koulutuksessa opetetaan myös, kuinka ennaltaehkäistä tilanteiden kärjistymistä ja kuinka menetellä vaikean asiakkaan kanssa. Kuunteleminen on tärkeä taito.
Koulutus ei takaa mitään ennen kun todellisen uhkaava tilanne tulee vastaan. Ne on työntekijän henkiset ominaisuudet, jotka ratkaisee siinä tilanteessa. Osa ei kestä ja osa kestää. Kuunteleminen on tärkeä taito, mutta pitää uskaltaa myös sanoa vaikka vastauksena uhattaisiin jäljittää ja tappaa. Se ei ole ihan niin helppoa kuin kirjoissa.
TE-toimiston ja sosiaalitoimen tukityöllistetyt hyvävelijärjestelmällä työpaikkansa saanet sosiaalialan "ammattilaiset" ovat roskaa. Samaa roskaa ovat kuin ne joita roskat halveksivat. Ongelmajätelaitokselle paskaa luomaan. Siinä perspektiivit avautuvat molemille.
Uhataan, mutta asiakkaista hyvin pieni prosentti on näitä, jotka uhkailevat väkivallalla tms. seurauksilla. Salainen numero ja osoite on ihan itsestäänselvyys. Hieman suuremmalla osalla asiakkaista menee kyllä hermot välillä, saattavat lyödä luurin korvaan tai poistua ovet paukkuen, mutta yleensä pahoittelevat myöhemmin. Riippuu vähän myös missä paikassa työskentelee, sairaalassa minua ei uhkaillut kukaan (siellä ollaan toimessa, ei päätöksentekoa), kun taas kunnan sosiaalityössä uhkailu on yleisempää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulutuksessa opetetaan myös, kuinka ennaltaehkäistä tilanteiden kärjistymistä ja kuinka menetellä vaikean asiakkaan kanssa. Kuunteleminen on tärkeä taito.
Oletko yrittänyt asioida psykoottisten tai sekakäyttäjien kanssa? Ei siinä paljoa puheella tai kuuntelemisella ole merkitystä.
No ei tietenkään sostt edes yritä asioida tällaisissa tilanteissa. Vasta psykiatrisen sairaalan suljetulla tai päihdepuolella voi tällaisten asiakkaiden asioita alkaa hoidella. Siellä on omat sosiaalityöntekijät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulutuksessa opetetaan myös, kuinka ennaltaehkäistä tilanteiden kärjistymistä ja kuinka menetellä vaikean asiakkaan kanssa. Kuunteleminen on tärkeä taito.
Oletko yrittänyt asioida psykoottisten tai sekakäyttäjien kanssa? Ei siinä paljoa puheella tai kuuntelemisella ole merkitystä.
No ei tietenkään sostt edes yritä asioida tällaisissa tilanteissa. Vasta psykiatrisen sairaalan suljetulla tai päihdepuolella voi tällaisten asiakkaiden asioita alkaa hoidella. Siellä on omat sosiaalityöntekijät.
Tällaisessa kunnossa sossun vastaanotolle kuitenkin nykyisin tullaan. Välillä tarvitaan useampikin vartija, joskus on poliisipartiokin tukena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulutuksessa opetetaan myös, kuinka ennaltaehkäistä tilanteiden kärjistymistä ja kuinka menetellä vaikean asiakkaan kanssa. Kuunteleminen on tärkeä taito.
Koulutus ei takaa mitään ennen kun todellisen uhkaava tilanne tulee vastaan. Ne on työntekijän henkiset ominaisuudet, jotka ratkaisee siinä tilanteessa. Osa ei kestä ja osa kestää. Kuunteleminen on tärkeä taito, mutta pitää uskaltaa myös sanoa vaikka vastauksena uhattaisiin jäljittää ja tappaa. Se ei ole ihan niin helppoa kuin kirjoissa.
Aloittelijalle on kuitenkin hyvä, kun etukäteen osaa varautua ja tietää, miten voisi toimia. Usein riittää ihan se, ettei vähään aikaan sano mitään, vaan antaa asiakkaan rauhoittua. Sostt:n liika päällepäsmäriys ahdistaa asiakasta, jolla on muutenkin asiat huonosti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulutuksessa opetetaan myös, kuinka ennaltaehkäistä tilanteiden kärjistymistä ja kuinka menetellä vaikean asiakkaan kanssa. Kuunteleminen on tärkeä taito.
Koulutus ei takaa mitään ennen kun todellisen uhkaava tilanne tulee vastaan. Ne on työntekijän henkiset ominaisuudet, jotka ratkaisee siinä tilanteessa. Osa ei kestä ja osa kestää. Kuunteleminen on tärkeä taito, mutta pitää uskaltaa myös sanoa vaikka vastauksena uhattaisiin jäljittää ja tappaa. Se ei ole ihan niin helppoa kuin kirjoissa.
Aloittelijalle on kuitenkin hyvä, kun etukäteen osaa varautua ja tietää, miten voisi toimia. Usein riittää ihan se, ettei vähään aikaan sano mitään, vaan antaa asiakkaan rauhoittua. Sostt:n liika päällepäsmäriys ahdistaa asiakasta, jolla on muutenkin asiat huonosti.
Mitä on liika päällepäsmäröinti? Jos sossu kertoo säännösten mukaiset edut, sekö on päsmäröintiä?
Se, että hakijalle summa on liian pieni, ei muuta käytöstä päsmäröinniksi.
tietenkin uhkaillaan