Uhkaillaanko sosiaalityöntekijöitä?
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulutuksessa opetetaan myös, kuinka ennaltaehkäistä tilanteiden kärjistymistä ja kuinka menetellä vaikean asiakkaan kanssa. Kuunteleminen on tärkeä taito.
Koulutus ei takaa mitään ennen kun todellisen uhkaava tilanne tulee vastaan. Ne on työntekijän henkiset ominaisuudet, jotka ratkaisee siinä tilanteessa. Osa ei kestä ja osa kestää. Kuunteleminen on tärkeä taito, mutta pitää uskaltaa myös sanoa vaikka vastauksena uhattaisiin jäljittää ja tappaa. Se ei ole ihan niin helppoa kuin kirjoissa.
Aloittelijalle on kuitenkin hyvä, kun etukäteen osaa varautua ja tietää, miten voisi toimia. Usein riittää ihan se, ettei vähään aikaan sano mitään, vaan antaa asiakkaan rauhoittua. Sostt:n liika päällepäsmäriys ahdistaa asiakasta, jolla on muutenkin asiat huonosti.
Mitä on liika päällepäsmäröinti? Jos sossu kertoo säännösten mukaiset edut, sekö on päsmäröintiä?
Se, että hakijalle summa on liian pieni, ei muuta käytöstä päsmäröinniksi.
En tietenkään tarkoita päsmäröinnillä mitään normiasiointia. Mutta negatiivinen asenne asiakasta kohtaan voi näyttäytyä niin, että on kärsimätön ja puhua pälpättää yliasiallisesti, eikä ymmärrä asiakkaan mielentilaa. Enkä nyt puhu pelkästään sosiaalitoimistojen sosiaalityöstä vaan laajemminkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulutuksessa opetetaan myös, kuinka ennaltaehkäistä tilanteiden kärjistymistä ja kuinka menetellä vaikean asiakkaan kanssa. Kuunteleminen on tärkeä taito.
Koulutus ei takaa mitään ennen kun todellisen uhkaava tilanne tulee vastaan. Ne on työntekijän henkiset ominaisuudet, jotka ratkaisee siinä tilanteessa. Osa ei kestä ja osa kestää. Kuunteleminen on tärkeä taito, mutta pitää uskaltaa myös sanoa vaikka vastauksena uhattaisiin jäljittää ja tappaa. Se ei ole ihan niin helppoa kuin kirjoissa.
Aloittelijalle on kuitenkin hyvä, kun etukäteen osaa varautua ja tietää, miten voisi toimia. Usein riittää ihan se, ettei vähään aikaan sano mitään, vaan antaa asiakkaan rauhoittua. Sostt:n liika päällepäsmäriys ahdistaa asiakasta, jolla on muutenkin asiat huonosti.
Mitä on liika päällepäsmäröinti? Jos sossu kertoo säännösten mukaiset edut, sekö on päsmäröintiä?
Se, että hakijalle summa on liian pieni, ei muuta käytöstä päsmäröinniksi.En tietenkään tarkoita päsmäröinnillä mitään normiasiointia. Mutta negatiivinen asenne asiakasta kohtaan voi näyttäytyä niin, että on kärsimätön ja puhua pälpättää yliasiallisesti, eikä ymmärrä asiakkaan mielentilaa. Enkä nyt puhu pelkästään sosiaalitoimistojen sosiaalityöstä vaan laajemminkin.
Ja tuoko oikeuttaa väkivallalla uhkailun?
Vierailija kirjoitti:
Pelottaako teitä vapaalla? Ymmärtääkseni toimistoilla on kuitenkin vartijat.
Ei pelota. Päin vastoin: kun tuntee kaikki kaupungin rikolliset ja päihteidenkäyttäjät, niin uskaltaa paremmin kulkea yöaikaankin.
t. Aikuissosiaalityön sossu
Kyllä uhkaillaan. Tasaisin väliajoin myös poliisi joutuu paikalle.
Järkyttävää, että meillä on osa porukasta sitä mieltä, että tällä tavalla hoidetaan asioita.
Vierailija kirjoitti:
En muista tällaista kurssia käyneeni. Taitaa opsit vaihdella.
Uhkaillaan, ja kaiken lisäksi tapaamisiin mennään omilla autoilla. Asiakas voi vapaasti selvittää yhteystiedot rekkarin perusteella.
olen moniongelmainen työtön, mutta tarvitsemani apua en ole useista yrityksistä huolimatta saanut. Minua on kohdeltu todella huonosti ja siitä on jäänyt traumat. Olen joutunut uhkailemaan erästä työntekijää kertomalla johtavalle sosiaalityöntekijälle kuinka huonosti tekee työnsä ja sitten todella kerroin kun todella oli näin surkea. Lisäksi olen joutunut vetoamaan syrjintään kun toivomaani ei ensin tapahtunut. Pari kertaa olen myös ilmoittanut haluavani asioida naistyöntekijän kanssa kun on pitänyt asioida miehen kanssa ja se on minulle naisena hyvin vaikeaa ja tämän tueksi olen kirjoittanut aikamoisen nyyhkytarinan, joka tosin on ollut totta, mutta kuitenkin liioiteltuna. Teoistani olen kuitenkin saanut huonon omantunnon ja rajani menevät aika pitkälle teoissani. Epätoivo ajaa kuitenkin epätoivoisiin tekoihin. Itsekin olen välillä kauhistellut sitä, millaiseksi epätoivo minut ajaa. Ehkä sossuja ei uhkailtaisi, jos "palvelu" tuolla olisi parempaa. En siis hyväksy varsinaista uhkailua, mutta ymmärrän kyllä, miksi joku sellaiseen syyllistyy.
Vierailija kirjoitti:
Uhkaillaan, ja kaiken lisäksi tapaamisiin mennään omilla autoilla. Asiakas voi vapaasti selvittää yhteystiedot rekkarin perusteella.
Auton rekisteritiedot saa salaisiksi niin, ettei osoitetta luovuteta.
Eikä uhkailla pelkästään minua työntekijänä, vaan myös mun puolisoa, lapsia ja muita läheisiä. Alanvaihto edessä, en jaksa tätä.
Vierailija kirjoitti:
Eikä uhkailla pelkästään minua työntekijänä, vaan myös mun puolisoa, lapsia ja muita läheisiä. Alanvaihto edessä, en jaksa tätä.
Sama, asiakas uhkaili väkivallalla pientä lastani. Ei ole tuon sakin auttaminen huonolla palkalla tämän arvoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En muista tällaista kurssia käyneeni. Taitaa opsit vaihdella.
Ns taitoseminaareissa ennen harjoittelujaksoja. Itsereflektointia myös. Eikö teillä ollut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko yrittänyt asioida psykoottisten tai sekakäyttäjien kanssa? Ei siinä paljoa puheella tai kuuntelemisella ole merkitystä.
No ei tietenkään sostt edes yritä asioida tällaisissa tilanteissa. Vasta psykiatrisen sairaalan suljetulla tai päihdepuolella voi tällaisten asiakkaiden asioita alkaa hoidella. Siellä on omat sosiaalityöntekijät.
Voi hyvänen aika, eivät kaikki psyykkisesti erittäin huonosti voivat, jopa vaaralliset tai aineista sekaisin olevat ole missäään suljetulla osastolla vaan ihan liikkuvat vapaasti ja yrittävät hoitaa asioitaan.
Lisäksi uhkailua tai päätöksen sisältöön vaikuttamiseen pyrkimistä on monenlaista, myös sellaista hienovaraisempaa, mutta kuitenkin tehdään selväksi, että se on uhkailua.
Nykymaailmassa ei tarvitse olla edes sossu, vaan vaikka mikä vaan auttaja, myyjä tai yrittäjä voi joutua uhkailujen tai maalittamisen kohteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Kaikissa hommissa, missä joudutaan jotenkin puuttumaan ihmisten asioihin, oli se esimerkiksi sossu, poliisi, mielisairaalan tai työkkärin työntekijä, saa paskaa niskaan. Hyvin usein nämä ihmiset ovat jo lähtökohtaisesti ongelmaisia, koska joutuvat asioimaan ko. ammattilaisten kanssa. Koska lusikalla on annettu ja kauhalla ei voi vaatia, jää heidän ainoaksi ratkaisumallikseen, sen sijaan että auttaisivat itseään, näiden viranomaisten uhkailu. Usein hakkuva koira ei pure, mutta on näitäkin hulluja, jotka ovat hankalampia.
En suosittele alaa, ellet ole lähtökohtaisesti kovanahkainen. Mikään idealisti tai liian humaani ei kannata olla. Siellä on todella paljon saastaa ja paskaa siellä tynnyrin pohjalla. Jos et ole sinut sen asian kanssa, pää hajoaa.
Hetkinen. Työtön on siis mielestäsi automaattisesti samalla viivalla narkomaanin ja rikollisen kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Kaikissa hommissa, missä joudutaan jotenkin puuttumaan ihmisten asioihin, oli se esimerkiksi sossu, poliisi, mielisairaalan tai työkkärin työntekijä, saa paskaa niskaan. Hyvin usein nämä ihmiset ovat jo lähtökohtaisesti ongelmaisia, koska joutuvat asioimaan ko. ammattilaisten kanssa. Koska lusikalla on annettu ja kauhalla ei voi vaatia, jää heidän ainoaksi ratkaisumallikseen, sen sijaan että auttaisivat itseään, näiden viranomaisten uhkailu. Usein hakkuva koira ei pure, mutta on näitäkin hulluja, jotka ovat hankalampia.
En suosittele alaa, ellet ole lähtökohtaisesti kovanahkainen. Mikään idealisti tai liian humaani ei kannata olla. Siellä on todella paljon saastaa ja paskaa siellä tynnyrin pohjalla. Jos et ole sinut sen asian kanssa, pää hajoaa.
En kyllä ihmettele o sinua on uhkailtu, ellei jopa lyöty, Jos ei vielä niin varmaan joku päiv ä, ei tuu surku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä ihmettele o sinua on uhkailtu, ellei jopa lyöty, Jos ei vielä niin varmaan joku päiv ä, ei tuu surku.
Kerrotko miksi, koska en ymmärrä asennettasi. Mikä oikeuttaa mielestäsi väkivallan?
työkkärin asiakas ei ole lähtökohtaisesti ongelmainen
😕
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrotko miksi, koska en ymmärrä asennettasi. Mikä oikeuttaa mielestäsi väkivallan?
Tämä vaan ennustud tai tilastolinen todennäköisyys, miksi surkuttelisin tuntematonta ääliötä. Väkivallan oikeutuksesta en kirjoittanut mitään.
Kokemukseni mukaan asia on toisinpäin. Sossu uhkailee perheitä huostaanotolla.
Pyysin apua lasusta ja lopputulos on lapsen huostaanotto. Laitoksessa on ja pysyy.
Jos saisin kuusi vuotta aikaa taaksepäin en ikinä olisi kääntynyt lasun puoleen. Uhkailu alkoi heti.
Itse sain kerran yhden hankalan asiakkaan lopettamaan uhkailunsa peesaamalla hänen omia sanomisiaan. Johdattelin hänet pussiin niin, että häntä itseäänkin alkoi huvittaa. Oli siis yrittänyt pelotella saadakseen jotain, mutta näin hänen lävitseen.