Dieselauto omistaja kysyy: meinaa käynnistyä heikosti näin pakkasilla. Vaikuttaako jokin muukin kuin akku tähän?
Kommentit (18)
Et kerro autosi ikää, mutta jos kysymyksessä on vanhempi auto saattaa syynä olla hehkutulppien vaihdon tarve. Lauhalla ilmalla auto käynnistyy vaikka puoletkin niistä olisi "pimeänä" eli hajonnut mutta pakkasella se näkyy heti käynnistysherkkyydessä.
Lämmitän johdolla omassa pihassa. Ap
Ja auto on turbodiesel. Monta hehkutulppaa siinä on? Ap
Vierailija kirjoitti:
Auto on siis 10v ikäinen. Ap
Tämän ikäisenä kannattaa ehdottomasti vaihtaa hehkut ellei niitä ole jo vaihdettu hiljattain
Polttoainesuodattimen vaihto voi kans piristää käynnistystä
Kyllähän akku on se todennäköisin syy. Onko milloin vaihdettu vai peräti alkuperäinen?
Vierailija kirjoitti:
Ja auto on turbodiesel. Monta hehkutulppaa siinä on? Ap
Niitä on yhtä monta kuin moottorissa on sylintereitä. Minkä merkkinen auto on kysymyksessä?
Vierailija kirjoitti:
Ja auto on turbodiesel. Monta hehkutulppaa siinä on? Ap
Yksi per sylinteri. Mutta onko sinulla vielä kesälöpöt tankissa? Kesädieselin hartsit hyytyvät kovassa pakkasessa.
Vierailija kirjoitti:
Polttoainesuodattimen vaihto voi kans piristää käynnistystä
Totta, jokaisen dieselautoilijan jokasyksyinen rutiini on vaihtaa uusi polttoainesuodatin.
Ei, vaan tähtien asennosta se on kiinni.
Millanen pakkanen teillä ja koska viimeksi tankkasit?
Jos tankissa vielä kesädieseliä voi olla että "kohmettuu" (en tiedä parempaakaan sanaa, mutta menettää juoksevuuttansa) mulla kävi joskus näin ja moottori ei saanut sitä dieseliä kun oli kesädieseliä vielä (-5 asteeseen tmv) ja täällä oli -12. Talvidiesel täällä päin vissiin -35 asteeseen, pohjoisissa saatiin joskus -40 asti juoksevaa
- ja vähän kyllä jännättiin kun lämpömittari näytti -41 keskellä ei mitään, ei uskallettu pysähtyä ennen Rovaniemeä :)
hehkujen mittaus ja mahdollinen uusinta
Vastaa kysymyksiin niin voidaan ehkä auttaa.
Pidätkö tolpassa? Ota pois yhdeksi aamuksi ja huomaa ero.
Liikaa sensoreita mittaamassa lämpötiloja.