Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Alat joita ei digitalisaatio ja robotit pysty korvaamaan?

Vierailija
15.12.2020 |

Rakennusala. Muita?

Kommentit (709)

Vierailija
701/709 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitään luovaa ammattia eivät pysty korvaamaan. Eikä pappejakaan, paitsi rutiinitoimituksiin, mutta en usko, että kukaan haluaa tekoälyä siunaamaan hautaan  lähiomaista tai kastamaan lastaan.

Luovat ammatit ovat justiinsa menossa. Tekoäly pystyy tekemään hittibiisin 10 sekunnissa, lauluineen, soittoineen ja riimeineen ja musiikkivideoineen. Suurin osa ihmisistä ei välitä, kuka sen biisin on tehnyt. Veikkaan, että parin vuoden sisällä viimeistään on kokonaan tekoäly"artistin" esittämiä kappaleita listakärkinä. Ja keikoille mennään katsomaan tekoälyartistia valtavalta näytöltä ja fanitetaan kuin oikeaa. Ei tule kestämään kauan.

Toki jotkut arvostavat ihmisen tekemää, mutta he jäävät marginaaliin.

Luovilla aloilla nimenomaan tulee olemaan hyvin kurjaa.

Vierailija
702/709 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keikkamuusikot.

Oulussa kehitetään parhaillaan tekoälyä joka on parempi säveltäjä kuin yksikään ihminen joka on koskaan maanpäällä elänyt. Tekoälyn algoritmeillä tuotettu musiikki on jo nyt arkipäivää esim Ella ja Aleksi ovat kokonaan tietokoneella tuotetut laulajat. Siksi on ennustettu että tietokoneet ja tekoäly tulee ainakin osittain syrjäyttämään muusikkoja, säveltäjiä, artisteja ja yhtyeitä.

En ymmärrä miksi kukaan haluaisi tällaista tulevaisuutta, jossa kaikki ihmisten työt, harrastukset ja luovat toiminnat korvattaisiin robotiikalla. Mitä elämää siinä jää ihmisille jäljelle paitsi kattoon syljeskely? Onko se muka elämä jota kukaan haluaisi itselleen tai omalle perheelleen? Ihmisyyteen kuuluu aivojensa ja käsiensä käyttö, tuollainen täysi robottitulevaisuus olisi hyvin taantumuksellista.

Jep! Hienoa olisi, jos koneet ja tekoäly hoitaisi kaikki vaaralliset ja raskaat työt, niin ihmisille vapautuisi aikaa luovuudelle ja yhteisöllisyydelle. Mutta ei, laitetaan tekoäly säveltämään. Maailma on koko ajan menossa vastenmielisempään suuntaan monella tavalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
703/709 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitään luovaa ammattia eivät pysty korvaamaan. Eikä pappejakaan, paitsi rutiinitoimituksiin, mutta en usko, että kukaan haluaa tekoälyä siunaamaan hautaan  lähiomaista tai kastamaan lastaan.

Luovat ammatit ovat justiinsa menossa. Tekoäly pystyy tekemään hittibiisin 10 sekunnissa, lauluineen, soittoineen ja riimeineen ja musiikkivideoineen. Suurin osa ihmisistä ei välitä, kuka sen biisin on tehnyt. Veikkaan, että parin vuoden sisällä viimeistään on kokonaan tekoäly"artistin" esittämiä kappaleita listakärkinä. Ja keikoille mennään katsomaan tekoälyartistia valtavalta näytöltä ja fanitetaan kuin oikeaa. Ei tule kestämään kauan.

Toki jotkut arvostavat ihmisen tekemää, mutta he jäävät marginaaliin.

Luovilla aloilla nimenomaan tulee olemaan hyvin kurjaa.

Olen eri mieltä tuosta. Ainakin kuvataiteen alalla suurinta osaa kyllä kiinnostaa hyvinkin paljon, onko taide itse tehtyä vai varastettu muilta. Tuskin pop-ikonitkaan jää marginaaliin, vaikka käyttäisivät tekoälyä biisiensä tekemiseen. Pornobottien kuolaajille sen sijaan ei tunnu olevan väliä, onko tyttö oikea vai tekoälyllä tehty, mutta se nyt kertoo vain heidän älykkyydestään.

Vierailija
704/709 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

 Evankeliumin levitys. En minä ainakaan mistään tekoälysaarnasta kostu. Siinä kenkään totinen ihmissielu ei laita itseään likoon eikä monotonisesta takoäly-äänestä kuulla läpi pelastuneen ilo.

Vierailija
705/709 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terapiatyö. Kaikenlainen ammattimiestoiminta, kuljetusala, putkityöt, yms.

Kohta autot kulkevat ilman kuljettajaa.

Määrittele "kohta".

Sivusta kommentti

 

 

Japanissa on tietääkseni jo käytössä

Vierailija
706/709 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos/kun tekoäly joskus saadaan kehitetyksi, niin mitään ylärajaa ei tietenkään ole, mutta toistaiseksi mitään "oikeaa" tekoälyä ei ole näköpiirissä.

 

En ole vielä kuullu hyvää tekoälymallien tekemää musiikkia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
707/709 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Robottia ei saada ikinä aukottamaksi, koska sellaista ihmistä ei ole, joka pystyisi ottamaan kaikki asiat huomioon ja "opettaa" ne robotille. Robotilta puuttuu vaisto ja inhimillinen ajattelu, esim. työnhaku prosessissa robotti on enemmän ongelma kuin mahdollisuus. Karsii liikaa hyviä tyyppejä pois, kun annetut kriteerit on niin sattumanvaraisia ja epärealistisia.

Alaa osaamaton ja vääriin seikkoihin huomiota kiinnittävä hr karsii hyviä tyyppejä pois. 

Vierailija
708/709 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttu kovasti hehkutti tekoälyä ja sitä miten mekaaninen työkin korvataan kohta roboteilla, mutta tajusi ilmeisesti kuinka järjettömän vaikea ongelma vaikka jonkin pesukoneen tai käkikellon kokoaminen, asunnon siivoaminen tai vaatteen ompelu on verrattuna helppoihin tehtäviin, kuten ohjelmointiin. Olikin yht'äkkiä sitä mieltä ettei tekoälyä kannata "tuhlata" tuollaiseen kun jostain löytyy aina halpatyövoimaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
709/709 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kulttuurintutkimus. Harmi vaan kun nekin rahat menevät nyt aseisiin.

Ilman kulttuurintutkimusta ei ole ketään, joka osaisi analysoida meitä itseämme ja tekemisiämme. Kohta ollaan sen varassa mitä jotkut influenserit sanoo sosiaalisessa mediassa, ja nehän sanoo mitä sattuu, tai mikä tuo eniten tuloja.

Kulttuurintutkimus nousee taas muutaman vuoden kuluttua Euroopassa, kun saadaan tilanne rauhoittumaan Ukrainassa. Tutkimus on aina aaltoliikettä tai "sesonkityötä" riippuen sen hetkisistä trendeistä. Nyt tarvitaan aseteknologian kehitystä Euroopassa erityisen kipeästi, koska on "sotasesonki", joka kestää vain muutaman vuoden.