Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ei vastata -kulttuuri julkishallinnossa

Vierailija
16.11.2020 |

Kuinka moni teistä on törmännyt tähän En vastaa -toimintatapaan? Tarkoitan lähinnä julkisen sektorin viranomaisia. Virkahenkilöillä on lakiin perustuva virkavelvollisuus vastata heille esitettyyn kysymykseen kahden viikon kuluessa. Varsinkin isojen kuntien osalta on ollut jo vuosikymmenen verran se toimintatapa, että jos heidän virkahenkilöilleen esitetty asia ei ole riittävän juuri sillä hetkellä työn alla olevaa tehtävää tukeva, viestiin ei vastata.

Toistan: virkahenkilön lakisääteinen tehtävä on vastata hänelle osoitettuun yhteydenottoon lain säätämän ajan puitteissa. Miksi tätä ei noudateta, eikä siihen puututa?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei asiasta ole paljonkaan kokemusta, mutta vaimoni on toimittaja, ja törmää tuohon työssään jatkuvasti. Julkisuuslakia noudatetaan käytännössä erittäin huonosti.

Vierailija
2/11 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälaisia asiallisia kysymyksiä mahdat esittää, kun sinulle ei vastata?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska Suomi.

Vierailija
4/11 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei todellakaan ole velvollisuus vastata mihinkää tyhmin kysymyksiin, höpöjuttuja.

Vierailija
5/11 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemusta on. Rekrytointejakin koskevat kyselyt voivat kadota bittiavaruuteen, vaikka olisi ollut haastattelussa.

Vierailija
6/11 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virkamiehenä voin kertoa, että turha vastata hölmöihin kysymyksiin. Sitä paitsi on oikeitakin työtehtäviä, jotka asetan kiireellisyydessä edelle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/11 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkälaisia asiallisia kysymyksiä mahdat esittää, kun sinulle ei vastata?

Tai jättääkö edes toimivia yhteystietoja, joiden kautta vastauksen voisi toimittaa perille? Verovaroja ei kuulu tuhlata tapavalittajille viikottain lähetettävien vastauskirjeiden tekemiseen, eikä varsinkaan näiden postituskuluihin!

Vierailija
8/11 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan. Tapa- eli ammattivalittajat hidastavat kohtuuttomasti viranomaisten toimintaa. Siksi asiallisetkin asiat ja vastaukset viipyvät!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/11 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virkamiehenä voin kertoa, että on näitä ihmisiä, jotka laittavat jatkuvasti kysymyksiä samoista asioista. Jos asiaan on vastattu, ei se päätös muutu vaikka sitä miten jankuttaisi päivittäin.

Vierailija
10/11 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen voi vastata vaan esim kiitos viestistänne. Sekin on ihan riittävä sellaisiin viesteihin mitkä on täysin asiattomia.

Johonkin toimittajan tietojen kyselyihin monesti joudutaan etsimään tietoja melko kauankin kun kaivelevat jotain vanhoja juttuja monesti. Niihin on vastattu, että selvitämme asiaa ja palaamme asiaan esim. 15.12 mennessä.

Terveisin, julkishallinnossa työskentelevä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/11 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 10 lisää vielä, että tapavalittajille ei kannata koskaan edes heti vastata vaan aina 2viikon päästä. Jos vastaat heti niin sieltä tulee täysin vastaava viesti heti takaisin. Ikuinen oravanpyörä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän yksi