Erityisopettaja ja ekaluokkalainen
Otin luokanvalvojaan yhteyttä, koska halusin saada neuvoja miten auttaa ekaluokkalaistani lukemaan opettelussa. Vastauksena tuli, että erityisopettaja soittaa minulle jossain vaiheessa. Kaipaan tietoa, mikä on erityisopettajan toimenkuva, miten hän osaa auttaa lukemisessa? Tarvitaanko todellakin erityisopettajaa siihen, että ekaluokkalainen oppisi lukemaan, eivätkö äidinkielenopettajat ole sitä varten???
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
Luokanvalvoja on sitä mieltä, että lapsesi tarvitsee erityisopettajan tukea.
No tämä nyt taitaa olla itsestäänselvää, mutta kysymykset lukevat aloituksessa ja niihin kaipaan vastausta.
Vierailija kirjoitti:
Pitää lastasi erityislapsena.
Tämähän nyt olisi melko erikoista, ettei minulle tästä erityislapsena pitämisestä ole mainittu sanallakaan. Kyse kuitenkin ihan normaalista lukemaan opettelusta, joten tulee nyt tunne että taitaa olla opettaja joko laiska itse opettamaan tai takana on jotain muuta. Aloituksen kysymyksiin ei vielä ole tullut vastauksia...
Ei ekaluokkalaisella ole luokanvalvojaa eikä äidinkielenopettajaa. Erityisopettaja on erityispedagogiikan asiantuntijana paras henkilö antamaan vanhemmille neuvoja siitä, miten lukutaitoa voi kotona tukea.
Vierailija kirjoitti:
Ei ekaluokkalaisella ole luokanvalvojaa eikä äidinkielenopettajaa. Erityisopettaja on erityispedagogiikan asiantuntijana paras henkilö antamaan vanhemmille neuvoja siitä, miten lukutaitoa voi kotona tukea.
Miten niin ei ole luokanvalvojaa?
Erityisopettajalla on tähän selvästi parempi asiantuntemus kuin tavallisella luokanopettajalla. Ja voihan olla, että lapsesi on jo ollut erityisopettajan tutkittavana tai menossa sinne, joten ajatuksena ehkä oli, että lasta tutkinut erityisopettaja osaisi antaa parhaat vinkit. Mutta ihmettelen kyllä, jos et saanut luokanvalvojalta yhtään vinkkiä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ekaluokkalaisella ole luokanvalvojaa eikä äidinkielenopettajaa. Erityisopettaja on erityispedagogiikan asiantuntijana paras henkilö antamaan vanhemmille neuvoja siitä, miten lukutaitoa voi kotona tukea.
Olen itse käynyt kouluni jo useampi vuosikymmen takaperin,joten voihan sitä takertua tietenkin tahattomaan väärään ilmaisuun,jos haluaa.. Oma luokan opettaja lapsellani kuitenkin on, kuten myös äidinkielen / musiikin opettaja. Erityisopettajako siis nykyään auttaa lapsia lukemaan opettelussa tavallisen äidinkielen opettajan sijaan? Kylläpä on koulumaailma muuttunut jos näin on. Silti ihmettelen, miksi todennäköisesti vain luonnollisena osana uuden oppimiseen kuuluvaa asiaa lähdetään välittömästi erityisopettajan kanssa selvittämään. Ne tiedot, joita tarvitsisimme opettelun tueksi löytyisivät varmasti ihan ilman erityispedagogiikan koulutusta myös tavalliselta opettajalta.
Ehkä opettaja ymmärsi että olet huolissasi lapsen osaamista ja tahdot erityisopetusta lapselle. Ei ekalla tarvitse osata tässä vaiheessa vuotta lukea, kyllä lähes jokainen oppii ennen lukuvuoden päättymistä.
Ekaluokkalaisellasiko on erillinen äidinkielen opettaja, eikä luokanopettaja opeta äidinkieltä?
Onko oppilaan äidinkieli kenties jokin muu kuin suomi? Tuo on äärimmäisen epätavallista.
Vierailija kirjoitti:
Erityisopettajalla on tähän selvästi parempi asiantuntemus kuin tavallisella luokanopettajalla. Ja voihan olla, että lapsesi on jo ollut erityisopettajan tutkittavana tai menossa sinne, joten ajatuksena ehkä oli, että lasta tutkinut erityisopettaja osaisi antaa parhaat vinkit. Mutta ihmettelen kyllä, jos et saanut luokanvalvojalta yhtään vinkkiä.
Jos asia olisi niin, että lapseni olisi jossain kohtaa ollut erityisopettajan tutkittavana, niin tästähän olisi minullle kuulunut tulla tieto, kuin myös siitä opettajan olettamuksesta,että kyseessä olisi erityislapsi. Mitään tietoa tai keskustelua tällaisesta asiasta ei kuitenkaan ole ollut. Tätä vain ihmettelin itse, miksi heti ensimmäisenä ollaan soittelemassa erityisopettajalle joka on nyt sitten jonain ennalta ilmoittamattomana ajankohtana minuun yhteydessä( tämänkin jouduin erikseen kysymään, onko yhteydenotto puhelimitse vai wilman kautta vai millä tavoin ja myös henkilön nimen jouduin itse etsimään,koska sitäkään ei viitsitty kertoa) . Tässä herää ikävä tunne, että selkäni takana tehdään/ puhutaan jotain asioista minulle kertomatta. Näin on tehty joskus ennenkin, mutta se on jo toinen tarina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ekaluokkalaisella ole luokanvalvojaa eikä äidinkielenopettajaa. Erityisopettaja on erityispedagogiikan asiantuntijana paras henkilö antamaan vanhemmille neuvoja siitä, miten lukutaitoa voi kotona tukea.
Olen itse käynyt kouluni jo useampi vuosikymmen takaperin,joten voihan sitä takertua tietenkin tahattomaan väärään ilmaisuun,jos haluaa.. Oma luokan opettaja lapsellani kuitenkin on, kuten myös äidinkielen / musiikin opettaja. Erityisopettajako siis nykyään auttaa lapsia lukemaan opettelussa tavallisen äidinkielen opettajan sijaan? Kylläpä on koulumaailma muuttunut jos näin on. Silti ihmettelen, miksi todennäköisesti vain luonnollisena osana uuden oppimiseen kuuluvaa asiaa lähdetään välittömästi erityisopettajan kanssa selvittämään. Ne tiedot, joita tarvitsisimme opettelun tueksi löytyisivät varmasti ihan ilman erityispedagogiikan koulutusta myös tavalliselta opettajalta.
Normaalisti lapsi oppii lukemaan viimeistään lokakuun aikana, ja hitaimmin etenevät ovat tosiaan erityisopettajan opetuksessa, opettajat vetävät niitä muita ryhmiä. Jos lapsesi ei vielä osaa lukea, hän kuuluu tähän erityisopettajan vetämään ryhmään ja on hyvin todennäköistä, että hänen lisäkseen luokassa on ehkä yksi tai kaksi muuta, jotka eivät osaa lukea. Voi olla, että hän on tosiaan ainoa lukutaidoton tässä vaiheessa. Ei luokanopettaja pysty keskittymään yhteen (tai kahteenkaan) hitaammin oppivaan vaan hänen on mentävä enemmistön ehdoilla ja näin sitten ääripäät (erittäin sujuvasti lukevat ja lukutaidottomat ovat erityisopettajan ja koulunkäynnin ohjaajan vetämissä ryhmissä.
Vierailija kirjoitti:
Ekaluokkalaisellasiko on erillinen äidinkielen opettaja, eikä luokanopettaja opeta äidinkieltä?
Onko oppilaan äidinkieli kenties jokin muu kuin suomi? Tuo on äärimmäisen epätavallista.
Luokka on jaettu kahteen ryhmään, joista toista opettaa oma ope ja toista yhdistetty musiikin/ äikänope ja oma ope sitten opettaa myös molempia ryhmiä yhdessä. Äidinkieli lapsella on kyllä ihan Suomi..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ekaluokkalaisella ole luokanvalvojaa eikä äidinkielenopettajaa. Erityisopettaja on erityispedagogiikan asiantuntijana paras henkilö antamaan vanhemmille neuvoja siitä, miten lukutaitoa voi kotona tukea.
Olen itse käynyt kouluni jo useampi vuosikymmen takaperin,joten voihan sitä takertua tietenkin tahattomaan väärään ilmaisuun,jos haluaa.. Oma luokan opettaja lapsellani kuitenkin on, kuten myös äidinkielen / musiikin opettaja. Erityisopettajako siis nykyään auttaa lapsia lukemaan opettelussa tavallisen äidinkielen opettajan sijaan? Kylläpä on koulumaailma muuttunut jos näin on. Silti ihmettelen, miksi todennäköisesti vain luonnollisena osana uuden oppimiseen kuuluvaa asiaa lähdetään välittömästi erityisopettajan kanssa selvittämään. Ne tiedot, joita tarvitsisimme opettelun tueksi löytyisivät varmasti ihan ilman erityispedagogiikan koulutusta myös tavalliselta opettajalta.
Normaalisti lapsi oppii lukemaan viimeistään lokakuun aikana, ja hitaimmin etenevät ovat tosiaan erityisopettajan opetuksessa, opettajat vetävät niitä muita ryhmiä. Jos lapsesi ei vielä osaa lukea, hän kuuluu tähän erityisopettajan vetämään ryhmään ja on hyvin todennäköistä, että hänen lisäkseen luokassa on ehkä yksi tai kaksi muuta, jotka eivät osaa lukea. Voi olla, että hän on tosiaan ainoa lukutaidoton tässä vaiheessa. Ei luokanopettaja pysty keskittymään yhteen (tai kahteenkaan) hitaammin oppivaan vaan hänen on mentävä enemmistön ehdoilla ja näin sitten ääripäät (erittäin sujuvasti lukevat ja lukutaidottomat ovat erityisopettajan ja koulunkäynnin ohjaajan vetämissä ryhmissä.
Vihdoinkin jokin selkeä vastaus.. Mutta miksi tätäkään asiaa ei ole kerrottu koulun puolesta? Ei ollut omana aikanani tällaista,joten en voi tietää enkä osaa siksi edes kaikkea kysyä. Ja ryhmässä on pari vasta lukemaan opettelevaa, eli ei lapseni siis ole mikään kummajainen, vaan ihan normaali koululainen. Omaan korvaani tämä erityisopettaja kuullostaa ikävältä, sellaista kouluissa aikanaan tosiaan tarvittiin lähinnä tarkkailuluokkalaisille.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä opettaja ymmärsi että olet huolissasi lapsen osaamista ja tahdot erityisopetusta lapselle. Ei ekalla tarvitse osata tässä vaiheessa vuotta lukea, kyllä lähes jokainen oppii ennen lukuvuoden päättymistä.
Kenties asia on juurikin näin.
Ei erityisopettajan tuki tarkoita vielä sitä, että lapsi olisi erityisoppilas. Luokanopettajalla on varmasti riittävä ammattitaito tukea oppimista. Alkuipetuksen oppilaiden taidoissa on voi olla suuret tasoerot, isossa luokassa opettajan aika ei välttämättä riitä kaikkien huomioimiseen riittävällä tavalla. Erityisopettaja voi olla mukana kuvioissa hoitamalla jonkun pienryhmän opetuksen samalla kun luokanopettaja opettaa loppuja. Toki huomioidaan myös luki-vaikeuksien mahdollisuus, erityisopettajan heiniä niiden kartoitus.
Luokanopettaja ei välttämättä opeta kaikkia oman luokan aineita, siinä tapauksessa luokalla voi olla toinen opettaja esim. äidinkielessä. Yleensä luokanopettaja hänkin.
Alapeukuttelijoilta toivoisin asiallisia vastauksia niiden peukkujen sijaan,niistä kun ei mitään hyötyä ole. Jos on jotain sanottavaa,sen voi sanoa ilman että täytyy pistää nuolta alaspäin, kuitenkaan ei ole kyseessä sinun elämäsi.
Ihmettelen, mitä neuvoja sinä nyt olet hakemassa, jos lapsesi ei ole erityislapsi. Kyllähän ne normaalilapsille sopivat neuvot ovat kaikkien tiedossa: lapselle luetaan kirjoja mahdollisimman paljon ja lapsen kanssa luetaan yhdessä lukuläksyjä mahdollisimman paljon.
Onko Ekapeli vielä saatavilla? Siitä olisi varmasti hyötyä.
Mun lasten koulussa erityisope tapaa jokaisen ekaluokkalaisen heti elokuussa. Luki-valmiuksia kartoitetaan. Toki koulu tästä tiedottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erityisopettajalla on tähän selvästi parempi asiantuntemus kuin tavallisella luokanopettajalla. Ja voihan olla, että lapsesi on jo ollut erityisopettajan tutkittavana tai menossa sinne, joten ajatuksena ehkä oli, että lasta tutkinut erityisopettaja osaisi antaa parhaat vinkit. Mutta ihmettelen kyllä, jos et saanut luokanvalvojalta yhtään vinkkiä.
Jos asia olisi niin, että lapseni olisi jossain kohtaa ollut erityisopettajan tutkittavana, niin tästähän olisi minullle kuulunut tulla tieto, kuin myös siitä opettajan olettamuksesta,että kyseessä olisi erityislapsi. Mitään tietoa tai keskustelua tällaisesta asiasta ei kuitenkaan ole ollut. Tätä vain ihmettelin itse, miksi heti ensimmäisenä ollaan soittelemassa erityisopettajalle joka on nyt sitten jonain ennalta ilmoittamattomana ajankohtana minuun yhteydessä( tämänkin jouduin erikseen kysymään, onko yhteydenotto puhelimitse vai wilman kautta vai millä tavoin ja myös henkilön nimen jouduin itse etsimään,koska sitäkään ei viitsitty kertoa) . Tässä herää ikävä tunne, että selkäni takana tehdään/ puhutaan jotain asioista minulle kertomatta. Näin on tehty joskus ennenkin, mutta se on jo toinen tarina.
Taitaa olla edessä monta raskasta kouluvuotta... Tsemppiä ja jaxuhaleja tämän Pirkkopetterin opettajille...
Luokanvalvoja on sitä mieltä, että lapsesi tarvitsee erityisopettajan tukea.