Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Päiväkoti-ikäisten vanhemmat! Mikä olisi teille riittävän laadukasta hoitoa/esiopetusta lapsellenne?

Vierailija
12.10.2020 |

Haluaisin näkökulmaa. Meillä on töisdä ryhmässä 22 lasta ja hoitajia 1 ja opettajia 2, kyseessä esiopetusryhmä. Esiopetuksen aikana 8:30-12:30 on kaikki kolme aikuista paikalla, muina aikoina 1-2 aikuista. Lapset ovat usein levottomia, on kiroilua ja korvattomuutta, sekä tahallista toisten provosoimista ja kiusaamista, johon puutumme aina kun tilanteen näemme. Olemme myös suunnitelleet toiminnan siten, että näitä tilanteita pääsisi syntymään mahdollisimman vähän.
Ryhmästä on ainakin yksi tai kaksikin aikuista usein samanaikaisesti poissa. Saikulla, koulutuksessa tai sekäettä, eikä sijaisia saada.
Mikä on mielestänne kohtuullista ja realistista näillä resursseilla?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka paljon ulkoilette eskarien kanssa? Eikö voisi lisätä ulkoilua, olisi ehkä vähemmän levottomuutta?

Vierailija
2/12 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riittää että siellä on turvallinen ilmapiiri eikä lapsi pelkää lähteä aamulla päiväkotiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka paljon ulkoilette eskarien kanssa? Eikö voisi lisätä ulkoilua, olisi ehkä vähemmän levottomuutta?

Ulkoilemme n puolitoista tuntia ediopetuksen aikana. Ulkoilussa ksikki aika ei ole vapaata leikkiä, vaan osa ulkoiluajasta on myös ohjattua.

Vierailija
4/12 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka paljon ulkoilette eskarien kanssa? Eikö voisi lisätä ulkoilua, olisi ehkä vähemmän levottomuutta?

Ulkoilemme n puolitoista tuntia ediopetuksen aikana. Ulkoilussa ksikki aika ei ole vapaata leikkiä, vaan osa ulkoiluajasta on myös ohjattua.

Millaista ohjattua toimintaa teillä on? Kun meillä ei esikoulussa näytä mitään kovin kehittävää toimintaa siellä olevan, puuhailevat pakollisissa kurahousuissaan jotain hiekkaleikkejä samaan tapaan kuin varsinaiset päiväkotilaiset.

Vierailija
5/12 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä, että työnne on lähinnä päivittäistä selviytymistä? Ei varmaan kovin motivoivaa?

Vierailija
6/12 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka paljon ulkoilette eskarien kanssa? Eikö voisi lisätä ulkoilua, olisi ehkä vähemmän levottomuutta?

Ulkoilemme n puolitoista tuntia ediopetuksen aikana. Ulkoilussa ksikki aika ei ole vapaata leikkiä, vaan osa ulkoiluajasta on myös ohjattua.

Millaista ohjattua toimintaa teillä on? Kun meillä ei esikoulussa näytä mitään kovin kehittävää toimintaa siellä olevan, puuhailevat pakollisissa kurahousuissaan jotain hiekkaleikkejä samaan tapaan kuin varsinaiset päiväkotilaiset.

Retkiä, ryhmätehtäviä/paritehtäviä luonnossa liittyen päivän käsiteltävään asiaan, pihasuunnistusta, temppurataa, jumppaa, makkaranpaistoa, metsämörritoimintaa, tonttupolkuja, toivesääntöleikkejä ym. Sääntöleikkejä, joissa harjoitellaan sitä ryhmässä toimimista.

Toki on myös vapaata leikkiäkin, mutta sitä varsinaisesti sitten iltapäivällä enemmän, kun ei enää ole esiopetusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/12 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka paljon ulkoilette eskarien kanssa? Eikö voisi lisätä ulkoilua, olisi ehkä vähemmän levottomuutta?

Ulkoilemme n puolitoista tuntia ediopetuksen aikana. Ulkoilussa ksikki aika ei ole vapaata leikkiä, vaan osa ulkoiluajasta on myös ohjattua.

Millaista ohjattua toimintaa teillä on? Kun meillä ei esikoulussa näytä mitään kovin kehittävää toimintaa siellä olevan, puuhailevat pakollisissa kurahousuissaan jotain hiekkaleikkejä samaan tapaan kuin varsinaiset päiväkotilaiset.

Retkiä, ryhmätehtäviä/paritehtäviä luonnossa liittyen päivän käsiteltävään asiaan, pihasuunnistusta, temppurataa, jumppaa, makkaranpaistoa, metsämörritoimintaa, tonttupolkuja, toivesääntöleikkejä ym. Sääntöleikkejä, joissa harjoitellaan sitä ryhmässä toimimista.

Toki on myös vapaata leikkiäkin, mutta sitä varsinaisesti sitten iltapäivällä enemmän, kun ei enää ole esiopetusta.

Hyvältä kuulostaa! Vajaamiehityksestä huolimatta saatte nuo hoidettua?

Vierailija
8/12 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eskareiden ulkoilussa on yleensä sekä ohjattua että "ohjaamatonta"toimintaa, kumpikin monella tapaa lapsen kehitykselle hyväksi. "Ohjaamaton"on lainausmerkeissä, koska monet lapset tarvitsevat varsin paljon vielä ohjausta ihan näissä vapaammissa tilanteissa. Se hiekassa puuhailukin saattaa toisinaan vaatia aika intensiivistä ohjausta, että saadaan sovittua yhteinen leikki ja sen yhteiset säännöt saadaan selvitettyä ja sovittua ristiriidat, että mukaan pääsee sekin joka ensin meinataan jättää ulos, että kaikki keskittyy leikkiin, eikä vain riehu...Ja se ei ole vähemmän arvokasta kuin se eri tavalla ohjattu. Siinä oppii eri taitoja, myöskin tarpeellisia. Erityisesti niitä sosiaalisia taitoja, samalla ehkäistään sekä tämän päivän kiusaamista mutta myös tulevaa, harjoittelemalla niitä taitoja aikuisen tuella .

Ohjattu toiminta ulkoilusta on hyödyksi, ja siitä oppii myös monenlaisia taitoja, eskarissa etenkin, mutta ei pidä ajatella että se leikki on hyödytöntä .

Tuohon epäilyyn yllä, ettei eskarissa olisi ulkoilussa ohjattua toimintaa, voisin sanoa, että luulisin että useimmissa eskarissa on ulkona paljonkin ohjattua toimintaa, mutta ei koko ajan. Lisäksi, usein vanhemmat eivät ole paikalla nimenomaan eskarin aikana vaan hakevat iltapäivällä. Usein se hetki iltapäivällä, kun lapsia aletaan hakea ja monella hakuaika lähekkäin, ei ole se paras aika ohjatulle toiminnalle. Ja usein myös sitä on silloin ollut jo aiemmin..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/12 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa siltä, että työnne on lähinnä päivittäistä selviytymistä? Ei varmaan kovin motivoivaa?

Joskus on ihan selviytymistä hetkestä toiseen. Riippuu lapsista ja muusta tiimistä. Parhaimmmllaan on esiopsin mukaista, elävää pedagogiikkaa jossa huumori on läsnä.

Mutta viime aikoina kieltämättä kiire on lisääntynyt ja lapset ovat haastavampia, eli tarvitsevat yksilöllisempää ohjausta, jota voi olla vaikea toteuttaa jos ei ole resursseja.

Vierailija
10/12 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eskareiden ulkoilussa on yleensä sekä ohjattua että "ohjaamatonta"toimintaa, kumpikin monella tapaa lapsen kehitykselle hyväksi. "Ohjaamaton"on lainausmerkeissä, koska monet lapset tarvitsevat varsin paljon vielä ohjausta ihan näissä vapaammissa tilanteissa. Se hiekassa puuhailukin saattaa toisinaan vaatia aika intensiivistä ohjausta, että saadaan sovittua yhteinen leikki ja sen yhteiset säännöt saadaan selvitettyä ja sovittua ristiriidat, että mukaan pääsee sekin joka ensin meinataan jättää ulos, että kaikki keskittyy leikkiin, eikä vain riehu...Ja se ei ole vähemmän arvokasta kuin se eri tavalla ohjattu. Siinä oppii eri taitoja, myöskin tarpeellisia. Erityisesti niitä sosiaalisia taitoja, samalla ehkäistään sekä tämän päivän kiusaamista mutta myös tulevaa, harjoittelemalla niitä taitoja aikuisen tuella .

Ohjattu toiminta ulkoilusta on hyödyksi, ja siitä oppii myös monenlaisia taitoja, eskarissa etenkin, mutta ei pidä ajatella että se leikki on hyödytöntä .

Tuohon epäilyyn yllä, ettei eskarissa olisi ulkoilussa ohjattua toimintaa, voisin sanoa, että luulisin että useimmissa eskarissa on ulkona paljonkin ohjattua toimintaa, mutta ei koko ajan. Lisäksi, usein vanhemmat eivät ole paikalla nimenomaan eskarin aikana vaan hakevat iltapäivällä. Usein se hetki iltapäivällä, kun lapsia aletaan hakea ja monella hakuaika lähekkäin, ei ole se paras aika ohjatulle toiminnalle. Ja usein myös sitä on silloin ollut jo aiemmin..

Samaa ajattelin kun luin tuon valittajan kommentin. Tokihan silloin haettassa ollaan useimmiten vapaasti ilman ohjattua toimintaa ja jos näkee vain sen niin... Ja kyllä meidän lapsen eskarissa on kurahousut oltava siinä ohjatussakin toiminnassa eli ei ne kurahousut tarkoita sitä, että tehdään "vain" jotain hiekkaleikkejä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/12 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa siltä, että työnne on lähinnä päivittäistä selviytymistä? Ei varmaan kovin motivoivaa?

Joskus on ihan selviytymistä hetkestä toiseen. Riippuu lapsista ja muusta tiimistä. Parhaimmmllaan on esiopsin mukaista, elävää pedagogiikkaa jossa huumori on läsnä.

Mutta viime aikoina kieltämättä kiire on lisääntynyt ja lapset ovat haastavampia, eli tarvitsevat yksilöllisempää ohjausta, jota voi olla vaikea toteuttaa jos ei ole resursseja.

Eikö joku laki sano, paljon pitää olla väkeä paikalla? Siis jos joku on saikulla, koulutuksessa jne niin onko muka ok vaikka ei ole sijaisia?

Vierailija
12/12 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman lapsen kohdalla luen laaduksi sen, että 1. Pysyy päivän terveenä eikä loukkaa itseään, 2. Ei ole jahdattu, uhkailtu, sotkettu leikkejä ym. tahallista.

Noilla resursseilla hyvä jos nämä. Hoidan pedagogisen puolen itse lapsen kanssa kotona.