OPISKELUTEKNIIKKA: Miten opiskelit kielten epäsäännöllisiä verbejä yläasteella/lukiossa?
Seiskaluokkalaisella on tänä syksynä kaikissa kolmessa kielessään (englanti, ruotsi ja ranska) epäsäännöllisten verbien opettelua. Nämä tuntuvat takkuavan ihan kamalasti varsinkin englannissa, jossa hän olisi jatkuvasti päättämässä kaikkia verbejä ed:llä. Myös ruotsi tuottaa tuskaa.
On yritetty kyselemistä, kirjoittamista ja lukemista, mutta mikään ei suju. Kaikki on "ihan p**seestä" paitsi ranska, jota on lukenut kolmannelta luokalta asti. Haluaisi kuitenkin saada hyviä numeroita ja muuten pärjää kohtuullisen hyvin kielissä. Siksi kysynkin, miten te opettelitte epäsäännöllisiä verbejä? Itselleni ne eivät tuottaneet nuorena juurikaan haastetta (äitini on suomenruotsalainen, joten kuulin ruotsia paljon kotona ja kävin peruskoulun kansainvälisessä koulussa enkkuluokalla), joten en juuri osaa auttaa lasta tässä. :/
Kommentit (13)
Ulkoa tietenkin. Erilaisia muistikikkoja ja rytmiikkaa yms hyödyntäen.
Onko hänellä liikaa kieliä muttei kielipäätä?
Opettelin ulkoa pienissä pätkissä. Edelleenkin onnistuu hyvin.
Viisi päivässä. Ei menee montaa viikkoa.
Helposti ääneen jankkaamalla. Tais olla ainut koe mistä sain täydet lukioaikana.
En millään erikoisella tavalla. Luin niitä kirjasta, niin kuin muitakin koululäksyjä. Aika hyvin ne jäivät mieleen.
Rimpsuina ulkoa, yleensä ensin suullisesti, sitten kirjallisesti. Kannattaa opetella ruotsista yksi esimerkkiverbi kaikista säännöllisistä, jotta ne pysyvät mielessä ja erillään epäsäännöllisistä.
Opiskelutekniikoista ei kuitenkaan ole hyötyä, jos ongelma on motivaatiossa. Ehkä nuori tarvitsee nyt siihen porkkanaa: jokin palkinto kenties, kun tekee ensin työt?
Toistoja, toistoja, toistoja eli toistamalla sitä verbimuotojen litaniaa riittävän monta kertaa. Toiset opin hyvin nopeasti, toisia piti toistaa enemmän. Pyysin kyllä myös muita välillä "kuulustelemaan".
Pänttäämällä. "ich bin du bist er/sie/es ist wir sind ihr seid sie/Sie sind".
Jos joku tietty verbi tuottaa erityisesti vaikeuksia, niin voi yrittää keksiä helposti muistettavia esimerkkilauseita esim. jonkun laulun sanat.
Ryhmittelin samantyypisesti taipuvat ryhmiin ja luin ne ulkoa. Ei tähän ole mitään hokkuspokkus keinoa. Toistoa toiston perään.
Kirjoitin verbilistoja, luin tekstejä, kuuntelin musiikkia, tein tehtäviä. Voin lohduttaa, että opiskelen tällä hetkellä espanjaa, ja se on ylivoimaisesti veemäisin kieli, mitä olen opiskellut. Verbit taipuvat kuten suomessa persoonapronominien mukaan, huoh.
En mä tiedä edes mikä on epäsäännöllinne verbi. Sanat tulevat vain luonnostaan.