Miten treenasit äidinkielen yo-kokeeseen? Sinä joka kirjoitit L:n. Entä reaalin?
Vai luotitko vain kirjoitustaitoosi? Menen korottamaan arvosanaa keväällä tai syksyllä. Kirjoitin äidinkielestä silloin vahvan M:n.
Kommentit (22)
Vierailija kirjoitti:
Valmistauduin terottamalla lyijykynän, ei mitenkään muuten. Joko kirjoittaminen on tuossa vaiheessa hallussa, tai se ei ole.
(L)
Miten sinulla voi olla L? Se on teroittaa.
Onko se äidinkielen koe muuten nykyään tietokoneella kirjoitettava, vai kirjoitetaanko vielä käsin?
Mitä olet yleensä saanut äidinkielen aineista? Se kertoo kirjoittamisen tason.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valmistauduin terottamalla lyijykynän, ei mitenkään muuten. Joko kirjoittaminen on tuossa vaiheessa hallussa, tai se ei ole.
(L)
Miten sinulla voi olla L? Se on teroittaa.
En kirjoittanutkaan yo-kokeissa makuuasennossa kännykällä (jonka autocorrect lisää virheitä!) ☺️
Vierailija kirjoitti:
Mitä olet yleensä saanut äidinkielen aineista? Se kertoo kirjoittamisen tason.
Siitä on katsos aikaa kun kirjoitin ylioppilaaksi. Nyt on ruosteessa taito, vaikka kirjoitustaitoni on lähtökohtaisesti hyvä. Reaalia vartenkin pitäisi esseevastauksen kirjoittamista harjoitella ahkerasti...
Ap
Sain ällän äikästä sinä vuonna, kun otettiin käyttöön myös E. En valmistautunut mitenkään, mutta toisaalta olin valmistautunut koko ikäni lukemalla vähän kaikenlaista ja kirjoittelemalla sitä sun tätä. Lukiossa luin paljon Pahkasikoja ja keskivaikeaa kaunokirjallisuutta.
En valmistautunut mitenkään. Toki olin koko elämäni ajan lukenut ja kirjoittanut paljon.
Kertasin kielioppia, luin paljon ja katselin mitkä teemat oli pinnalla.
Kirjoitin kirjallisuus- ja historiateemaisen ja saib yhtä pinnaa vaille täydet!
Reaaliin luin psykkaa ja kokeessa en osannut vastata yhteenkään psykan kysymykseen. Vastasin historiaan. Jokaikisen tiedok ja idean murenen kaivoin... L tuli.
Vierailija kirjoitti:
Sain ällän äikästä sinä vuonna, kun otettiin käyttöön myös E. En valmistautunut mitenkään, mutta toisaalta olin valmistautunut koko ikäni lukemalla vähän kaikenlaista ja kirjoittelemalla sitä sun tätä. Lukiossa luin paljon Pahkasikoja ja keskivaikeaa kaunokirjallisuutta.
Lukemisella on mielestäni suuri merkitys ja uskon, että Pahkasian lukeminen vaikutti Laudaturiin.
"Hölp, pölp. Kävikös täällä joku?" Pahkis
t. Laudatur, vaikka Pahkasikoja luin vasta parikymppisenä :D
Kirjoitin molemmista kotimaisista L:n, äidinkieleni on suomi. Ruotsin kielioppi tuli ehkä kertaalleen kerrattua, äidinkielen kirjoihin en edes vilkaissut. Ensimmäistä vastaajaa mukaillen, jos ei kirjoittaminen ole siihen mennessä hallussa niin ei sitä enää lukuloman aikana haltuun oteta.
En valmistautunut mitenkään erityisesti. Kirjoitin äikästä ja yhteiskuntaopista L:n ja psykologiasta E:n kuuntelemalla oppitunneilla ja lukemalla joka aamu aamiaispöydässä sanomalehden. Lisäksi luin koko nuoruuteni paljon kirjoja. Panostin sitten englantiin, ruotsiin ja pitkään saksaan.
Kirjoitin pistettä vaille L. Kyllä harjoittelin ne eri kirjoitus lajit/tyyylit. Ja opettelin myös kirjoittamaan puutaheinää, ja sitä mitä oletin ytl :n hakevan tai haluavan lukea. Toki muuten kirjoittaminen oli lukion jälkeen ihan hyvin hallussa ja tullut aina luonnostaan.
Kirjoitin pari vuotta sitten ällän, esseeosiosta sain täydet 60 pistettä. Mielestäni se onnistui tämän ansiosta: edellisenä iltana googlasin jotain sellaista kuin "miten kirjoittaa hyvä äikän yo-essee" ja tuli lähilukion julkaistu lista eri esseitä, jotka ovat saaneet 50-60 pistettä. Lueskelin niitä ja hoksasin tietyn samankaltaisuuden.
Esseet vilisivät viittauksia esimerkiksi kulttuuriin, politiikkaan, kirjallisuuteen, historiaan. Kytkeminen johonkin omaa mielipidettä suurempaan on siis oleellista.
Toisekseen kaikki esseet olivat joko särmikkäitä, liikuttavia tai hauskoja. Siis että ihan nauratti! Ilman kuitenkaan alatyylistä tai liian kansanomaista huumoria, sellaista sopivan intellektuellia olla pitää.
YTL haluaa tietynlaista nokkeluutta ja yllättävyyttä. Itse tein todella korkealentoisen, "kokeilevan" esseen, jossa mainitsin mm. antiikin filosofeja, Jeesuksen ja Juha Sipilän sekä totta kai Trumpin. Viljelin myös latinalaisia sananlaskuja. Yhdistin jotenkin antiikin ja tämän päivän (omasta mielestäni melko kaukaa haetullakin tavalla) tuoden oman kokemuksen mukaan. Sain kiitokset opettajilta ja ällän lautakunnalta.
Tekstitaitoon opettelin ulkoa havaitsemaan tiettyjä pointteja, kuten toiston, lause- ja kappalerakenteet sekä mahdollisen symbolismin; mitä tämän konkreettisen lausetason takaa halutaan sanoa tai vihjata, mikä on (mahdollinen) merkitys?
Reaaleihin piti sitten ihan lukea, hahmottaa kokonaisuuksia (!) ja keskustella muiden pänttääjien kanssa. Onnea korottamiseen!
Kertasin vähän edellisiltana kielioppisääntöjä paksusta opuksesta, joka meillä oli silloin vuonna 2013 äidinkielessä käytössä.
Opettele eri tekstilajien piirteet ja pääset pitkälle. Toki isoin työ äikän eteen tehdään läpi peruskoulun.
Äidinkielen kokeeseen en valmistautunut mitenkään. Hyvinhän se sitten menikin.
Vierailija kirjoitti:
Valmistauduin terottamalla lyijykynän, ei mitenkään muuten. Joko kirjoittaminen on tuossa vaiheessa hallussa, tai se ei ole.
(L)
Mulla sama.
En valmistautunut äidinkielen kokeeseen mitenkään. Opettaja sanoi mulle, että sinä olet ehdottomasti koulun paras kirjoittaja, joten L on ihan varma. Vähän paineita tuli, mutta L:n sain. Reaalin kokeeseen kertasin biologiaa ja uskontoa ainakin. En muista, vastasinko muihin. Sain reaalistakin L:n. Kirjoitin vuonna 1979, ja silloinhan ei vielä E-arvosanaa ollut.
Valmistauduin terottamalla lyijykynän, ei mitenkään muuten. Joko kirjoittaminen on tuossa vaiheessa hallussa, tai se ei ole.
(L)