Ihmettelen maaseudun ihmisten haluttomuutta pyöräillä, itse teen kesät talvet kaikki matkat joko pyörällä tai ratikalla (joskus metrolla)
Maaseudulla tuntuu että meidän vihreä ajattelu ei vaan mene päähän
Kommentit (76)
Maaseudulla ei ole pyöräteitä. (Eikä julkisia. )Olisiko tässä osasyy asiaan?
Huonot tiet, ikävä pyöräillä ja etäisyydet sairaan pitkät. Maalla pyöräilen lähinnä naapuriin
Halutaan vaan tuhota ilmastoa vaikka bensan hintaa kuinka korotetaan. Laiskoja ihmisiä. Korotetaan bensanhintaa lisää niin ehkä pyöräily alkaa kiinnostaa.
Nyt korona-aikana monesta kaveristani on tullut suorastaa pyöräilyhulluja. Ajavat kymmeniä tai jopa sata kilometriä päivässä. Ainakin osalla on sähköpyörä tietääkseni.
Minäkin aina Joroisilla kuljen metrolla. Pääsee melkeen oven edestä suoraan keskustaan.
montako kertaa olet pyöräillyt 50 kilometriä yhteen suuntaan kauppaan mennessäsi?
Onhan siellä ihan kiva pyöräillä, mutta kun joka paikkaan on niin pirusti matkaa, pyörä ei ole varsinaisesti kulkuväline. Täytyy kai pyytää kyläyhdistystä hankkimaan ratikka tai metro.
Vierailija kirjoitti:
Halutaan vaan tuhota ilmastoa vaikka bensan hintaa kuinka korotetaan. Laiskoja ihmisiä. Korotetaan bensanhintaa lisää niin ehkä pyöräily alkaa kiinnostaa.
Laiskoja nuo äidit. 5-7 pientä lasta ja autolla ajavat kauppaan vaikka matkaa vaan 15km.
Vihervasemmisto nostaa bensan hintaa ja suosittelee pyöräilyä kaikille
Ihmettelet, miksi maalaiset eivät pyöräile, kun itse menet metrolla? :D
Kyllähän se valaistuja, asfaltoituja ,talvella aurattuja ja hiekoitettuja pyöräteitä pitkin kelpaa ajaa pitempiäkin matkoja. Varsinkin sinkkuihmisten, jouden ei tarvitse samalla reissulla viedä muksuja hoitoon ja hakea viikon ruokaostojsia. Harva kaupungissakaan polkee yli 20 kmn kauppa tai työmatkoja. Täällä suuri osa ihmisistä käy 40-150 kmn päässä töissä. Ja ollaan vieläpä lyhyiden etäisyyksien länsirannikolla.
Maalla asfaltit on kuin pommituksen jäljiltä ja pientareviiva nuolee aivan asfaltin reunaa niin että sen mukaan pyöräilijän pitäisi ajaa ilmeisesti ojassa. Muutenkin saa jänskätä, että milloin joku ajaa autolla päältä kun niin läheltä ohitellaan.
Työmatkani on 60 kilometriä, joten aika raskaaksi tulee polkea 120 kilometriä päivässä. Sentään pääsen linja-autolla töihin, pysäkille kävelen, sinne matkaa on vain 2 kilometriä suuntaansa.
Joo pellolla on kiva pyöräillä! Ja sitten autotiellä varsinkin kun ei oo vielä aurattu. Se on aina niin kiva jännittää, että jäänkö tällä kertaa auton alle vai lumeen kiinni.
Syntymäkotini on 11 kilometrin päässä kaupungista Pohjois-Savossa. Kun lähden päiväsaikaan pyöräilemään, joudun koko ajan ohi ajavien autojen pölypilveen (soratie). Autoja menee aika usein, koska julkista liikennettä ei enää siellä ole. Eikä tietenkään pyöräteitä sivukylillä. Välillä ohi ajaa valtavia puukuormia kuljettavia rekkoja. Käyn pyörälenkillä siis myöhään illalla tai yöllä kesäisin. Tosin rekat liikkuvat myös öisin.
Kun haluan mukavasti ja turvallisesti liikkua tai lenkkeillä, ajan kaupunkiin. Siellä on pyörätiet ja lenkkipolut sekä valaistut ladut talvella.
Pimeässä auraamattomalla kapealla pientareella...
Kyllä monet tiet on pyörällä liian vaarallisia. Pientareet tosi kapeat ja rekkoja kulkee kovalla vauhdilla. Ei tarvii kuin lähteä tästä Vantaalta Vihdintietä eteenpäin, niin en kyllä ikinä pyöräilisi sitä pitkin.
Vierailija kirjoitti:
Joo pellolla on kiva pyöräillä! Ja sitten autotiellä varsinkin kun ei oo vielä aurattu. Se on aina niin kiva jännittää, että jäänkö tällä kertaa auton alle vai lumeen kiinni.
Kesällä ei se sepeli ole renkaan alla paljonkaanmiellyttävämpää ja ihan laidassa maastopyörängin rengas uppoaa sen 5 cm.
En ole kyllä tuollaisesta haluttomuudesta kuullut.
Et ole tainut ikinä käydä maaseudulla?