Mikä oli natsisaksan salaisuus nopeaan talouskasvuun?
Okkultismi vai mikä tähän johti? Onko forumilla historian tuntijoita? Muistanko oikein että pankit lopettivat koron kiskonnan tuolloin?
Kommentit (54)
Talous kääntyi nousuun jo Weimarin tasavallan loppuaikoina.
Vierailija kirjoitti:
Talous kääntyi nousuun jo Weimarin tasavallan loppuaikoina.
Ei vaan inflaatio
Zinc
Vierailija kirjoitti:
Talous kääntyi nousuun jo Weimarin tasavallan loppuaikoina.
Eli vähän niinku Trumpin talouskasvu oli vain Obaman ansiota?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Talous kääntyi nousuun jo Weimarin tasavallan loppuaikoina.
Eli vähän niinku Trumpin talouskasvu oli vain Obaman ansiota?
Juuri näin.
Zinc
Luultavasti sama syy kuin Länsi-Saksan nopeaan talouskasvuun toisen maailmansodan jälkeen. Suuri määrä hyvin koulutetuja ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Amfetamiini.
Itseasiassa tämä on hyvin voinut vaikuttaa talouskasvuun. Monotoniset duunit on sujunut paljon rivakkammin kun kansa on saanut motivaatioon boostia amfetamiinista. Ollut suuri osa kansasta "adhd-lääkkeen" vaikutuksen alaisina ni tuottavuus kasvanut varmasti. Muutaman vuoden aikana ei ehi ees ne haittavaikutukset liian pahoiksi että pääsis sitä kauttakaan kunnolla kostautumaan.
Tax and spend. Keynesin opit. Samat opit toimisivat vieläkin, mutta uusklassinen kultti on aivopessyt valtioiden johtajat sulkemaan silmänsä tältä mahdollisuudelta.
Itä-Saksankin talouskasvukin oli suurta verrattuna muihin Itä-Blokin maihin, vaikka NL ryöväsi sen puhtaaksi sodan jälkeen.
Yhteiskunnan rahat käytettiin kaikkien ihmisten hyväksi eikä lihotettu pienikokoista eliittiä.
Kansallissosialismin kieltäminen ja osittain maksetut sotakorvaukset.
Ryöstely, taideaarteet ml. Hitlerhän oli myös taidemaalari
Yksityisomaisuuden valtiollistettu ryöstö ja hillitön valtion rahan käyttö sotateollisuuteen ja infraprojekteihin. Ilman sotaa tämä olisi johtanut pohjattomaan valtion velkaan, joten Veitikan piti lähteä ryöstämään naapureita.
Sotakorvaukset loi teollisuutta ja samoin sotateollisuus..myös infrakskulttuurin rakentaminen mm. moottoritiet ja kansanauton Volkswagenin valmistus loivat työpaikkoja:
""Kupla sai alkunsa Adolf Hitlerin aloitteesta. Hän halusi edesauttaa Saksan autoistumista halvan henkilöautomallin avulla. Suunnittelun reunaehdot saneltiin vuonna 1934 Berliinin autonäyttelyn avajaisissa:
Autoon täytyy mahtua vanhemmat ja kolme lasta
Suurin sallittu kulutus 8 l / 100 km
Huippunopeus 100 km/h
Kestettävä ulkosäilytys talvellakin; tämä tarkoitti käytännössä ilmajäähdytystä
Auton oli kyettävä nousemaan 30 prosentin mäkiä[1][2]
Hinta enintään 1 000 valtakunnan markkaa.
Tehtävää varten oli tarjolla kolme suunnittelijaa: Josef Ganz, Edmund Rumpler ja Ferdinand Porsche. Näistä Ganz ja Rumpler karsiutuivat juutalaistaustansa vuoksi, ja niinpä tehtävään valittiin itävaltalainen Porsche.
Projektille määriteltiin kireä aikataulu joka ei kuitenkaan pitänyt muun muassa siksi että toiset saksalaiset autonvalmistajat vaikeuttivat hanketta, sillä ne eivät katsoneet hyvällä uuden kilpailijan tulemista markkinoille.
Porschella oli ennestään kokemusta vastaavanlaisten autojen suunnittelusta, sillä hän oli aiemmin vastannut Zündapp Typ 12 ja NSU Typ 32 -prototyyppien suunnittelusta. Ratkaisevaksi muodostui kuitenkin läheinen tuttavuus muiden autosuunnittelijoiden kanssa. Ennen Hitlerin suunnittelutoimeksiantoa Porsche oli tutustunut Steyrilla työskennellessään maanmiehiinsä Erwin Komendaan, Béla Barényiin ja Hans Ledwinkaan. Komenda oli siirtynyt Porschen perustaman suunnittelutoimiston palvelukseen ja vastasi myöhemmin Kuplan muotoilusta. Barényi oli laatinut tutkielman pienestä kansanautosta jo 1926 ja tästä syystä hänelle on jälkeenpäin jopa vaadittu kunniaa Volkswagenin keksimisestä. Kuitenkin merkittävimmäksi hyödyksi koitui tuttavuus tässä vaiheessa jo Tatralle pääsuunnittelijaksi siirtyneen Ledwinkan kanssa. Porsche myönsikin jälkeenpäin 'kurkkineensa Tatran uusia suunnitelmia Ledwinkan olan ylitse'.[3][4] Ledwinkan pojan, Erich Ledwinkan mukaan Hans olisi hahmotellut pikkuauton perusrakenteen yhdessä Porschen kanssa erään myöhäiseen yöhön venyneen tapaamisen aikana.[5]
Porschen pikkuauton ensimmäiset prototyypit valmistuivat jo 1935. Auton nimeksi tuli KdF-Wagen kansallissosialistisen työläisjärjestö Kraft durch Freuden mukaan. Autotehdasta varten rakennettiin kokonainen uusi kaupunki, Stadt des KdF-Wagens, jonka nimeksi vaihtui myöhemmin Wolfsburg. Autolle oli kaavailtu 120 000 kappaleen vuosituotantoa vuodelle 1940. Rahoitusta haettiin myymällä 300 000 autosäästäjälle kuponkeja. Toisen maailmansodan syttyminen vuonna 1939 muutti suunnitelmia, ja KdF-tehdas alkoi tuottaa sotavarusteita. Tuotantolinjoilla valmistettiin Volkswagen-malleja Kübelwagen ja Schwimmwagen. Kuplien tuotanto jäi 600 kappaleeseen, mikä oli pettymys säästäjille. Sodan jälkeen tehtaan lopun uskottiin tulleen, mutta uuden johtajan Heinrich Nordhoffin ja uuden automallin Exportin myötä tehdas saatiin pelastettua.""
mies52v
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunnan rahat käytettiin kaikkien ihmisten hyväksi eikä lihotettu pienikokoista eliittiä.
Tarkemmin sanottuna suuriin infrastruktuuri- ja sotateollisuusinvestointeihin. Tällainen sijoittaminen olisi luultavasti nykyäänkin pitkällä tähtäimellä sosiaaliturvaan ja terveydenhoitoon kuluttamista parempi ratkaisu talouskasvun luomiseen, mutta toki vaakakupissa painaa myös inhimillinen hyvinvointi.
Vierailija kirjoitti:
Tax and spend. Keynesin opit. Samat opit toimisivat vieläkin, mutta uusklassinen kultti on aivopessyt valtioiden johtajat sulkemaan silmänsä tältä mahdollisuudelta.
Oikea vastaus.
Kasvun rajat alkoivat kuitenkin tulla vastaan. Piti saada vähän elintilaa ja sekin politiikka toimi vähän aikaa. Loppu menikin sitten hiukan persiilleen.
Sotakorvauksien maksaminen
Zinc