Matematiikan opetuksen eriyttäminen alakoulussa opettajien näkökulmasta
https://epublications.uef.fi/pub/urn_nbn_fi_uef-20201117/
Tutkimuksen perusteella voidaan sanoa, että matematiikan opetuksen eriyttämisessä on paljon hyvää ja sen tarve on koulumaailmassa tunnistettu ja huomioitu. Opettajilta puuttuu kuitenkin tehokkaan eriyttämisen vaatimat resurssit. Toisaalta eriyttämisen toteuttamiseen tulisi kehitellä myös toimivampia keinoja, jotka ovat mahdollista toteuttaa jo olemassa olevilla voimavaroilla.
Kommentit (5)
Luokanopettajissa on paljon opettajia, jotka inhosivat matematiikkaa ollessaan itse koululainen. Lukiossa sitten valittiin lyhyt mstematiikka.
Nykyisessä peruskoulussa eriytetään lähinnä alaspäin ei ylöspäin.
Miten jaksat kesälomalla miettiä työasioita?
Tuo eriyttäminen on kyllä vähän haastavaa. Mun kolmosella oleva lapsi on hyvä matematiikassa, mutta ainut eriyttäminen ylöspäin on ollut matematiikkadiplomi, jota itsenäisesti suorittaa. Moni diplomin tehtävistä on kuitenkin aika soveltavia, eikä ope ehdi niissä neuvoa, diplomia pitäisi pääsääntöisesti siis tehdä vapaa-ajalla. Lapsi tarvitsisi opettajan tukea siihenkin, meidän vanhempien tuki kotona yksin ei riitä. Kaipaisin enemmän matikkapelejä ja vaikka livepelituokioita edistyneiden ikätovereiden kanssa koulussa. Samalla luokalla ainakin pari muuta on tehnyt diplomia, jo heistä saisi pienen joukkueen.
Vierailija kirjoitti:
Tuo eriyttäminen on kyllä vähän haastavaa. Mun kolmosella oleva lapsi on hyvä matematiikassa, mutta ainut eriyttäminen ylöspäin on ollut matematiikkadiplomi, jota itsenäisesti suorittaa. Moni diplomin tehtävistä on kuitenkin aika soveltavia, eikä ope ehdi niissä neuvoa, diplomia pitäisi pääsääntöisesti siis tehdä vapaa-ajalla. Lapsi tarvitsisi opettajan tukea siihenkin, meidän vanhempien tuki kotona yksin ei riitä. Kaipaisin enemmän matikkapelejä ja vaikka livepelituokioita edistyneiden ikätovereiden kanssa koulussa. Samalla luokalla ainakin pari muuta on tehnyt diplomia, jo heistä saisi pienen joukkueen.
Meille ei edes tarjottu matenatiikkadiplomia tehtäväksi tai edes kerrottu, että sellainen olisi olemassa. Ainoa suoritettava diplomi oli lukudiplomi.
Tasokurssit olisi hyvä saada takaisin, nopeasti oppiville opetettaisiin enemmän uusia asioita. Nykyperuskoulu on nopeasti oppivien resurssien tuhlausta.
Resurssien lisäksi valitettavan monelta alakoulun luokanopettajalta puuttuu ihan puhdas osaaminen luonnontieteissä. Sitä mä pidän isompana ongelmana kuin tuota resurssien vähyyttä.