Mikä järki koko valmiuslaissa, kun edelleen joudutaan päiväkausia pähkäilemään jokaista toimea?
Jos Suomeen tulisi sota ja tänne hyökättäisiin nuo keskustelisivat tuolla päivätolkulla ja kun vihdoin saisivat päätökset tehtyä olisi jäljellä savuavat rauniot. Mitä hittoa tää tämmönen on? Kuvittelin että kun valmiuslaki otetaan käyttöön se on sormiennapautus ja tämmöset poikkeusjärjestelyt astuvat voimaan, mutta ei..ei tietenkään..keskustellaan ja pähkäillään ja valmistellaan keskusteluun ryhtymistä ja sitten vähän pohditaan ja tehdään esityksiä.
Kommentit (34)
Ei ole oikein tarvittu ja nyt sitten vasta nähdään käytännössä mitä valuvikoja laeissa onkaan. Toisaalta on hyvä, että löytyy näitä hätäjarruja jotta ei liian kevein perustein voida rajoittaa ihmisten toimia, toisaalta taas nopeasti etenevässä kriisissä olisi hyvä omata ketterämmät lait.
Koska on fiksua miettiä jokaisen toimen vaikutuksia eri kanteilta ennen kuin ne otetaan käyttöön.
Nyt on vallalla kummallinen hysteria jossa vaaditaan koko ajan tiukennuksia kunnes jokainen meistä on yksin pimeässä komerossa, on se sitten järkevää tai ei.
Sitä ei ole ollut tarvetta koeponnistaa. No nyt se menee sitten ihan käytännössä kokeeseen. Ei ole aukoton ei.
Joo, kriisin tullessa emme tosiaan ehdi ja pysty tekemään yhtään mitään. Lainsäädännöstämme on luotu sellainen himmeli että kaikilla on perustuslaillisia oikeuksia perseillä aivan miten haluaa eikä niitä voida perua.
Jos joku itänaapurimme valtio päättää hyökätä maahamme niin täällä on jo valta vaihtunut ennen kuin valmiuslakeja on saatu käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Joo, kriisin tullessa emme tosiaan ehdi ja pysty tekemään yhtään mitään. Lainsäädännöstämme on luotu sellainen himmeli että kaikilla on perustuslaillisia oikeuksia perseillä aivan miten haluaa eikä niitä voida perua.
Jos joku itänaapurimme valtio päättää hyökätä maahamme niin täällä on jo valta vaihtunut ennen kuin valmiuslakeja on saatu käyttöön.
Päinvastoin. Nythän on hyvin vahvat ja radikaalit poikkeuslait saatu voimaan todella nopealla aikataululla. Jos mietii kuinka kauan sotea ja vastaavia on hierottu niin muutaman päivän aikataulu on aivan ennennäkemättömän nopea. Vastaavaa ei ole nähty koskaan eikä ole edes järkevää olettaa että paljon nopeampaan pystyttäisiin jos ei haluta tehdä vain hosumalla sutta ja sekundaa.
Vierailija kirjoitti:
Koska on fiksua miettiä jokaisen toimen vaikutuksia eri kanteilta ennen kuin ne otetaan käyttöön.
Nyt on vallalla kummallinen hysteria jossa vaaditaan koko ajan tiukennuksia kunnes jokainen meistä on yksin pimeässä komerossa, on se sitten järkevää tai ei.
Kyllä on fiksua miettiä joka toimen vaikutuksia.
Kun talo palaa on pääasia, että sieltä mennään ulos. Maalaisjärki auttaa poistumaan oikein, eli ryntäämään sinne palavaan käytävään vai onko ikkunan takana palotikkaita vai kuinka tilanne on ratkaistavissa.
Jos liian pitkään pohtii poistumis reittiä, yksi asia on varma: palaa kokonaan, ei vain osittain.
Kriisi tilanteissa vaaditaan nopeaa päätöksentekoa, nyt kirjaimellisesti on kuoleman vaara osalle väestöä. On uskallettava ottaa riski ja toimia. Jälkikäteen voi pohtia, että nenikkunan takan olevat tikkaat olisi ollut paras ratkaisu ja kas, kun ei tätä heti tajuttu.
Pää asia, että suuriosa pääsee tulesta pois mahdollisimman vähin vahingoin.
Päätöksenteko kriisi tilanteessa on eri, kuin rauhan aikana. Kriisi tilanteessa se perustuu nopeuteen rauhan aikana tarkkaan ja vakaaseen harkintaan asian punnitsemiseen tarkoin joka kantilta. Nyt siihen ei ole mahdollisuutta. Ylipäätään tietoa taudista ei ole tarpeeksi.
Nimenomaan, mielummin nyt ylireagointia kuin alireagointia ja päiväkausien soutamista ja huopaamista.
Ettekö te nyt tajua, että se päiväkausien pähkäily nimenomaan johtuu siitä, että asioita tutkitaan ja valmistellaan, ettei tarvitse myöhemmin ihmetellä ja perua jo tehtyjä päätöksiä ja korjata toimenpiteitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska on fiksua miettiä jokaisen toimen vaikutuksia eri kanteilta ennen kuin ne otetaan käyttöön.
Nyt on vallalla kummallinen hysteria jossa vaaditaan koko ajan tiukennuksia kunnes jokainen meistä on yksin pimeässä komerossa, on se sitten järkevää tai ei.
Kyllä on fiksua miettiä joka toimen vaikutuksia.
Kun talo palaa on pääasia, että sieltä mennään ulos. Maalaisjärki auttaa poistumaan oikein, eli ryntäämään sinne palavaan käytävään vai onko ikkunan takana palotikkaita vai kuinka tilanne on ratkaistavissa.
Jos liian pitkään pohtii poistumis reittiä, yksi asia on varma: palaa kokonaan, ei vain osittain.
Kriisi tilanteissa vaaditaan nopeaa päätöksentekoa, nyt kirjaimellisesti on kuoleman vaara osalle väestöä. On uskallettava ottaa riski ja toimia. Jälkikäteen voi pohtia, että nenikkunan takan olevat tikkaat olisi ollut paras ratkaisu ja kas, kun ei tätä heti tajuttu.
Pää asia, että suuriosa pääsee tulesta pois mahdollisimman vähin vahingoin.
Päätöksenteko kriisi tilanteessa on eri, kuin rauhan aikana. Kriisi tilanteessa se perustuu nopeuteen rauhan aikana tarkkaan ja vakaaseen harkintaan asian punnitsemiseen tarkoin joka kantilta. Nyt siihen ei ole mahdollisuutta. Ylipäätään tietoa taudista ei ole tarpeeksi.
Juuri tuota paniikkia tarkoitan. Nyt on jo otettu käyttöön varsin järeitä rajoituksia joiden vaikutusta ei ole edes kunnolla edes nähty. Eikä olla edes vielä missään pahassa tilanteessa vaan tartuntojen määrä on hallinnassa ja terveydenhoitojärjestelmä toimiin.
Ei ole järkeä rynnätä suinpäin tekemään lisää kiristyksiä kun tärkeintä on nyt että entisiä noudatetaan.
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan, mielummin nyt ylireagointia kuin alireagointia ja päiväkausien soutamista ja huopaamista.
Se ei ole mikään peruste tehdä mitä vain. Myös ylireagointi voi aiheuttaa vakavia ongelmia.
No mieluummin liikaa varotoimia, ettei joku voi toimia kuin diktaattori. Onneksi en asu jossain hemmetin Venäjällä tai Ukrainassa.
Vierailija kirjoitti:
- - - Päätöksenteko kriisi tilanteessa on eri, kuin rauhan aikana. Kriisi tilanteessa se perustuu nopeuteen rauhan aikana tarkkaan ja vakaaseen harkintaan asian punnitsemiseen tarkoin joka kantilta. Nyt siihen ei ole mahdollisuutta. Ylipäätään tietoa taudista ei ole tarpeeksi.
Eikö muka ole ollut aikaa esim. THL:llä hankkia tietoa WHO:n kautta ja suoraan eri maista, kuten tammi- ja helmikuun aikana Kiinasta, Taiwanista ja sen jälkeen Italiasta, Britanniasta jne. jne.?
Mutta kuten todettu, Suomessa on totuttu siihen, että asiaa kuin asiaa voidaan vatvoa vuosikaupalla. Epidemian tai hyökkäyksen sattuessa olemme ihan tuuliajolla.
Vierailija kirjoitti:
- - - Eikä olla edes vielä missään pahassa tilanteessa vaan tartuntojen määrä on hallinnassa ja terveydenhoitojärjestelmä toimiin.
Ei ole järkeä rynnätä suinpäin tekemään lisää kiristyksiä kun tärkeintä on nyt että entisiä noudatetaan.
Mehän emme tiedä, paljonko Suomessa on tartuntoja ja missä kaikkialla. En siis menisi väittämään, että tilanne ei ole paha.
Vierailija kirjoitti:
Koska on fiksua miettiä jokaisen toimen vaikutuksia eri kanteilta ennen kuin ne otetaan käyttöön.
Sellaiset asiat olisi pitänyt pohtia silloin valmiuslakia tehdessä.
Nyt on säädetty joku torso ja sen toimivuutta aletaan miettiä vasta sitten kun paska on tuulettimessa ja lakia pitäisi käyttää.
Vierailija kirjoitti:
No mieluummin liikaa varotoimia, ettei joku voi toimia kuin diktaattori. Onneksi en asu jossain hemmetin Venäjällä tai Ukrainassa.
Meidät nimenomaan ennenpitkää jyrää joku diktaattori, tai tappava tauti, jos meidän nopeus reagoida poikkeusoloihin on tätä luokkaa.
Sotatilalaki on erikseeen lainsäädännössä. Sen nojalla voidaan toimia huomattavasti radikaalimmin. Nyt eletään rauhanaikaa, on ainoastaa poikkeustila voimassa.
Nyt halutaan baarit ja ravintoloissa istuminen pois ihmisten vapaa-ajanviettotavoista.
Hallitus voisi käskeä ja pohtia sitten seuraavat kaksi päivää miten se nyt paperilla laitetaan näyttämään oikealta.
Jos eduskunta kokonaisuudessaan tätä puoltaa niin muutos pitäisi saada heti voimaan. Ei kukaan sitä kritisoisi.
Hyvin kuvailtu, ihan hymyilytti aloitus 🙂
Tästä tulee handmaids tale mieleen.
Oikeen toivotaan täyttä diktatuuria. Kielletään kaikki
Oletin kyllä, että valmiuslaki olisi otettu 5-kohdan poikkeuksena voimaan heti kaikilta osin, mutta ainakin Ohisalo tuntui vänkäävän 3-kohtaa päälle vai olisiko ollut peräti Niinistön idea, lähti siinä menemään väärille raiteille ja perustuslakivaliokunta joutui torppaamaan.