Pitäisikö rekka- ja bussikortit kieltää yli 50-vuotiailta?
Tällä tavalla poistettaisi hyvinkin monta huonokuntoista kuljettajaa ajamasta. Mitä sanotte?
Kommentit (27)
Jos pääsisi täydelle eläkkeelle, niin moni luopuisi kortista.
Olen ajanut rekkakortin, ja vaikken sitä varmaan koskaan tarvitsekaan, kävin hakemassa lääkärintodistuksen. En ole yhtään huonommassa hapessa kuin 20 tai 30-vuotiaana. Elämäntavat ainakin ovat paremmat kuin nuorempana. T: nainen 50 v.
Vierailija kirjoitti:
Olen ajanut rekkakortin, ja vaikken sitä varmaan koskaan tarvitsekaan, kävin hakemassa lääkärintodistuksen. En ole yhtään huonommassa hapessa kuin 20 tai 30-vuotiaana. Elämäntavat ainakin ovat paremmat kuin nuorempana. T: nainen 50 v.
Niin, mutta me ketkä ajetaan, ollaan jo viiskymppisenä ihan loppu.
Hyvä ajatus. Helsingissä 30% busseista ei sen jälkeen olisi liikenteessä eikä pääkaupunkiin saataisi eineksiä. Rekkakuskit ei enää ajaisi halpoja vuoroja.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä ajatus. Helsingissä 30% busseista ei sen jälkeen olisi liikenteessä eikä pääkaupunkiin saataisi eineksiä. Rekkakuskit ei enää ajaisi halpoja vuoroja.
Sitten nostetaan palkkoja 30% niin taas löytyy kuljettajia.
Miten pääsen töihin jos multa kielletään bussikortti? Ei viitsisi talvella pyöräilläkään.
Useimmiten raskaan liikenteen puolella noi viiskymppiset jäbät on ollu 30 vuotta puikoissa eli koko ikänsä. Mistäs heille sit löydetään uudet työpaikat?
Vierailija kirjoitti:
Te jotka vi##uilette niin Kuopiossahan 67-vuotias, terveydentilaltaan muuta kun perusterve kuljettaja "ehkä hiukan" törttöili jonkin aikaa sitten.
Sehän olikin tilapäis-tilaus ajo.Pohjolan liik.on outoja tapauksia .Kuten se nainen Hämeenlinnassa,joku K
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä ajatus. Helsingissä 30% busseista ei sen jälkeen olisi liikenteessä eikä pääkaupunkiin saataisi eineksiä. Rekkakuskit ei enää ajaisi halpoja vuoroja.
Sitten nostetaan palkkoja 30% niin taas löytyy kuljettajia.
Mistä ajattelit hankkia ajoluvat? Ja kyllä se hyvä uudistus olisi, kun AB-vyöhykkeen kertalippu maksaisi 3,65 e nykyisen 2,8 e sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Useimmiten raskaan liikenteen puolella noi viiskymppiset jäbät on ollu 30 vuotta puikoissa eli koko ikänsä. Mistäs heille sit löydetään uudet työpaikat?
Ne käy jonkun tekoäly- tai koneoppimiskurssin avoimessa yliopistossa ja työllistyy it-alalle. Tai sitten Hive-koulun Helsingissä. Tai sitten kouluttautuu luokanopeksi ja paikkaa työvoimapulaa PK-seudulla.
Eiköhän tuohon löytyisi järkevämpiäkin kriteerejä kuin ikä. Moni yli 50-vuotias on paremmassa kunnossa kuin jotkut 20-vuotiaat.
Vierailija kirjoitti:
Te jotka vi##uilette niin Kuopiossahan 67-vuotias, terveydentilaltaan muuta kun perusterve kuljettaja "ehkä hiukan" törttöili jonkin aikaa sitten.
50 on hiukan eri kuit 67. Sama kun vertaisit 33 vuotiasta 50 vuotiaaseen.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän tuohon löytyisi järkevämpiäkin kriteerejä kuin ikä. Moni yli 50-vuotias on paremmassa kunnossa kuin jotkut 20-vuotiaat.
Tuo pitää paikkansa, mutta sen takia on sitten lääkärintarkastukset ylipäätään.
Tapaturma-alttius on korkeimmillaan nuorilla kuskeilla. Jos ajokortin alaikäraja nostettaisiin 35 vuoteen, niin liikennekuolemat ja -onnettomuudet vähenisivät 90 prosenttia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän tuohon löytyisi järkevämpiäkin kriteerejä kuin ikä. Moni yli 50-vuotias on paremmassa kunnossa kuin jotkut 20-vuotiaat.
Tuo pitää paikkansa, mutta sen takia on sitten lääkärintarkastukset ylipäätään.
Ja täysin terveen ja hyväkuntoisen 50-vuotiaanko pitäisi luopua työpaikastaan vain, koska sattui täyttämään 50? Järjetöntähän se olisi. Ikä ei missään olosuhteissa ole hyvä perustelu työkyvyn arvioinnille.
50-vuotias on vielä nuori. Melkein 20 vuotta työelämää edessäpäin. Suurin osa hyväkuntoisia ja terveitä. Olisi järjetöntä laittaa heitä kortistoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän tuohon löytyisi järkevämpiäkin kriteerejä kuin ikä. Moni yli 50-vuotias on paremmassa kunnossa kuin jotkut 20-vuotiaat.
Tuo pitää paikkansa, mutta sen takia on sitten lääkärintarkastukset ylipäätään.
Ja täysin terveen ja hyväkuntoisen 50-vuotiaanko pitäisi luopua työpaikastaan vain, koska sattui täyttämään 50? Järjetöntähän se olisi. Ikä ei missään olosuhteissa ole hyvä perustelu työkyvyn arvioinnille.
Ei hyvä peruste mutta tyydyttävä sellainen ainakin. Veturinkuljettajana ei saa työskennellä kun on täyttän 65 ja junat kulkee sentään raiteita pitkin.
Vierailija kirjoitti:
Tapaturma-alttius on korkeimmillaan nuorilla kuskeilla. Jos ajokortin alaikäraja nostettaisiin 35 vuoteen, niin liikennekuolemat ja -onnettomuudet vähenisivät 90 prosenttia.
Paitsi että sitten ne 35 vuotiaat olisi yhtä kokemattomia kuin nykyään 18 vuotiaat ja tapaturma-alttius olisi korkeimmillaan 35-40 vuotiaiden kuskeilla. Onnettomuudet tuskin juurikaan vähenisivät suhteutettuna aktiivisesti autoa ajavien kuljettajien määrään.
Kun katsoo tilastoja, niin kortti pitäisi ottaa pois kakskymppisiltä.
Ne aja suurimman osan kuolonkolareista.
Ammatti autoilijoilta vaaditaan jo nykyisinkin.50v lääkärin tarkistus lausunto.Niin miehiltä-kuin naisiltakin.Ei aja huonossa hapessa ammatikseen.