Miksi joka paikassa on nykyään ryhmätöitä? Ja mikseivät ne ikinä suju hyvin?
Pohjustukseni olen tehnyt lukuisia ryhmätöitä tuntemattomien ihmisten kanssa, koska olen suorittanut yksittäisiä kursseja ja lisäksi tehnyt opintoja omaan tahtiin. Ryhmätöitä tuntuu olevan nykyään joka puolella. Avoimessa yliopistossa, yliopistossa, AMK:ssa.
Yhden käden laskettavissa on ne kerrat, kun ryhmätyö on oikeasti sujunut hyvin. Ja ymmärrän täysin, että osa on ujoja ja esim. jännittää sosiaalista kanssakäymistä vieraiden ihmisten kanssa. Olen itsekin kärsinyt sosiaalisesta jännittämisestä. Mutta en usko, että kaikilla ihan tästä kyse. Tai aika ihmeellistä, jos se jännittäminen katoaa sitten muutama päivä ennen deadlinea, kun aktivoidutaan vähäsen ryhmätyötä varten.
Siis tiedät, että ryhmätyö on käynnissä ja sitä varten on perustettu esim. Whatsapp- ryhmä mutta silti "unohdat" seurata keskustelua tai olet siellä täysin mykkä. Kukaan ei oleta, että jatkuvasti pitäisi olla höpöttämässä jotakin mutta, jos ei pysty edes aikatauluja sopimaan, kun toisesta ei kuulu ikinä mitään.
Ja jos olemme sopineet ryhmän kesken oman deadlinen, jolloin jokaisten osuuden pitäisi olla valmiita. Niin kukaan ei varmaan syö toisiaan, jos käykin jotakin eikä omaa osuuttaan saa siksi valmiiksi. Ei varmasti kuitenkaan vie kauaa aikaa, jos tästä infoaa muita ryhmäläisiä ajoissa, jotta muut eivät joudu huhuilemaan perään tai ihmettelemään, kun yksi ei olekaan tehnyt mitään, että onko tämä kenties lopettanut kurssin vai ja pitääkö tässä alkaa muiden kirjoittelemaan hänenkin osuuttaan.
Ja en itsekään siedä ryhmätyötä ja tekisin paljon mieluummin asiat yksin. Mutta jos olet sitoutunut kurssille, jossa on etukäteen tiedossa ryhmätöitä. Niin se, että sulla on paljon töitä etkä aikataulullisesti oikein ehdi ikinä tekemään mitään, ei ole mikään syy. Tai se ei ainakaan ole pätevä syy kasata kaikkea töitä toisten niskaan. Ehkä tämän kurssin voi käydä sitten myöhemmin, kun on enemmän aikaa tai olisit voinut kysyä kurssin opettajalta mahdollisuutta yksilötyöhön?
Sitten on vielä nämä tyypit, jotka ei ole oikeasti kykeneväisiä tekemään mitään itsenäisesti tai sitten vastaavasti haluavat jatkuvasti vahtia muita, kun kukaan muu ei heiden mielestään ole kykeneväisiä tekemään mitään itsenäisesti. Aina pitää kookontua ja olla viisi henkeä yhden tietokoneen ympärillä kirjoittamassa yhtä tekstiä. Sitten hyvässä lykyssä ei kuitenkaan ole tätä kokoontusmiskertaa varten edes viitsitty tutustua tehtävänantoon, joten puolet ajasta menee siihen, kun istumme hiljaa ja osa lukee vasta tehtävänantoa.
Ja en tiedä mihin ryhmään itse kuulun. En ainakaan mihinkään edellä mainituista. :-D Mutta menee hermo näihin ainaisiin ryhmätöihin ja välinpitämättömiin ihmisiin. En itse haikaile mitään huippuarvosanoja todellakaan, vaan mielestäni pitäisi olla ihan suht normaalia, että aikatauluista ja ryhmätyön jaoista pystyttäisiin keskustelemaan ilman, että siihen menee enemmän aikaa ja sählinkiä kuin koko varsinaiseen ryhmätyöhön. Joka kurssilla nykyään melkein on ryhmätöitä mutta missään ei oikeasti opeteta ryhmätyötaitoja. Ehkä sellainen kurssi olisi ihan paikallaan? Kenelläkään muulla samoja fiiliksiä?
Kommentit (26)
Ryhmätyöt on sitä varten että opettajan ei tarvitse itse opettaa mitään. Mitään hyötyä niistä ei ole.
Niitä on ihan vain siksi, että opetuksesta säästetään ja opettajat lukevat ja arvostelevat mieluummin vain 5-6 ryhmätyötä kuin 30 yksilötyötä. Ja se naamioidaan trendikkäästi tiimityöksi, jota "pitää sietää nykytyöelämässä".
Ja muuten taito millä ne tehdään on että muut kerää matskut ja yksi henkilö kokoaa ne matskut ja loppuvalmistelee. (eikä siten kerä). Silloin sujuu.
Vierailija kirjoitti:
Niitä on ihan vain siksi, että opetuksesta säästetään ja opettajat lukevat ja arvostelevat mieluummin vain 5-6 ryhmätyötä kuin 30 yksilötyötä. Ja se naamioidaan trendikkäästi tiimityöksi, jota "pitää sietää nykytyöelämässä".
Just tämä, "työelämätaitoja." Haluaisin kyllä nähdä sen työn, jossa tämän tyyppisistä taidoista on enemmän hyötyä kuin asiaosaamisesta. Ja varsinkin, kun kenelläkään mitään ryhmätyötaitoja ei tunnu löytyvän. Opitaan vain se, että on ihan ok luistaa ja olla mykkä, jos ei huvita tai on muuta tekemistä.
Ryhmätyössä yksi tekee ja muutaman muunkin nimet lisätään työhän, jotta nämä pääsisivät läpi ja koulu saisi tulevaisuudessakin rahaa siellä "opiskelevista"
Vierailija kirjoitti:
Ryhmätyössä yksi tekee ja muutaman muunkin nimet lisätään työhän, jotta nämä pääsisivät läpi ja koulu saisi tulevaisuudessakin rahaa siellä "opiskelevista"
Näköjään. Näiden lukuisten ryhmätöiden kautta alkanut vähän menettää uskoa ihmisiin. Vähän päinvastainen vaikutus kuin ilmeisesti pitäisi olla.
Ryhmätyöt on prstä opiskelussa ja työpaikalla. Yksi tai kaksi tekee ja muut sluibaa.
AMK:ssa jatkuvasti ryhmätöitä lusmujen kanssa.
Onkohan nykyään mitään koulua missä olisi mahdollisimman vähän ryhmätöitä?
Minusta se on hankalaa, kun pitää ventovieraiden kanssa alkaa ryhmätöihin. On vaikea tehdä yhteistyötä, kun ei tunne ihmisiä ja heidän tapojaan toimia. Tuttujen kanssa on helpompaa, kun tiedetään toistemme vahvuudet ja pystytään paremmin jakamaan hommia ja olemaan yhteyksissä tehtävän tiimoilta.
Ammattikorkeakoulut voisivat alkaa mainostaa, että täällä ei tarvitse tehdä yhtäkään ryhmätyötä, ei varmaan olisi hakijoista pulaa.
Vierailija kirjoitti:
Minusta se on hankalaa, kun pitää ventovieraiden kanssa alkaa ryhmätöihin. On vaikea tehdä yhteistyötä, kun ei tunne ihmisiä ja heidän tapojaan toimia. Tuttujen kanssa on helpompaa, kun tiedetään toistemme vahvuudet ja pystytään paremmin jakamaan hommia ja olemaan yhteyksissä tehtävän tiimoilta.
Tuntemattomien kanssa kukaan ei myöskään oikein kehtaa olla eri mieltä tai, jos on vaadittu palautteenanto muilta ryhmäläisiltä niin kaikki on yleensä aika vieraskoreita. Ja jos taas on "vapaamatkustajia" niin näitäkään ei välttämättä kehtaa ilmiantaa, kun tuntemattomista ihmisistä kyse niin ei tiedä, jos näillä onkin jotakin raskasta elämässään esim. menossa, eivätkä siksi ole pystyneet panostamaan ryhmätyöhön. Tämä nyt silti ei tietenkään tarkoita, etteikö olisi velvollisuus kertoa jättäytyvänsä ryhmästä. Tai sitten, jos ilmiantanut vapaamatkustajan niin hyvässä lykyssä saat itse maineen, että sun kanssa ei kannata enää tehdä töitä.
Hoitsukoulussa meni 1,5h että naiset saivat ryhmät päätetyiksi . Aiheita ei ehditty jakaa vielä edes.
ja tuo toistu aina.
Lopetin ekan vuoden jälkeen ja menin oikeaan kouluun.
T. DI
Yhteistoiminnallinen oppiminen on tämän hetken kuumia käsitteitä opettajakoulutuksessa. Se on yksi syy siihen miksi aion vaihtaa pääainetta - en vaan voi nähdä itseäni opettajana, koska joutuisin pakolla käyttämään vieroksumiani menetelmiä. Ehkä olen vain vanhanaikainen, mutta minun mielestäni opetuksessa on liikaa karsittu opettajalähtöistä oppimista ja yksilötyöskentelyä.
Ryhmätöitä teettämällä koululla kuluu vähemmän resursseja. Kostautuu jälkikäteen tutkinnon laadun laskulla ja vastavalmistuneiden tiedon puutteella.
Mitä tohon wa-keskusteluun tulee, niin mun mielestä ne on ihan perseestä. Miksei voi heti alussa sopia asioita ja sitten kirjoittaa kysymykset/kommentit pilvipalvelun työpohjaan ja ihan välttämättömät ja kiireelliset asiat whatsappiin? Ei. Sen sijaan spämmitään ryhmä täyteen kaikkea paskaa ja raportoidaan oman tekemisen jokainen vaihe ja vähän sitä henkilökohtaistakin elämää. Sitten kun näitä ryhmätöitä on useampi samaan aikaan, niin aika äkkiä puhelin täyttyy pas'kaviesteistä. En ihmettele, että joillain on vaikeuksia vastata. Kun ei huvita lukea niitä kymmeniä turhia viestejä alunperinkään.
Vierailija kirjoitti:
Ammattikorkeakoulut voisivat alkaa mainostaa, että täällä ei tarvitse tehdä yhtäkään ryhmätyötä, ei varmaan olisi hakijoista pulaa.
Kiinnostuneista työnantajista voi sen sijaan pulaa ollakin
Vierailija kirjoitti:
Yhteistoiminnallinen oppiminen on tämän hetken kuumia käsitteitä opettajakoulutuksessa. Se on yksi syy siihen miksi aion vaihtaa pääainetta - en vaan voi nähdä itseäni opettajana, koska joutuisin pakolla käyttämään vieroksumiani menetelmiä. Ehkä olen vain vanhanaikainen, mutta minun mielestäni opetuksessa on liikaa karsittu opettajalähtöistä oppimista ja yksilötyöskentelyä.
Kiitos vaihtamisesta. Ei opetus voi olla mielipiteiden varassa vaan tutkimustulokset suuntaavat ja kehittävät sitä.
Vierailija kirjoitti:
Ryhmätyöt on sitä varten että opettajan ei tarvitse itse opettaa mitään. Mitään hyötyä niistä ei ole.
Huoh. Ryhmätöiden laatimiseen, lukemiseen ja kommentointiin menee paljon enemmän aikaa kuin luennointiin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ammattikorkeakoulut voisivat alkaa mainostaa, että täällä ei tarvitse tehdä yhtäkään ryhmätyötä, ei varmaan olisi hakijoista pulaa.
Kiinnostuneista työnantajista voi sen sijaan pulaa ollakin
Höpöhöpö. Ainakin hoitoalalla työpaikoilla ollaan närkästyneitä, että meillä käytetään kaikki aika vain ryhmätöihin muttei oikeaan opetukseen.
se on tapa työntää porukkaa koulutusten låpi ilman että osaisivat mitään