Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Toyota kampitti Mersun ja syöksi sen ahdinkoon.

Todellahyväauto
16.11.2019 |

Toyota kampitti Mersun ja syöksi sen ahdinkoon.

https://keskustelu.suomi24.fi/t/16118153/syy-miksi-toyota-vapautti-hybr…

Tässä saunaa lämmittäessäni (puulämmitteinen kiuas, jonka käytön sähköautoja kannattavat kohta kieltävät) tuli mieleen ajatus, miltä automaailma mahtaisikaan nyt näyttää, jos Mersun tehdas olisi ensimmäisenä onnistunut kehittämään toimivan hybridiauton. Jos Mersu olisi tehnyt yhtä hyvän ja luotettavan hybridiauton jo vuonna 1997, kuin Tojota teki Priuksen, niin millaisia Mersuja nyt kaupattaisiinkaan ihmisille? Maailma saattaisi olla ihan erilainen.

Jos Mersulla olisi ollut hybridiauton konsepti selvillä vuonna 1997, niin käsitykseni mukaan kaikki E- ja S-sarjaa paremmat Mersut olisi varustettu hybridikoneistolla jo vuonna 2005. TM ja kaikki muut autolehdet ylistäisivät maasta taivaaseen Mersun ylivoimaista hybridiosaamista, ja hybridi-Mersu voittaisi kirkkaasti kaikki testit, mihin se suinkin osallistuisi. Taksitolpilla kaikki autot olisivat hybridi-Mersuja, sillä niiden kaupunkiominaisuudet olisivat aivan ylivoimaiset ja taloudellisuuskin huippuluokkaa. Muita autoja taksimiehet tuskin ollenkaan käyttäisivät. Joka paikassa saataisiin vain lukea suuria mainoslauseita, kuinka johtotähti Mersu hienon hybriditekniikkansa kanssa näyttää tietä muille autonvalmistajille.

Pahaksi onneksi kunnollisen hybridiauton sattuikin ensimmäisenä kehittämään Tojota, ja sehän pistikin pakan aivan sekaisin. Tojotan johtomiehet tajusivat heti hybridiauton ylivoimaisuuden, ja siksi he halusivatkin tehdä vähän kiusaa muille autotehtaille. He laittoivat ratkaisevat patentit julkisiksi, jotta kaikki muutkin tehtaat olisivat saaneet niitä hyödyntää. NIH-ilmiö piti nyt huolen siitä, ettei Mersukaan alkanut tehdä hybridiautoja Tojotan mallin mukaisesti, vaan tyytyi pelkästään näpertelemään toivottomien lataushybridien parissa. Eihän se nyt johtotähdelle sovi, että nylkyttävän S-Mersun kaupunkiominaisuuksia parannettaisiin Tojotan mallien ilmaisella hybriditekniikalla! Johan sille jokainen oikea saksalainen autonostajakin nauraisi. Tästä taas huomaamme, miten NIH-ilmiö rules, ja Tojotalla kassakone kilisee entistä kiivaammin.

Jos minä ajattelen asiaa omalta kannaltani, niin silloin aivan oikea tehdas eli Tojota keksi hybridiauton. Koska Tojotat ovat kaiken kansan ajopelejä, niin minulla tavallisella eläkeläiselläkin oli mahdollisuus päästä käsiksi suhteellisen tuoreeseen hybridi-Aurikseen. Hybridiautolla on mukava tehdä vaimon kanssa kauppareissut, sillä kulku on tasaista eikä vaihteisto nylkytä koko ajan. Jos Mersu olisi kehittänyt toimivan hybridiauton, niin ajelisin nyt kauppareissut edelleenkin tavallisella automaattivaihteisella Tojotalla. Minulla keskituloisella eläkeläisellä ei olisi koskaan ollut varaa päästä käsiksi uudehkoon hybridi-Mersuun.

Tekniikka&Talous lehti kirjoittaa nyt Mersun ahdingosta seuraavasti. Hakekaa Googlella:

"Saksalaisjätti Daimler joutuu säästökuurille – Mersu-yksikkö ”johtotähtenä” miljardisäästöjen tulilinjalla"

Mersun nykyinen ahdinko johtuu siis siitä, että NIH-ilmiön vuoksi Mersu ei ole alentunut tekemään toimivia hybridiautoja Tojotan ilmaisten patenttien mukaisesti, vaan lähti hörhöilemään järjenvastaisten ladattavien hybridiautojen perään. Konkurssihan siitä lopulta tulee vanhalle tunnetulle tehtaalle.

Nyt Toyota on voittanut myös taksiautona Mersun.

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
16.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hybridi oli alkujaan ihan hyvä juttu mutta nyt jo ihmetellään sitä että Toyotan jo pitäisi olla jo ladattava ja jäänyt jo hiukan ajastaan jälkeen?

Vierailija
2/3 |
16.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyajan ihmiset ovat sivistyneitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
16.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on nih

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kahdeksan