Miten se taksikyyti oikein neuvotellaan?
Laskurin mukaan Katanokalta laivaterminaalista rautatieasemalle taksikyyti maksaa 11 e - 20 e, mutta kun Vikingin terminaalissa yrittää saada kyytiä tähän hintaan, se ei onnistu. Siellä on eturiveissä monta englanninkielistä kuljettajaa, joilla ei ole mitään hinnastoja, autossa ei välttämättä mittaria ja rahaa vaativat 30 e (2 aikuista matkustajaa). Autoissa ei välttämättä ole firman tunnuksia tai sitten kyseessä on nimi, jota yritysrekisteri ei tunne. TaksiHelsingin autot ovat jossain jonon puolivälissä, eivät pääse matkaan ennen kuin ne alkupään pelottavat (kyllä, asiakkaille huutavat) kuljettajat on saaneet ylihintaiseen kulkupeliinsä matkustajia.
Meillä oli 2 painavaa laukkua ja kiire, mutta kun "kauppoja ei syntynyt", niin valittiin raitiovaunu. Jäi ihmetyttämään, että miten sen hinnan oikein voi sopia, jos toinen osapuoli tietää, että on pakko välita hänet ja pakko osata englantia.
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
kysy berneriltä
Mieli tekisi kysyä. Uudistus tuplasi hinnat, koska nyt ne jonossa ensimmäiset saa ryöstöhinnoitella kyytinsä ja edullisempaa tarjoavat pääsevät lähtemään vasta sitten, kun eturivien kuskit saa turistit maksajiksi. Seuraavalla kerralla pitänee tilata auto hakemaan, niin ainakin uskaltaa kyytiin.
Saat kyllä valita auton, mihin hyppäät. Ei kukaan pakota ottamaan sitä ensimmäistä ulkomaalaista huijarikyytiä tolpalta.
Kulkekaa AINOASTAAN taksihelsingin autoilla, ne ovat turvallisia, ja heti autoon noustessasi kysy hinta. Niin yksinkertaista.
Miten voi työskennellä taksikuskina jos ei osaa kieltä :D
Oletko ikinä käynyt ruokakaupassa? Kioskilla? Ihan samalla tavalla niissä sinun pitää ostaessa "neuvotella hinta". Käytännössä myyjäosapuoli ilmoittaa hinnan ja sinä päätät ottaa tai jättää.
Vierailija kirjoitti:
Saat kyllä valita auton, mihin hyppäät. Ei kukaan pakota ottamaan sitä ensimmäistä ulkomaalaista huijarikyytiä tolpalta.
Kulkekaa AINOASTAAN taksihelsingin autoilla, ne ovat turvallisia, ja heti autoon noustessasi kysy hinta. Niin yksinkertaista.
Kyllä, tuo on yksinkertaista, mutta kun TaksiHelsingin edessä on 5 muuta autoa eikä sivusuunnassa voi autoa liikuttaa (koska ympärillä muita autoja), niin matkaan ei kovin ripeästi pääse. Viikko sitten kysyin kuskilta jostain jonon keskivaiheilta, mutta hän sanoi, ettei pääse sieltä välistä pujahtamaan, koska muut ei anna tilaa. Onneksi neuvoi, että menen nappaamaan matkustajia tuoneen auton "ohi jonon", niin sain turvallisen kyydin kotiin.
Tämä sotku on kyllä aiheuttanut sen ettei täällä pikkukylälläkään uskalla enää taksia tilata kun ei yhtään mitään käsitystä mitä se maksaa. Minä kun en osta mitään tuotetta tai palvelua jollei hinta ole sentilleen tiedossa etukäteen.
Ulkomaalaisia taksikuskeja on nykyisin suurin osa, joten yksin nainen ei välttämättä enää uskalla käyttää taksia.
Mikä tämän taksiuudistuksen idea oli?
Vierailija kirjoitti:
Oletko ikinä käynyt ruokakaupassa? Kioskilla? Ihan samalla tavalla niissä sinun pitää ostaessa "neuvotella hinta". Käytännössä myyjäosapuoli ilmoittaa hinnan ja sinä päätät ottaa tai jättää.
Ruokakaupassa hintaa ei neuvotella, siellä on kiinteä hinta. TaksiHelsinki kuljettaa 20 eurolla, muut vaativat (mahdollisesti pimeästi) 30 e, mutta TaksiHelsingin autot on "motitettu" niin, että kalliimpien autojen pitää ensin lähteä, että laillisen kyydin. Käytännössä siis todennäköisesti aika lailla laittomille takseille on annettu monopoli kuljettaa ylihintaan.
Vierailija kirjoitti:
Miten voi työskennellä taksikuskina jos ei osaa kieltä :D
Niillä on navigaattori ja ne pyytävät asiakasta kirjoittamaan siihen päämäärän osoitteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko ikinä käynyt ruokakaupassa? Kioskilla? Ihan samalla tavalla niissä sinun pitää ostaessa "neuvotella hinta". Käytännössä myyjäosapuoli ilmoittaa hinnan ja sinä päätät ottaa tai jättää.
Ruokakaupassa hintaa ei neuvotella, siellä on kiinteä hinta. TaksiHelsinki kuljettaa 20 eurolla, muut vaativat (mahdollisesti pimeästi) 30 e, mutta TaksiHelsingin autot on "motitettu" niin, että kalliimpien autojen pitää ensin lähteä, että laillisen kyydin. Käytännössä siis todennäköisesti aika lailla laittomille takseille on annettu monopoli kuljettaa ylihintaan.
Tuo ei ole laillista. Ketään ei saa estää lähtemästä autolla.
En jaksanut lukea ja nyt kortin saatuani en käytä taksia lähes ollenkaan. Mutta hinta neuvotellaan niin, että kysyt paljonko maksaa kohteeseen X, kuski kertoo hinnan about, päätät menetkö kyytiin ja jos menet niin rehellinen kuski laittaa mittarin kiinni lupaamassaan hinnassa. Näin on minulle tehty. Tai sitten voit kysyä, että pääsetkö vaikka 5 km hintaan 15 € klo 18 jälkeen. Silloin siis aloitushinta nousee eli lyhytkin matka on kallis. Sitten kuski sanoo että sopii, tai ei sovi.
Niin ja ihmiset tajutkaa nyt jo vihdoin ja viimein, että pimeää taksia ei käytetä. Ota tunnetun firman taksi ja tiedät hinnan etukäteen. Simppeliä? Silti näidenkin kanssa voi sopia hinnasta erikseen. Itse en ole ikinä käyttänyt pimeää taksia enkä käytä.
-12
Hitto mitä säätämistä tästäkin on tullut. Ja olevinaan pitäisi just suosia tuota julkista liikennettä oman auton pitämisen sijaan :D vähän laatua toimintaan kiitos!
Vierailija kirjoitti:
En jaksanut lukea ja nyt kortin saatuani en käytä taksia lähes ollenkaan. Mutta hinta neuvotellaan niin, että kysyt paljonko maksaa kohteeseen X, kuski kertoo hinnan about, päätät menetkö kyytiin ja jos menet niin rehellinen kuski laittaa mittarin kiinni lupaamassaan hinnassa. Näin on minulle tehty. Tai sitten voit kysyä, että pääsetkö vaikka 5 km hintaan 15 € klo 18 jälkeen. Silloin siis aloitushinta nousee eli lyhytkin matka on kallis. Sitten kuski sanoo että sopii, tai ei sovi.
No entä jos autossa ei ole mittaria ja 6 kuskia ilmoittaa, että hinta on 30 e ja 7. sanoo, että noin 15 e, laskutus on mittarin mukaan. Näissä 5 ensimmäisessä autossa ei ole missään hinnastoa jne. ja 6. autossa on, mutta siinä on, että "laskutus mittarin mukaan", vaikka mittaria ei ole, niin miten monelta jaksaa kysyä? tai edes uskaltaa, koska kolmannen kyselyn jälkeen alkaa uhkailu. Se 7. auto on muiden takana, se ei pääse lähtemään ennen kuin sen edestä on lähdetty.
Teoriassa tuo systeemi on varsin kätevä, mutta hinta voidaan sopia vaikka miten korkeaksi, kun tiedetään, että jos me emme tästä edestä lähde, niin tuo laillinen kyyti ei lähde sekään.
Vierailija kirjoitti:
Miten voi työskennellä taksikuskina jos ei osaa kieltä :D
Rahalla ei ole kansallisuutta.
Meillä on seurueessa yksi vajaavaltainen, tässä tapauksessa kehitysvammainen. Hän ”neuvottelee” hinnan. Lopuksi emme maksa yhtään mitään, koska kyytihän oli ilmainen. Ei vajaavaltainen saa nevotella hinnasta. Eikä auta vaikka kuski soittaisi poliisin. Laki on laki.
Vierailija kirjoitti:
Ulkomaalaisia taksikuskeja on nykyisin suurin osa, joten yksin nainen ei välttämättä enää uskalla käyttää taksia.
Mikä tämän taksiuudistuksen idea oli?
Työllistää ulkkiksia.
Tarjoa seksikyyti taksikyydistä. 50:50
Ei vika ole bernerissä vaan siinä, että toosi paska duuni. Suo alaiset ei enää ala kuskeiksi. Työ on vaarallista ja huonosti palkattua. Ajoin muutaman vuoden ja lopetin. Kannattaa kokeilla varsinkin viikonloppuöinä ja talvikeleillä.
kysy berneriltä