Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Päästövouhotus on syy", sanoo autokauppias kaupan laskusta – ilmastoasiantuntijat uskovat, että harva jättää auton ostamatta päästöjen takia

Vierailija
17.08.2019 |

https://yle.fi/uutiset/3-10921469

No onko se nyt niin vaikea ymmärtää ettei ihmiset halua ostaa sitä mitä kauppa yrittää myydä. Ihmiset haluaa ostaa sellaista mitä kokevat tarvitsevansa eli ison neliveto-diesel-katumaasturin, jolla on edessään yli 500tkm /20v elinkaari, koska Suomessa tulee joka vuosi talvi ja välillä sataa lunta.

Mutta autokauppa yrittää myydä jotain säälittäviä 1.0 litraista hybridiyliälyekokotteroa jonka saa viedä paalattavaksi 5 vuoden / 100tkm ajon jälkeen, kun kukaan ei osaa korjata sitä.
Eli suomeksi sanottuna kauppa ei käy, koska tuote on paska.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
17.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin kyllä ajaakin noilla 1.0 kipoilla, mutta kansiremppa, nakutus ongelmat, turbo remontti... Kestääkö sen 100tkm ? Kun jyvittää kustannukset isoista remonteista koko elinkaarelle (+ sähköviat), niin on muuten kallista lystiä.

Vierailija
2/20 |
17.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinhän se on mutta jos päättäjät saa vallaan päättää että ilmaston verukkeilla ruvetaan myymään kalliita hybridiälykusetusrahastusautoja, niin eipä sille mahda tavan kansalainen mitään. Ainoastaan voi jättää ostamatta sen auton, mistä tulee ongelma jos työmatkaa ei pysty ilman autoa taittamaan. Vihreät tulevat tuhoamaan tämän nykyisen systeemin ja siitä ei hyvä seuraa etenkään syrjäseuduilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
17.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajan tällä hetkellä 15 vuotra vanhalla nelarilla ja pikkuhiljaa tekisi mieli laittaa esim uudehko Land Cruiser tai Pajero, kelpaa siis käytettykin.

Mutta rehelliaesti sanottuna en uskalla, koska nykyisten ilmastohihhulien vuoksi en tiedä millaisella autolla on laillista ajaa viiden vuoden kuluttua. Kielletäänkö isot dieselit kokonaan vai "pehmokielletään" järjettömällä verotuksella. Ja mikään ahdas pikkukinneri ei oikein innosta, vaikka ei tuollainen minitila-auto arkiajossa ole hullumpi vaihtoehto kaupungissa.

Periaatteessa siis varaa on ostaa ja ylläpitää, mutta onhan se nyt hölmöä maksell turhaan siirtymisestä paikkojen välillä.

Vierailija
4/20 |
17.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lol, no ei jätä autoa ostamatta päästöhössötyksen vuoksi, vaan verotuksen vuoksi. Verot pois niin kauppa käy taas

Vierailija
5/20 |
17.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lol, no ei jätä autoa ostamatta päästöhössötyksen vuoksi, vaan verotuksen vuoksi. Verot pois niin kauppa käy taas

Ei tule tapahtumaan. Suomalaisille auto on edelleen statusarvo ja usein niin elintärkeä kulkuneuvo, että autoilla on hyvä rahastaa.

Vierailija
6/20 |
17.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa uusia dieseleitä ei myydä niin paljon kuin ennen, mutta käytettyjä tulee niin paljon ulkomailta, että dieseleiden osuus autokannasta kasvaa muiden kustannuksella

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/20 |
17.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtuu siitä, että en uskalla ostaa autoa, jonka tulevia kustannuksia en tiedä yhtään. Kuten edellä jo mainittiin, ei huvita ostaa mitään kertakäyttökotteroa, jonka toimintavarmuus Suomen oloissa on vähän niin ja näin, kun on pakko ajaa pitkiäkin matkoja, säällä kuin säällä. Tavallinen, pienehkö diesel/bensa-auto olisi tarpeen, kun edellinen alkaa olla loppuun ajettu, mutta kuka tietää joutuuko näistä maksamaan muutaman vuoden päästä hirveät verot/maksut. Ajelen siis nykyisellä 15 vuotta vanhalla autollani niin kauan, kunnes se oikeasti leviää tielle.

Vierailija
8/20 |
17.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Johtuu siitä, että en uskalla ostaa autoa, jonka tulevia kustannuksia en tiedä yhtään. Kuten edellä jo mainittiin, ei huvita ostaa mitään kertakäyttökotteroa, jonka toimintavarmuus Suomen oloissa on vähän niin ja näin, kun on pakko ajaa pitkiäkin matkoja, säällä kuin säällä. Tavallinen, pienehkö diesel/bensa-auto olisi tarpeen, kun edellinen alkaa olla loppuun ajettu, mutta kuka tietää joutuuko näistä maksamaan muutaman vuoden päästä hirveät verot/maksut. Ajelen siis nykyisellä 15 vuotta vanhalla autollani niin kauan, kunnes se oikeasti leviää tielle.

Samat aatokset. Vasta katsastettu, uudehkot renkaat, uudehko agm akku, hihna vasta vaihdettu. 450 000km mittarissa. Muuta pikkuremppaa tehty. Mieli tekis uudempaa, mutta kattellaan ny. Mikä järki ottaa yli kymppitonnin laina, jos dieselillä ajelu kallistuu ennen kuin ehtii auton itselleen maksamaan. Taidan jättää vaihtamatta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/20 |
17.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä voin siirtyä pienempipäästöisiin autoihin heti kun ne toimii 20 vuotta ja lähte käyntiin kelillä kuin kelillä. Venäläiset kehittelevät pienempiä ja pienempiä ydinreaktoreita. Ehkäpä sieltä löytyy vastaus, mutta tämän hetken hybridiautot ja päästöjä pienentävät autot ovat rahastusta.

Vierailija
10/20 |
17.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä voin siirtyä pienempipäästöisiin autoihin heti kun ne toimii 20 vuotta ja lähte käyntiin kelillä kuin kelillä. Venäläiset kehittelevät pienempiä ja pienempiä ydinreaktoreita. Ehkäpä sieltä löytyy vastaus, mutta tämän hetken hybridiautot ja päästöjä pienentävät autot ovat rahastusta.

Enkä todellakaan tule maksamaan ekoautoista yli 20 tonnia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/20 |
17.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun joku voi luvata mulle, että saan sähköauton hintaan max 12 000e, vähintään kokoa farmari, lähtee käyntiin säällä kuin säällä varmasti, sillä voi ajaa ainakin 5-6 vuotta niin että joka vuosi mittariin tulee väh 50 000km, ja sen voi ladata siellä ja silloin kun tarvii, niin kaupat tuli. Käyttökustannukset ei luonnollisestikaan saa ylittää dieselauton vastaavia.

Vierailija
12/20 |
17.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä voin siirtyä pienempipäästöisiin autoihin heti kun ne toimii 20 vuotta ja lähte käyntiin kelillä kuin kelillä. Venäläiset kehittelevät pienempiä ja pienempiä ydinreaktoreita. Ehkäpä sieltä löytyy vastaus, mutta tämän hetken hybridiautot ja päästöjä pienentävät autot ovat rahastusta.

Noi pienet ydinreaktorit on itseasiassa ihan huippujuttu kun ne saadaan turvalliseksi, ettei niitä voi mitenkään muuttaa pommeiksi väärissä käsissä. Joka taloon ja kulkuneuvoon miniydinreaktori niin päästöt on nollissa ja vihreät saa itselleen paskaisen perseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/20 |
17.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Senioreilla on varaa autoon, etenkin uuteen. Yhä useammilla nuorilla aikuisilla ei ole varaa mihinkään eikä autoa toisaalta tarvitse pk-seudulla.

Vierailija
14/20 |
17.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu se on merkillistä että yritetään vähentää päästöjä ja sitten myydään näitä uusia autoja, jotka ei kestä kun muutaman vuoden, jonka jälkeen pitää ostaa uusi. ;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/20 |
17.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Senioreilla on varaa autoon, etenkin uuteen. Yhä useammilla nuorilla aikuisilla ei ole varaa mihinkään eikä autoa toisaalta tarvitse pk-seudulla.

Helsingissä, Tampereella ja Jyväskylässä asuneena olen huomannut ettei autolla todellakaan tee mitään. Pitäisi panostaa kulkuneuvoihin joita tartvitaan maalla, ovat kestäviä ja saasteettomia. Sitäpaitsi maaseudulla ei kulje enää bussejakaan niin menee kohta vaikeaksi matkustelu. Mites olis sähköbussit?

Vierailija
16/20 |
17.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun joku voi luvata mulle, että saan sähköauton hintaan max 12 000e, vähintään kokoa farmari, lähtee käyntiin säällä kuin säällä varmasti, sillä voi ajaa ainakin 5-6 vuotta niin että joka vuosi mittariin tulee väh 50 000km, ja sen voi ladata siellä ja silloin kun tarvii, niin kaupat tuli. Käyttökustannukset ei luonnollisestikaan saa ylittää dieselauton vastaavia.

Miksi sähköauto ei lähtisi käyntiin säällä kuin säällä? Nimenomaan sähköautohan se on, joka lähtee käyntiin, oli millainen keli tahansa. Polttmoottorikärryt ne on niitä, joita on saanut jänskättää.

Max. 12 000 € maksavaa joudut odottamaan pari vuotta, että saa käytettynä siihen hintaan.

Käyttökustannuksethan on näissä tyyliin viidesosa dieselistä, joten sekin pelko on aivan turha.

Vierailija
17/20 |
17.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu se on merkillistä että yritetään vähentää päästöjä ja sitten myydään näitä uusia autoja, jotka ei kestä kun muutaman vuoden, jonka jälkeen pitää ostaa uusi. ;)

Mikä uusi auto ei kestä kuin muutaman vuoden?

Vierailija
18/20 |
17.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sähköauto käynnistyy. Mutta pakkasessa akkujen vastaanottoteho laskee jyrkästi ja lataus hidastuu tai akut eivät varaa kunnolla. Eli jos akkua ei erikseen lämmitetä ajokilsojen määrä romahtaa. Lisäksi autoon tarvitaan erikseen lämmitys ja ikkunoiden aukipysymiseksi lämpimän ilman puhallus (polttomoottoriautossa nämä tulevat joko moottorin hukkalämmöstä tai erillisestä polttoainekäyttöisestä lisälämmittimestä, kuten Webasto). Jos autoa pitää vielä lämmittää ajosähköllä, ajokilsamäärät tippuu vielä lisää. Ja muutenkin, ilman talvipakkasiakin, ne tehtaiden lupaavat kilsamäärät on todellisuudessa ihan jotain muuta.

Vierailija
19/20 |
17.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akkupakettien toimivuutta ei kukaan oikein tiedä. Kymmenen vuotta taitaa olla maksimi. Talvikäytössä varmaan tuhoutuu nopeamminkin. (Vrt. kännykkäakut, joiden toimivuutta ei taata pakkasessa). Akkupakettien uusiminen autoon voi maksaa jopa kymppitonnin. Kukaan ei tohdi ostaa käytettyä sähköautoja, jossa ehkä odottaa kymppitonnin akuston uusinta. Eli auto on kallis ostaa mutta sen jälleenmyyntiarvo romahtaa.

Vierailija
20/20 |
17.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hah, ajan uudella ökybensa-autolla sen 40 000-60 000 ja sitten se joutaakin paaliin tai suomalaisille vietäväksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kolme