Nykyäänhän saa monesti ties mitä sutta ja sekundaa kun jotain ostaa. Miksi asiakas ei saa näistä mitään hyvitystä?
Tarkoitan tilannetta, jossa asiakas ostaa vaikka nyt tv-tason, vie sen kotiinsa, kokoaa, ja huomaa esim. että levyt ovat täysin vänkyrät. No ei kun kuskaamaan tasoa takaisin liikkeeseen mahdollisesti useamman kymmenen kilometrin päähän. Sieltä sitten uusi taso, jonka taas kuskaat kotiisi, kokoat ja toivot, että se ehkä olisi parempi kuin edeltäjänsä. Tästä kaikesta siis asiakas saa vain vaihtaa sen sekundatasonsa siihen kunnolliseen, joka hänen olisi pitänyt alun perinkin saada. Reilua? Minusta ei. Miksi ihmiset sulattavat tällaisen hyppyyttämisen? Miksi liikkeillä ei ole mitään hyvityspolitiikkaa tällaisten tilanteiden varalle?
Kommentit (9)
Kyllä sitä voi mennä vaikka kauppaan palauttamaan paidan, joka venähti ekassa pesussa. Harva jaksaa reklamoida. Mutta kuuluu jotenkin kulttuuriin että se on asiakkaan piikkiin, jos tuote ei toimi.
heh, katoppa kuluttajansuojalaki esitöistä mitä tarkoittaa "välittömät kulut" :D
Tiedät jatkossa mitkä ovat oikeutesi ;)
Miksi menet johonkin lastulevykasauskauppaan? Men ja osta kunnollisesta liikkeestä missä on saatavana kunnon tavaraa.
Etenkin kotimaisissa ja arvokkaissa tuotteissa hyvityksen saaminen on toivotonta. Hyvityksestä neuvottelu menee jo työstä ja siitä jäävä hyöty on niin minimaalista, että jää vain harmittamaan. Olen ostanut niin monta design-tuotetta kotiin tai vaatteina ja jos niissä on jotakin vikaa ei yksikään valmistaja halua sitä edes myötää. Eihän nyt meillä ja homma aloitetaan sitten siitä, miten raahaan painavaa mattoa pitkin pk-seutua tai lähettelen kalliita reppuja takaisin Ahvenenmaalle. Hyvitys tarkoittaa sitä, että vetoketju korjataan ja laitetaan yrittäjän postittamana takaisin, jossa on mukana suklaakonvehti "hyvityksenä".
Tulin siihen tulokseen, että ostan kotiini enää vain halpistuotteita. Halpisliikkeille tuotteiden vaihtaminen on rutiiinia ja homma hoituu hetkessä. Vaikka siitä ei saa muuta hyvitystä, niin otan tuotteen hinta-laatusuhteessa jo huomioon riskit ja vaivan. Mutta se hyvä fiilis, että saan joko rahat takaisin tai uuden heti tilalle on parempi kuin kuunnella jotakin narisevaäänistä pienen yrityksen edustajaa, jonka palvelutaito on murrosikäisen tasolla ja ammattiylpeys epärealistisella pohjalla.
"Saa ostaa", on se merkitsevä osa aloituksessa. Ei ole pakko ostaa sitä halvinta pas kaa. Jos ostaa halvimman, saa yleensä huonoimman.
Halvat tuotteet tehdään halvalla hikipajoissa, joissa määrä korvaa laadun. Joskus niitä sekundakappaleita päätyy myyntiin, ei siinä auta muu kuin reklamoida. Kyllä, tätä tapahtuu myös kalliimmissa tuotteissa, mutta sekundan määrä on paljon pinempi.
sun pitää vaan olla tyytyväinen siihen, että edes armosta sait ostaa sen romun.
Kehtaat vielä valittaa ja vaatia priimaa, mokoma.