Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä laki vaatii ilmastoinnin busseihin?

Vierailija
21.05.2019 |

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/lakahdyttavasta-onnibus-matkasta-on… Tähän uutiseen viitaten. Eihän HSL-alueellakaan kaikissa busseissa ole ilmastointia. Jos tästä tulee oikeudessa ennakkopäätös, alan tehtailemaan rikosilmoituksia HSL:n liikennettä ajavien liikennöitsijöiden ilmastoimattomista busseista. Ihan vain kiusantekona. Siinä voi HSL:le tulla ikävää palautetta, kun puolet vuoroista jää ajamatta.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että mitä? Miten voi olla ettei HSL alueella ole puolessa busseista ilmastointia? Eihän siellä saa niin vanhoilla edes ajaa kilpailutuksissa asetettujen rajojen mukaan ja uusissa busseissa taas on ilmastointi kyllä kaikissa.

Vierailija
2/22 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

juu ei ole lämmitystä talvella eikä viilennystä kesällä, bussit jatkuvasti myöhässä, eikä niihin aina edes mahdu... hinnat kyllä nousevat, jee...onkohan idea se että halutaan yksityisautoilun kasvavan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No lähiliikenteen bussista saa poistua noin 5 minuutin välein. Onnibussikuski piti matkustajia vankeinaan.

Vierailija
4/22 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Että mitä? Miten voi olla ettei HSL alueella ole puolessa busseista ilmastointia? Eihän siellä saa niin vanhoilla edes ajaa kilpailutuksissa asetettujen rajojen mukaan ja uusissa busseissa taas on ilmastointi kyllä kaikissa.

No okei ei ihan niin paljoa, varmaan kuudesosassa ei ole. 15 vuotta taitaa olla ikäraja ja vanhemmat poikkeusluvalla. Ilmastointeja on alkanut tulemaan 2010 tjsp eteenpäin. 

Vierailija
5/22 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Että mitä? Miten voi olla ettei HSL alueella ole puolessa busseista ilmastointia? Eihän siellä saa niin vanhoilla edes ajaa kilpailutuksissa asetettujen rajojen mukaan ja uusissa busseissa taas on ilmastointi kyllä kaikissa.

No okei ei ihan niin paljoa, varmaan kuudesosassa ei ole. 15 vuotta taitaa olla ikäraja ja vanhemmat poikkeusluvalla. Ilmastointeja on alkanut tulemaan 2010 tjsp eteenpäin. 

Ilmastointi pitäisi kieltää kaupunkibusseissa. Se nostaa polttoaineenkulutusta ja päästöjä merkittävästi kun se iso kompressori pyörii täysillä koko ajan kun ovia avataan vähän väliä. Myös henkilöautoissa saisi kieltää samoista syistä, esim. nykyisten autojen start-stop systeemit lakkaa toimimasta kun ilmastointia huudattaa täysillä hellepäivinä jolloin moottori ei sammu enää liikennevaloissa odottaessa kun kylmää pitää jauhaa.

Vierailija
6/22 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Että mitä? Miten voi olla ettei HSL alueella ole puolessa busseista ilmastointia? Eihän siellä saa niin vanhoilla edes ajaa kilpailutuksissa asetettujen rajojen mukaan ja uusissa busseissa taas on ilmastointi kyllä kaikissa.

No okei ei ihan niin paljoa, varmaan kuudesosassa ei ole. 15 vuotta taitaa olla ikäraja ja vanhemmat poikkeusluvalla. Ilmastointeja on alkanut tulemaan 2010 tjsp eteenpäin. 

Ilmastointi pitäisi kieltää kaupunkibusseissa. Se nostaa polttoaineenkulutusta ja päästöjä merkittävästi kun se iso kompressori pyörii täysillä koko ajan kun ovia avataan vähän väliä. Myös henkilöautoissa saisi kieltää samoista syistä, esim. nykyisten autojen start-stop systeemit lakkaa toimimasta kun ilmastointia huudattaa täysillä hellepäivinä jolloin moottori ei sammu enää liikennevaloissa odottaessa kun kylmää pitää jauhaa.

Start-stop systeemit pitäisi kieltää lailla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/22 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Että mitä? Miten voi olla ettei HSL alueella ole puolessa busseista ilmastointia? Eihän siellä saa niin vanhoilla edes ajaa kilpailutuksissa asetettujen rajojen mukaan ja uusissa busseissa taas on ilmastointi kyllä kaikissa.

No okei ei ihan niin paljoa, varmaan kuudesosassa ei ole. 15 vuotta taitaa olla ikäraja ja vanhemmat poikkeusluvalla. Ilmastointeja on alkanut tulemaan 2010 tjsp eteenpäin. 

Ilmastointi pitäisi kieltää kaupunkibusseissa. Se nostaa polttoaineenkulutusta ja päästöjä merkittävästi kun se iso kompressori pyörii täysillä koko ajan kun ovia avataan vähän väliä. Myös henkilöautoissa saisi kieltää samoista syistä, esim. nykyisten autojen start-stop systeemit lakkaa toimimasta kun ilmastointia huudattaa täysillä hellepäivinä jolloin moottori ei sammu enää liikennevaloissa odottaessa kun kylmää pitää jauhaa.

Nämä "ilmastoidut" bussitkin on usein yli 40 asteisia. Paljonkohan siellä olisi muuten, 60°C? Taitaa tulla jo karjakuljetuksia koskevat säädökset vastaan..

Vierailija
8/22 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäkö laki vaatii? Tuossa uutisessahan se sanottiin, että poliisi tutkii asiaa nimikkeellä ajoneuvorikkomus (ajoneuvolaki 96§). Ja sitähän vasta selvitetään, rikottiinko tässä nimenomaisessa tapauksessa lain vaatimuksia. Kävi tässä miten tahansa, yksittäistapauksesta ei tietenkään voida tehdä sellaista yleistystä, että kaikissa linja-autoissa kaikessa käytössä pitäisi olla ilmastointi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/22 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se ihan naurettavaa, että bussissa on pakko olla ilmastointi. Ymmärrän hyvin sen olevan miellyttävä juttu ja erinomaista asiakaspalvelua. Busseilla on kuitenkin ajeltu vuosikymmenestä toiseen ilmankin. Vasta viime vuosina ylipäätänsä autoissa ilmastointi muuttunut vakiovarusteeksi. Ei sellaisia parikymmentä vuotta sitten ollut kuin rikkaiden luksus autoissa.

Vierailija
10/22 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se ihan naurettavaa, että bussissa on pakko olla ilmastointi. Ymmärrän hyvin sen olevan miellyttävä juttu ja erinomaista asiakaspalvelua. Busseilla on kuitenkin ajeltu vuosikymmenestä toiseen ilmankin. Vasta viime vuosina ylipäätänsä autoissa ilmastointi muuttunut vakiovarusteeksi. Ei sellaisia parikymmentä vuotta sitten ollut kuin rikkaiden luksus autoissa.

Näissä nykyisissä ilmastoiduissa busseissa ei ole avattavia ikkunoita tai kattoikkunoita. Ne on muutenkin suunniteltu käytettäväksi niin, että laitteet toimivat. Tuollainen kaksikerroksinen onnibussi täynnä ihmisiä on aikalailla eri asia kuin ne yksikerroksiset bussit, joissa on avattavat ikkunat ja 2-3 kertaa enemmän ilmatilaa per matkustaja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/22 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeellistä valittamista. Ostat halvan lipun, saan halvan kyydin. Jos haluat laadukkaan matkan, maksat siitä enemmän.

Vierailija
12/22 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmastointi ja ilmanvaihto ovat kaksi eri asiaa. Ilmastointi on järjestelmä joka viilentää matkustamoon puhallettavaa ilmaan. Ilmanvaihto on taas järjestelmä joka huolehtii että matkustamon ilma vaihtuu riittävästi.

Jos pelkkä ilmastointi on rikki, auton ilma voi silti vaihtua riittävästi ja lämpötila pysyä kohtuullisena, ei vain niin viileänä kuin ilmastoituna. Mutta voi olla että samalla on hajonnut koko bussin ilmanvaihto jolloin myöskään ilma ei ole vaihtunut riittävästi jä lämpötila on noussut liikaa nimenomaan sen takia.

Uutisesta ei ilmene että mitä tässä tapauksessa on tapahtunut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/22 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmeellistä valittamista. Ostat halvan lipun, saan halvan kyydin. Jos haluat laadukkaan matkan, maksat siitä enemmän.

Oli hinta mikä tahansa, odotan saavani sillä hinnalla minulle luvatut palvelut tai tuotteet. Näin odottaa myös lainsäätäjä esim. kauppalaissa ja kuluttajansuojalaissa.

Vierailija
14/22 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se ihan naurettavaa, että bussissa on pakko olla ilmastointi. Ymmärrän hyvin sen olevan miellyttävä juttu ja erinomaista asiakaspalvelua. Busseilla on kuitenkin ajeltu vuosikymmenestä toiseen ilmankin. Vasta viime vuosina ylipäätänsä autoissa ilmastointi muuttunut vakiovarusteeksi. Ei sellaisia parikymmentä vuotta sitten ollut kuin rikkaiden luksus autoissa.

Ai sun mielestä vain rikkaat saa nauttia ilmastoinnista?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/22 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se ihan naurettavaa, että bussissa on pakko olla ilmastointi. Ymmärrän hyvin sen olevan miellyttävä juttu ja erinomaista asiakaspalvelua. Busseilla on kuitenkin ajeltu vuosikymmenestä toiseen ilmankin. Vasta viime vuosina ylipäätänsä autoissa ilmastointi muuttunut vakiovarusteeksi. Ei sellaisia parikymmentä vuotta sitten ollut kuin rikkaiden luksus autoissa.

Ei ollut tappohelteitäkään ennen.

Vierailija
16/22 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Että mitä? Miten voi olla ettei HSL alueella ole puolessa busseista ilmastointia? Eihän siellä saa niin vanhoilla edes ajaa kilpailutuksissa asetettujen rajojen mukaan ja uusissa busseissa taas on ilmastointi kyllä kaikissa.

No okei ei ihan niin paljoa, varmaan kuudesosassa ei ole. 15 vuotta taitaa olla ikäraja ja vanhemmat poikkeusluvalla. Ilmastointeja on alkanut tulemaan 2010 tjsp eteenpäin. 

Ilmastointi pitäisi kieltää kaupunkibusseissa. Se nostaa polttoaineenkulutusta ja päästöjä merkittävästi kun se iso kompressori pyörii täysillä koko ajan kun ovia avataan vähän väliä. Myös henkilöautoissa saisi kieltää samoista syistä, esim. nykyisten autojen start-stop systeemit lakkaa toimimasta kun ilmastointia huudattaa täysillä hellepäivinä jolloin moottori ei sammu enää liikennevaloissa odottaessa kun kylmää pitää jauhaa.

Nämä "ilmastoidut" bussitkin on usein yli 40 asteisia. Paljonkohan siellä olisi muuten, 60°C? Taitaa tulla jo karjakuljetuksia koskevat säädökset vastaan..

No jos on 40 astetta bussissa niin ei se ilmastointi ole silloin päällä mikä ei mikään ihme, moni liikennöitsijä säästää autojen huolto- ja polttoainekuluissa niin että ilmastointi on pysyvästi disabloitu leikkaamalla kompuran hihnat heti kun siihen tulee vikaa.

Vierailija
17/22 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se ihan naurettavaa, että bussissa on pakko olla ilmastointi. Ymmärrän hyvin sen olevan miellyttävä juttu ja erinomaista asiakaspalvelua. Busseilla on kuitenkin ajeltu vuosikymmenestä toiseen ilmankin. Vasta viime vuosina ylipäätänsä autoissa ilmastointi muuttunut vakiovarusteeksi. Ei sellaisia parikymmentä vuotta sitten ollut kuin rikkaiden luksus autoissa.

Näissä nykyisissä ilmastoiduissa busseissa ei ole avattavia ikkunoita tai kattoikkunoita. Ne on muutenkin suunniteltu käytettäväksi niin, että laitteet toimivat. Tuollainen kaksikerroksinen onnibussi täynnä ihmisiä on aikalailla eri asia kuin ne yksikerroksiset bussit, joissa on avattavat ikkunat ja 2-3 kertaa enemmän ilmatilaa per matkustaja.

Jokaisessa bussissa muuten on kattoikkunoita. Sellainen on nimittäin pakollinen varuste linja-autossa.

Vierailija
18/22 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se ihan naurettavaa, että bussissa on pakko olla ilmastointi. Ymmärrän hyvin sen olevan miellyttävä juttu ja erinomaista asiakaspalvelua. Busseilla on kuitenkin ajeltu vuosikymmenestä toiseen ilmankin. Vasta viime vuosina ylipäätänsä autoissa ilmastointi muuttunut vakiovarusteeksi. Ei sellaisia parikymmentä vuotta sitten ollut kuin rikkaiden luksus autoissa.

Näissä nykyisissä ilmastoiduissa busseissa ei ole avattavia ikkunoita tai kattoikkunoita. Ne on muutenkin suunniteltu käytettäväksi niin, että laitteet toimivat. Tuollainen kaksikerroksinen onnibussi täynnä ihmisiä on aikalailla eri asia kuin ne yksikerroksiset bussit, joissa on avattavat ikkunat ja 2-3 kertaa enemmän ilmatilaa per matkustaja.

Jokaisessa bussissa muuten on kattoikkunoita. Sellainen on nimittäin pakollinen varuste linja-autossa.

Eli siellä surullisen kuuluisassa Onnibussissakin yläkerran matkustajat olisivat voineet avata etummaisen kattoikkunan etuosastaan ja takimmaisen takaosastaan. Silloin ajoviima olisi kierrättänyt ilmaa mukavasti kajuutassa. Miksei tuo muuten tullut kuskille(kaan) mieleen?

Vierailija
19/22 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se ihan naurettavaa, että bussissa on pakko olla ilmastointi. Ymmärrän hyvin sen olevan miellyttävä juttu ja erinomaista asiakaspalvelua. Busseilla on kuitenkin ajeltu vuosikymmenestä toiseen ilmankin. Vasta viime vuosina ylipäätänsä autoissa ilmastointi muuttunut vakiovarusteeksi. Ei sellaisia parikymmentä vuotta sitten ollut kuin rikkaiden luksus autoissa.

Näissä nykyisissä ilmastoiduissa busseissa ei ole avattavia ikkunoita tai kattoikkunoita. Ne on muutenkin suunniteltu käytettäväksi niin, että laitteet toimivat. Tuollainen kaksikerroksinen onnibussi täynnä ihmisiä on aikalailla eri asia kuin ne yksikerroksiset bussit, joissa on avattavat ikkunat ja 2-3 kertaa enemmän ilmatilaa per matkustaja.

Jokaisessa bussissa muuten on kattoikkunoita. Sellainen on nimittäin pakollinen varuste linja-autossa.

AVATTAVIA kattoikkunoita. Siis sellaisia, jotka on tarkoitettu pidettäväksi ajon aikana auki. Enpä ainakaan itse ole koskaan nähnyt Onnibussin ajavan kattoikkunat auki.

Jos siellä on kattoikkuna hätäpoistumistienä, niin se ei paljon ilmanvaihtoon auta, vai mitä luulisit?

Vierailija
20/22 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin 70-luvulla tai varhaisella 80-luvulla muistan, että linja-autossa oli etummaisen kattoikkunan etureuna auki ja takimmaisen takareuna ajon aikana.

Juurikin tuon ilmanvaihdon takia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä seitsemän