Ohitustilanne autolla ajaessa, kumpi oikeassa?
Minä ajan ohittaessa niin, että palaan omalle kaistalle ennen keltaisen sulkuviivan alkamista. Puolison näkemys on toinen; hänen mielestään ohitusta voi tarvittaessa jatkaa pidemmälle ja palata omalle kaistalle sulkuviivan yli, jos ohitustilanteessa vastaantulevaa liikennettä ei ohituskaistalla ole. Siis onko todella näin?
Kommentit (20)
Katkoviiva tarkoittaa, että keltainen sulkuviiva on alkamassa, se ei vielä ole sulkuviiva. Jos on sulkuviiva yhtenäinen, silloin ollaan jo vaara-alueella on pysyttävä omalla kaistalla. Ohitustilanteessa on siis ehdittävä omalle kaistalle ennen yhtenäisen sulkuviivan alkamista, katkoviivan kohdalla saa vielä olla ohitus kesken.
Menkää nyt molemmat kiireen vilkkaa autokouluun!
Se sulkuviiva on yleensä juuri siksi, että vastaantulijaa ei näe riittävän ajoissa taai risteysalueella suurimmaksi osaksi, joku vaaratilanne siinä on mahdollinen ohituksen aikana. Typerää ajatella, että voi olla väärällä kaistalla, kun vastaantulevaa liikennettä ei ole, kun se on usein juuri siksi, ettei sitä vastaantulevaa liikennettä pysty näkemään kunnolla. Mutta jos kyse on katkoviivasta, miehesi on oikeassa. Muutoin sinä olet oikeassa.
Mistä te vastaajat sen katkoviivan revitte, kun ei ap puhu kuin sulkuviivasta?
Ohi on päästävä. Perkele ohi on päästävä vaikka mikä olisi.
Juu, tarkoitan nimenomaan yhtäjaksoista keltaista viivaa eli sulkuviivaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ohi on päästävä. Perkele ohi on päästävä vaikka mikä olisi.
No niin on perkele, kun kaiken maailman sulkijalihakset siinä edessä estämässä liikenteen sujuvuutta. Itse en siedä yhtään maleksimista liikenteessä, tarkoitan tällä että ajetaan hitaammin kuin suurinta sallittua nopeutta.
No minusta on ihan aiheellista ottaa selitykseen mukaan myös katkoviiva. Jos ei tiedä sulkuviivan merkitystä, tuskinpa tietää sen katkoviivankaan. Saa vähän bonusta.
Netistä varmasti löytyy uutisia, kuvia ja videoita nokkakolareista, joita voit näyttää miehellesi. Niissä on usein heikommalla osapuolella henki pois. Mua edelleen kauhistuttaa se yksi perhe pienellä Suzukilla, joka ajoi SUV mersun nokkaan ja lapset kuoli & vanhemmat vammautui vakavasti.
Ahdistaa ajatuskin, että keltaiset viivat poistuvat käytöstä. Tähän asti ne ovat edes vähän varoittaneet, että tässä ei oikeasti kannata ohittaa, kun ei näitä sokeita kaahareita kiinnosta onko näkyvyyttä tarpeeksi pitkälle. Hahmottaminen vaikeutuu entisestään, kun kaikki viivat on valkoisia.
Keltainen viiva on silloin, kun ohitus ei ole turvallista, joten ei voi olla vastaantulevien kaistalla silloin. Yksinkertaista.
Vierailija kirjoitti:
Keltaista sulkuviivaa ei saisi ylittää. Ei ohittamaan lähtiessä eikä omalle kaistalle palattaessa. Tietysti on parempi, että palaa omalle kaistalleen kuin jäädä odottelemaan sulkuviivan loppumista vastaantulijoiden kaistalle mutta ohitustilanne pitäisi suorittaa niin, ettei sulkuviivaa tarvitse ylittää. Keltainen katkoviiva on sen sijaan miehesi kuvailema, sen aikana ei lähdetä ohittamaan mutta on sallittua venyttää ohitusta niin pitkälle, että katkoviivan päältä ajaa omalle kaistalleen.
Keltaisen sulkuviivan ylitys on liikenteen vaarantamista. Jos nyt virkaintoinen poliisi sattuu näkemään.
ööö, et saa olla vastaantulevan liikenteen kaistalla keltaisen sulkuviivan kohdalla. Kyse ei ole pelkästään viivan ylittämisetä, vaan vastaantulevan liikenteen kaistan käyttämisestä ohituksessa.
Ohituksen jälkeen ei saa palata liian lähelle ohitettavaa, eikä keltaisen viivan kohdalla saa olla vastaantulevien kaistalla. Jos ohitus ei onnistu asianmukaisesti ennen keltaista viivaa, niin sitten ei ohiteta. Eli olette kumpikin väärässä.
Puolisosi on yksiselitteisesti väärässä ja tulee saamaan isot sakot, jos jatkaa lainvastaista ajotapaansa.
Tässä se on. Pitää palata ennen.
http://www.ajokorttikoulu.fi/materiaalit/lait/merkit.htm?kuva2.htm
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohi on päästävä. Perkele ohi on päästävä vaikka mikä olisi.
No niin on perkele, kun kaiken maailman sulkijalihakset siinä edessä estämässä liikenteen sujuvuutta. Itse en siedä yhtään maleksimista liikenteessä, tarkoitan tällä että ajetaan hitaammin kuin suurinta sallittua nopeutta.
Te ohittelijat olette yleensä seuraavissa valoissa ensimmäisenä edessä, vaikka ohitus olisi tapahtunut 20 km sitten. Ajallinen hyöty ohittamisesta 99% tapauksista on täysin plus miinus nolla. Tai jos siitä jotain hyötyä saa niin se on tyyliin 10 sekuntia, jonka sitten työmaan parkkiksella voikin käyttää hyvin pikaisiin torkkuihin.
Jos haluaa ajoissa perille niin kannattaa opetella lähtemään ajoissa.
Mitä väliä? Sillon mennään ohi kun on paikka. Ei ne viivat sitä estä.
Ei ole entivanhaan sorateillä ollu viivoja ja hyvin on osattu ohitella tapeen mukaan. Eikä ollu nopeuskyltteäkään vaan nopeus katsottiin mittarista mitä neula näyttää. Turhia sakkorysiä vaan viivat ja rajoitukdet!
Ohittaa saa vain Audilla, bemarilla tai Volvolla, muutoin se on liikenteen häirintää, ja sakon paikka.
Keltaista sulkuviivaa ei saisi ylittää. Ei ohittamaan lähtiessä eikä omalle kaistalle palattaessa. Tietysti on parempi, että palaa omalle kaistalleen kuin jäädä odottelemaan sulkuviivan loppumista vastaantulijoiden kaistalle mutta ohitustilanne pitäisi suorittaa niin, ettei sulkuviivaa tarvitse ylittää. Keltainen katkoviiva on sen sijaan miehesi kuvailema, sen aikana ei lähdetä ohittamaan mutta on sallittua venyttää ohitusta niin pitkälle, että katkoviivan päältä ajaa omalle kaistalleen.
Keltaisen sulkuviivan ylitys on liikenteen vaarantamista. Jos nyt virkaintoinen poliisi sattuu näkemään.