Miksi liikennelentäjiä ihaillaan?
Eihän se koulutus kestä kuin 2 vuotta. Itse olen lentokoneinsinööri, nyt työn ohella myös DI:si lukemassa. Omaan myös ansiolentäjän lupakirjan, mutta työnkuvaani kuuluu lentokoneiden huolto-ohjelmien valvonta ja toteutus. Silti lentäjiä ihaillaan naisten toimesta enemmän. Omat vuosituloni ovat 100k dollaria vuodessa, hitusen enemmän kuin eräällä airbus-kipparilla. DI-tutkinnon jälkeen olen opiskellut 6-7 vuotta. Eräs toinen lentäjäkaverini on sanonut, että kuka tahansa apina osaa lentää, mutta kuka tahansa ei saa korjata niitä vehkeitä.
Kommentit (22)
Jos valitset ammattisi sen perusteella, mitä naiset ihailevat, niin miksi et sitten ole pyrkinyt kouluttautumaan lentäjäksi?
Lentomatkailu on ollut aiemmin luksusta ja se myytti elää edelleen. Toki palkka vaikuttaa myös. Tämän luksusmielikuvan takia myös lentoemäntiä arvostetaan, vaikka hyvänen aika ovat vain tarjoilijoita ilmatilassa. Juu, toki osaavat myös ohjata matkustajat turvallisesti pois hätätilanteessa, mutta niin osaa ne ravintolatyöntekijätkin..
Vierailija kirjoitti:
Lentomatkailu on ollut aiemmin luksusta ja se myytti elää edelleen. Toki palkka vaikuttaa myös. Tämän luksusmielikuvan takia myös lentoemäntiä arvostetaan, vaikka hyvänen aika ovat vain tarjoilijoita ilmatilassa. Juu, toki osaavat myös ohjata matkustajat turvallisesti pois hätätilanteessa, mutta niin osaa ne ravintolatyöntekijätkin..
..ja lisään vielä, että lentoemäntien koulutus kestää mitä, kaksi viikkoa?
Vierailija kirjoitti:
Kolme syytä: palkka, palkka, palkka. Lisäbonuksena jotkut ovat uniformuisaan aika komeita. Näin arvelen.
Itseäni eivät lentäjät eivätkä insinöörit sytytä.
Itsellänikin on uniformu firman policyn mukaisesti. Arvomerkit on samanlaisia huoltopuolen valkokaulusväellä. Haalarihommis tietty eri asia, mekaanikot hoitavat sen puolen. Mutta moni mekaanikko tuntee lentokoneiden sielunelämän sata kertaa paremmin kuin perus lentäjä.
Ap
Sorry vaan, mutta susta tulee sellainen mielikuva likaisissa haalareissa jakoavain kädessä koneen alla rassaamassa. Lentäjät taas ovat hyväkuntoisia, ryhdikkäitä ja pukeutuvat puhtaisiin ja hohtaviin univormuihin.
Se on se jättimäisen vehkeen ohjailu.
Itse ihailen ainoastaan (entisiä työttömiä) hävittäjälentäjiä sekä joogalentäjiä.
Vierailija kirjoitti:
Kolme syytä: palkka, palkka, palkka. Lisäbonuksena jotkut ovat uniformuisaan aika komeita. Näin arvelen.
Itseäni eivät lentäjät eivätkä insinöörit sytytä.
Ja paskat. Rahalla ei ole sen kanssa mitään telemistä. Se on se ihmiselle vieras elementti, lentäminen ja ison koneen ohjaus. Seksikästä ja miehekästä.
Aatelia ovat hävittäjälentäjät.
T. Nainen
Lentäjän työ on kyllä helppo, konehan lentää automaattiohjauksella. Lentäjää tarvitaan kai nousuun ja laskeutumiseen. Toki ovat erittäin tärkeät hetket sillä lentomatkalla. Bussinkuljettajan työvuoro on raskaampi ja vaativampi.
Yksi lentäjäkaveri sanoo aina sitkeästi, että apinakin osaa lentää. Tietokone valvoo lentäjän tekemisiä, eikä pääosin vaarantavia virheitä pääse tapahtumaan. Ilman lennonjohdon selvitystä taas ei ole lupaa tehdä yhtään mitään. Yksi toinen sanoo, ettei kaukolennot voisi vähempää kiinnostaa. Se 10h telkkareitten tuijottelu kun ei voisi kerta kaikkiaan vähempää kiinnostaa. Vikatilanteissa otetaan tabletti kouraan ja luetaan manuaalista, mitä pitäisi tehdä. Soittavat usein yhtiökanavalla huollolle, mitä pitäisi tehdä, kun eivät osaa. Mutta me huollon ja korjaustek puolella emme ole samalla tavalla esillä, niin jää se seksikkyys pois.
Kai se on vaan historian jäänne ajoilta, kun lentäminen oli jotenkin erikoista ja jännää ja lentäjillä oli melko hyvät palkat. Mielikuvat muuttuvat hitaasti.
Katkera DI:t ja muu tekniikanväki avautuu, kun lentäjät vie niiden naiset.
Terv,
Helikopterilentäjä ATPL(H)
Tämä on joku jäänne historiasta. Nykyään teknisen vian iskiesssä lentäjä jähmettyy kuten näissä viimeaikaisissa onnettomuustapauksissa on todettu. Itselläni luotto nykylentäjiin täys nolla jos tietokone pettää.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on joku jäänne historiasta. Nykyään teknisen vian iskiesssä lentäjä jähmettyy kuten näissä viimeaikaisissa onnettomuustapauksissa on todettu. Itselläni luotto nykylentäjiin täys nolla jos tietokone pettää.
Siksi liikennelentäjiksi ei hakeudu kunnianhimoisia ihmisiä. Luonteelta odotetaan tasaisuutta, kykyä sietää rutiineja. Tarvittaessa myös päätöksentekokykyä.
Kuka ihailee? Nyt kannattaa ap:n keskittyä enemmän siihen omaan elämään, eikä tuijottaa toisten touhuja. Ja koulutusta, titteliä ja tulotasoa ei kannata vetää missään keskustelussa esiin, se antaa sinusta surkimuksen kuvan.
Vierailija kirjoitti:
Kuka ihailee? Nyt kannattaa ap:n keskittyä enemmän siihen omaan elämään, eikä tuijottaa toisten touhuja. Ja koulutusta, titteliä ja tulotasoa ei kannata vetää missään keskustelussa esiin, se antaa sinusta surkimuksen kuvan.
Antaisin vaikka heti
t:perämies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lentomatkailu on ollut aiemmin luksusta ja se myytti elää edelleen. Toki palkka vaikuttaa myös. Tämän luksusmielikuvan takia myös lentoemäntiä arvostetaan, vaikka hyvänen aika ovat vain tarjoilijoita ilmatilassa. Juu, toki osaavat myös ohjata matkustajat turvallisesti pois hätätilanteessa, mutta niin osaa ne ravintolatyöntekijätkin..
..ja lisään vielä, että lentoemäntien koulutus kestää mitä, kaksi viikkoa?
Monella on muukin ammatti.
- Univormu
- Liksa
- Absoluuttinen vastuu ja valta, päättää kyvyillään muiden elämästä ja kuolemasta. Suuri osa naisista kokee evoluution tuloksena eräänlaista versiota tukholma-syndoomasta, absoluuttisen vallan omava alfauros saa pöksyt kostumaan. Näin se vaan tosiasiassa on vaikka mitä änkyttäisitte.
Kolme syytä: palkka, palkka, palkka. Lisäbonuksena jotkut ovat uniformuisaan aika komeita. Näin arvelen.
Itseäni eivät lentäjät eivätkä insinöörit sytytä.