Miksi liikennelentäjiä ihaillaan?
Eihän se koulutus kestä kuin 2 vuotta. Itse olen lentokoneinsinööri, nyt työn ohella myös DI:si lukemassa. Omaan myös ansiolentäjän lupakirjan, mutta työnkuvaani kuuluu lentokoneiden huolto-ohjelmien valvonta ja toteutus. Silti lentäjiä ihaillaan naisten toimesta enemmän. Omat vuosituloni ovat 100k dollaria vuodessa, hitusen enemmän kuin eräällä airbus-kipparilla. DI-tutkinnon jälkeen olen opiskellut 6-7 vuotta. Eräs toinen lentäjäkaverini on sanonut, että kuka tahansa apina osaa lentää, mutta kuka tahansa ei saa korjata niitä vehkeitä.
Kommentit (22)
Ainakin itse naisena näen asian niin, että sellaiset ammatit vetoavat, joissa tekijältä vaaditaan pitkäjänteistä keskittymistä, oman egon laittamista sivuun, taitoa ja vastuunottoa. Kaikki nämä ovat myös ominaisuuksia, jotka ovat perheen perustamisen kannalta hyviä. Toki jokainen ei etenkään nykyään halua perhettä, mutta ne ominaisuudet ovat kuitenkin varmasti evoluutionkin takia miehessä haluttuja.
Tuo oman egon laittaminen on tosi näkyvä osa juuri lentäjän ja vaikka kirurgin työrooleja. He ovat hohtavan puhtaita, taitavia ja palvelevat asiakastaan puhumatta itsestään. On paljon helpompi ihastua tällaiseen mielikuvaan kuin sellaisen ammatin harjoittajaan, jolla ei vastaavaa työroolia ole.
Tuossa on varmasti perää. Todellisuus ja mielikuva ammatista tuskin kohtaa.