Miksei työkkäri järjestä ajokorttikoulutusta pitkäaikaistyöttömille? Hupikursseihin kyllä rahaa löytyy?
Eikö se ajokortti auttaisi työllistymään hieman paremmin kuin joku kuukauden kestävä cv-kurssi. Kummankin kustantaminen olisi karkeasti samaa hintaluokkaa, kun työkkäri sen itse järjestäisi eikä ostaisi palveluna joltain korttikoulutusyrittäjältä. Näin vaalien allahan joku edustaja voisi ottaa aiheen esille?
Kommentit (38)
No mutta tämähän on ihan loistava idea! Kallista vois olla tietysti, mutta jos kursseja järjestettäis harvemmin. Tää saattais tosiaan motivoidakin joitain työttömiä esim. ajamaan taksia ja muutenkin näkemään maailmaa eri vinkkelistä. Kannatan ehdottomasti.
Vierailija kirjoitti:
Ajokortti on aika kallis, mutta EA, hygieniapassi, tulityö yms. pitäisi voida suorittaa itsestäänselvästi ja hyväksyä niiden käyminen aktiivimalliin. Niistä sentään on hyötyä työllistymisessä.
Niin just. Pitäs saaha kohennettua työnsaantimahdollisuuksia. Työnantajat ei noita pilipalikursseja arvosta.
Järjestelyissä saattaisi olla ongelmia, koska työttömien keskuudessa on keskimääristä enemmän päihteiden väärinkäyttöä. Toisaalta voisi myös motivoida päihteettömään elämään ja voisi sikälikin olla hyvä.
Miten niin kallista? Yksi opettaja voi teoriatunneilla opettaa vaikka kuinka montaa ihmistä kerralla. Sitten valtio voisi hankkia muutaman simulaattorin, jolla voisivat harjoitella ja lopulta sitten muutama tunti kaupungin tai valtion palkkalistoilla olevan opettajan kanssa, jollain vaikka suht vanhalla kaupungin tai valtion autolla. Ei se autolla ajaminen nyt niin vaikeaa ole, että siihen tarvitaan vuosien koulutus huippuprofessoireilla.
Ajokortin saa armeijassa, miksi työkkärin pitäisi se lusmuille maksaa?
Hygieniapassia ei tarvita vapaa-ajalla, mutta ajokortitta ajaminen on rikosvapaallakin.
Niin ja tuo simulaattorit vois olla vaikka jossain sairaalan tiloissa, jolloin siihen voisi varata ajan ympärivuorokautisesti ja tilassa olisi jo valmiiksi ihmisiä valvomassa.
M43 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajokortti on aika kallis, mutta EA, hygieniapassi, tulityö yms. pitäisi voida suorittaa itsestäänselvästi ja hyväksyä niiden käyminen aktiivimalliin. Niistä sentään on hyötyä työllistymisessä.
Niin just. Pitäs saaha kohennettua työnsaantimahdollisuuksia. Työnantajat ei noita pilipalikursseja arvosta.
Ja näiden hyödyllisten kurssien järjestämisestä tulisi tuloja ammattioppilaitoksille.
Kallista on laittaa miljoona TE-tulospalkkiohin korvamerkittyä rahaa bonusporkkanoiksi työkkärinvirkailijoille.
Lindsrtömin täysin hyödytön uusin aivopieru.
Mistä työkkärinvikailijat mukaa taikoo työpaikkoja?
Tuollaiseen idiotismiin löytyy rahaa, mutta aktiivimalli rokottaa ja raksuttaa työttömiä niin että heiltä viedään juurikin bussirahat (30e) työmarkkinatuesta millä päästä haastatteluihin.
Ajokorttikoulutus on loistava idea ja siitä on oikeaa hyötyä.
Siksi sellaista ei järjestetä. Mieluummin miljoona TE-toimiston tulospalkkioihin...
Olis yksi syy lisää jäädä työttömäksi jos yhteiskunta maksaisi ajokortin josta muuten joutuisi maksamaan pari tonnia.
Vierailija kirjoitti:
Ajokortti on aika kallis, mutta EA, hygieniapassi, tulityö yms. pitäisi voida suorittaa itsestäänselvästi ja hyväksyä niiden käyminen aktiivimalliin. Niistä sentään on hyötyä työllistymisessä.
Kaikille jotka ovat olleet työkkärin kanssa tekemisissä, ovat saaneet sovittua että työkkäri maksaa nuo tarvittavat kurssit, jos olet saanut työpaikan, mutta vaatimuksena ovat nuo kyseiset kortit. Mutta ei niille pääse, jossei ole jo töitä valmiina. Ajokortti ei ole kovin kallis, jos on 20 ihmistä teoriatunnilla, kouluttajalle maksetaan verot mukaanluettuna 40e tunti, tunteja 10, 400 / 20= 20e per nassu pelkät teoriat. Ajotunnit jos mennään samalla 40e ×18=720 740 yhteensä. Ja kaikki käyvät kurssin, 14800e+huollot, bensat 2000-3000. Muut maksut maksettaisi vaikka itse. 20 ihmistä saisi kortin yhden kuukauden loisimisen hinnalla, mutta työllistyminen olisi paljon varmempaa. Vertauksena, jos hupikurssin pitäjälläe maksetaan 50 tunti, 50×8×30 niin tuosta tulee 12000 kurssin hinnaksi, nostin kurssinpitäjän liksaa, koska vuokrakin täytyy maksaa. Ihan hatusta heitettyjä numeroita, mutta mielestäni aika realistisia.
1. Ei järjestetä koska siitä voisi olla oikeasti hyötyä eli joku voisi työllistyäkin. Huomatkaa muuten että esimerkiksi Niemi mainostaa kouluttavansa itse kuskit, sinne vaan jos kiinnostaa. Oletan että kyse kuorkkikortista, pitäskin tsekata. En oikein usko että Niemi sentään tavallista ajokkorttia maksaa.
2. Ei järjestetä koska se sotkee tiettyjen tahojen pitkä tähtäimen suunnitelmat kielitaidottoman halpatyövoimassan maahantuottamiseen, so. voitot jää saamatta.
Vierailija kirjoitti:
Niin ja tuo simulaattorit vois olla vaikka jossain sairaalan tiloissa, jolloin siihen voisi varata ajan ympärivuorokautisesti ja tilassa olisi jo valmiiksi ihmisiä valvomassa.
Keitähän siellä sun mielestä olisi jo valmiiksi valvomassa näitä simulaattoriajelijoita?
Monella työttömällä kyllä on ajokortti, eikä se heillekään tarkoita, että töitä yhtään helpommin löytyisi.
Vierailija kirjoitti:
Ajokortti on aika kallis, mutta EA, hygieniapassi, tulityö yms. pitäisi voida suorittaa itsestäänselvästi ja hyväksyä niiden käyminen aktiivimalliin. Niistä sentään on hyötyä työllistymisessä.
Ajokortti on kallis, mutta ei silloin kun kyse on kunniakansalaisista. Hehän saavat autokoulun ilmaiseksi.
Hyvä idea! Noista ajokortti- ja hygieniapassikursseista olisi oikeasti hyötyä työllistymisen kannalta. Omituista, jos työministeriössä yms. kukaan ei ole tätä keksinyt vielä...
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Vierailija kirjoitti:
1. Ei järjestetä koska siitä voisi olla oikeasti hyötyä eli joku voisi työllistyäkin. Huomatkaa muuten että esimerkiksi Niemi mainostaa kouluttavansa itse kuskit, sinne vaan jos kiinnostaa. Oletan että kyse kuorkkikortista, pitäskin tsekata. En oikein usko että Niemi sentään tavallista ajokkorttia maksaa.
2. Ei järjestetä koska se sotkee tiettyjen tahojen pitkä tähtäimen suunnitelmat kielitaidottoman halpatyövoimassan maahantuottamiseen, so. voitot jää saamatta.
Kuorkkikortillako ei saa ajaa hlöautoa? Mun täti ajoi kuorkin ja ihan hlöautolla ajelee. Taviskortti siis on halvempi kuin kuorkki. Tai siis ennen oli, nyt sit muuttunut vai?
Vierailija kirjoitti:
Olis yksi syy lisää jäädä työttömäksi jos yhteiskunta maksaisi ajokortin josta muuten joutuisi maksamaan pari tonnia.
Tämäpä juuri. Ei työttömyydestä tule tehdä mitään houkuttelevaa etujen kahmimista.
Esimerkiksi teoriatunnit vielä voisi ehkä saada jotenkin keskitetysti niille, jotka itse ovat valmiit maksamaan ajotunnit.
Koska pitkäaikaistyöttömillä ei olisi varaa ostaa/pitää autoa ja kun vuosia ovat ajamatta, unohtuu se kaikki oppikin eivätkä oikeastaan koskaan edes opi oikealla autolla ajoa liikenteessä kun tunneista osa siirretty ajosimulaattoreille.
Hukkaan menisi nekin resurssit.
Miksi järjestäisi? Ajokortillisia on työttömänä pilvin pimein, ei se ajokortti mikään työn takaaja ole. Ja moni keksisi tavalla tai toisella maksattaa ajokorttinsa työkkärillä.
Joku taksikurssi tai muu, josta saa ammattipätevyyden eri asia.
Ajokortti on aika kallis, mutta EA, hygieniapassi, tulityö yms. pitäisi voida suorittaa itsestäänselvästi ja hyväksyä niiden käyminen aktiivimalliin. Niistä sentään on hyötyä työllistymisessä.