Sinä, joka ajat auton lasit huurussa!
Etkö osaa laittaa puhaltimia niin täysille kuin voit?
Sen lisäksi pitää valita napista tuulilasin puhaltimet aktiivisiksi (puolikaareva laatikko ja aaltoilevat viivat) sekä vääntää sivuilla olevat puhaltimet auki ja osoittamaan sivuikkunoihin.
Tämän lisäksi voit valita etu- ja takalasin lämmityksen, joka vie myös huurua pois.
Kommentit (33)
Niin että vääntäkää ne flektit täysille ja lämpimälle. Johan kirkastuu.
Kyseessä taitaa olla ne ulkomaalaiset, jotka pelkää ulkoilman saasteita ja siksi ajelee vaikka lasit huurussa talvella.
Miten ajetaan auton? Minä ajan autoa.
Ei paljon puhaltimet tänä aamuna auttaneet täällä meillä päin, kun taivaalta satoi tuulilasiin ali jäähtynyttä vettä. Piti matkan aikana kolme kertaa pysähtyä rapailemaan auton laseja, että näki eteensä.
Tyhjäkäynti on kielletty, mutta lasit huurussakaan ei saa ajaa. Ilmeisesti ainoa laillinen keino on käyttää tässä tilanteessa taksia.
Eilen meni raappa rikki kun yritin puhdistaa lasia, oli niin kovassa jäässä. Lisäksi auto ei puhalla kuumaa ennenkuin moottori on lämmennyt. Siksi on pakko ajaa vähän matkaa että saa lasit auki.
Vierailija kirjoitti:
Tyhjäkäynti on kielletty, mutta lasit huurussakaan ei saa ajaa. Ilmeisesti ainoa laillinen keino on käyttää tässä tilanteessa taksia.
Jep, Ville voi vaikka vipata korttia lainaan.
Kylmä moottori ei lämmitä puhallusilmaa, moottori ei pakkasella lämpiä ilman lohkolämppäriä tai tyhjäkäyntiä, tyhjäkäynti on lailla kielletty, rättiä ei osata käyttää, autoon kannetaan loskaa vettä räntää kuraa lunta koiranpaskaa ja annetaan sulaa sinne, jolloin höyry ei kun lisääntyy talven mittaan ja kosla ruostuu sisältä päin puhki ja sitä ennen homehtuu, jotta herkkä voi kuljettaa henkilökohtaista sisäilmaongelmaansa mukanaan, mihin sitten meneekin.
Hankkikaa kuivuri tai lohkolämppäri ja pistorasia tai webasto tai jokin sen rinnakkaistuotteista, perkele.
Ja puhdistakaa lumet kengistä ja lumi/vesi matoilta.
Ovatko arvoisat palstalaiset kuulleet, että sen höyryn voi ihan pyyhkiä lasista pois vaikka talouspaperilla? Että auton saa kuivaksi muillakin konsteilla kuin puhaltamalla?
Oikeastaan ne lasit kuivuvat parhaiten, kun avaa ikkunat avoinna ja vesihöyry poistuu siten ulos.
Vierailija kirjoitti:
Ovatko arvoisat palstalaiset kuulleet, että sen höyryn voi ihan pyyhkiä lasista pois vaikka talouspaperilla? Että auton saa kuivaksi muillakin konsteilla kuin puhaltamalla?
Kaikenlaisella auton lasien sisäpuolisella pyyhkimisellä seuraa ainoastaan sellanen kiva kierre, että seuraavalla huurtumiskerralla näkyykin ne kivat pyyhkimisjäljet joilla kestää vielä kauemmin häipyä siitä lasista, ellei pyyhi ja sotke sitä lasia lisää.
Vierailija kirjoitti:
Ei paljon puhaltimet tänä aamuna auttaneet täällä meillä päin, kun taivaalta satoi tuulilasiin ali jäähtynyttä vettä. Piti matkan aikana kolme kertaa pysähtyä rapailemaan auton laseja, että näki eteensä.
Asutaan samalla suunnalla. Oli kyllä eeppistä viedä mukula kouluun. Raaputtamaan pysähdyin ensimmäistä kertaa 300 metrin päässä kotoa vaikka oli suuttimet täysillä tuulilasille. Kaksi muutakin pysähtyi samalle parkkipaikalle ja ihmettelin että kylläpäs sattui, koska kuvittelin vain raaputtaneeni alunperin huonosti. Parin kilometrin päästä tajusin että sataa alijäähtynyttä vettä, pysähdyin rapaamaan ja laitoin tuulilasinpyyhkimet täysille. Keskustassa useampi auto joutui vetämään matelevassa vauhdissa jään takia kesken kaiken lumen tukkimalle levikkeelle kun näkyvyys lakkasi, ei siihen olisi parkkeeraamaan pystynyt kun oli lumivallit ympärillä. Lämmöt täysillä tuulilasiin puhaltaen ja tuulilasinpyyhkimet melkein täysillä pääsin kouluun ja kotiin pysähtymättä vielä kerran. Juuri ja juuri.
Vierailija kirjoitti:
Tyhjäkäynti on kielletty, mutta lasit huurussakaan ei saa ajaa. Ilmeisesti ainoa laillinen keino on käyttää tässä tilanteessa taksia.
Ja taksi ruksuttaa tyhjäkäynnillä taksiaseman pihassa tuntitolkulla jos on huono keli tai pakkasta.
Vierailija kirjoitti:
Ei paljon puhaltimet tänä aamuna auttaneet täällä meillä päin, kun taivaalta satoi tuulilasiin ali jäähtynyttä vettä. Piti matkan aikana kolme kertaa pysähtyä rapailemaan auton laseja, että näki eteensä.
Missä autossa muka noin huonoa?
1.Säädä tuuletus puhaltamaan tuulilasiin koko matkan ajan.
2.Säädä puhalluslämpötilaksi vähintään 24c, eli lähelle kesän hellelämpötiloja.
3.Käytä ilmastoinnista raitisilman sisääntuloa. Sisäilman uudelleen kierrätystä ei saisi käyttää lainkaan kylmillä kosteilla ilmoilla, koska sisäilman uudelleen kierrätys ei poista yhtään kosteutta auton sisältä, vaan se kierrättää myös auton sisäpuolella olevan kosteudenkin uudelleen.
4.Kun menet sisälle autoosi kopistele ensin kenkiesi lumet autosi ulkopuolelle, näin et vie kenkiesi mukana lapiollisen verran lunta autosi sisäpuolelle tuomaan lisää kosteutta. Itsekin kun menen sisälle autooni, niin menen autooni pe*se ja selkä edellä. Sitten ennen kuin nostan jalkani autoni sisäpuolelle niin nostan ensin molemmat jalkani ilmaan ja kopautan kengät (ottamatta kenkiä pois jaloista) yhteen pikaisesti 2-3kertaa jolloin kenkieni lumet tippuvat autoni ulkopuolelle. Tässä ei kestä kuin max 5-20 sekunttia.
5.Auton raitisilmansuodatin on vaihdettava uuteen auton valmistajan ohjeiden mukaan tai hieman aikaisemmin. Jos et vaihda raitisilmansuodatinta ikinä uuteen niin se menee tukkoon jolloin tuuletuksen teho ja kosteudenpoisto heikkenee, kesällä ilmastoinnin viilentävä teho heikkenee. Lähes tukkoon päässyt raitisilmansuodatin on erinomainen kasvualusta homeelle, lisäksi tukkeutunut raitisilmansuodatin päästää likaa läpi jota sinä ja kaikki matkustajasi sitten hengitätte.
Laki tyhjäkäynnistä on olemassa. Mutta se ei yleensä koske kylmäkäynnistyksiä joissa moottori käy tyhjäkäyntiä vain sen minimiajan jota oikeasti tarvitset lumen, jään poistamiseen ikkunoista, valoista skraappaamalla ja harjaamalla. Sakon saamisen riski tyhjäkäynnistä tulee siitä jos rupeat lumen, jään poistamisen lisäksi viivästelemään liikkeelle lähdössä esim. tupakoimaan, näpräämään kännykkääsi, säätämään auton radiota, säätämään navigaattoria yms. turhaa.
N. 90% alkoholia lasille auttaa sulattamaan lasit.
Kengät voisi harjata tai laittaa muovikassiin ajon ajaksi.
Ajakaa vaan lasit huurussa. Meillä on yli 2500 kg painava maastoauto turvallisuutemme takeena -massaylivoima tekee mitä todennäköisimmin teistä silppua jos huuruisena hortoilette eteen väärällä kaistalla.
Mutta elämä on valintoja. :)
Vierailija kirjoitti:
Ajakaa vaan lasit huurussa. Meillä on yli 2500 kg painava maastoauto turvallisuutemme takeena -massaylivoima tekee mitä todennäköisimmin teistä silppua jos huuruisena hortoilette eteen väärällä kaistalla.
Mutta elämä on valintoja. :)
Mitä 10-vuotiaat tekevät aikuisten keskustelussa?
Sinä joka kyttäilet toisten huurutilanteita, keskityhän siihen omaan ajamiseesi ettei käy vahinkoja.
Näitä näkee moottoriteillä, lasit aivan huurussa - se on jo turvallisuusriski. Siinä on jo sen matkaa ajettu, että mikäli puhaltimien asetukset olisi oikein laitettu, olis lasit jo kirkkaat.