15-vuotiaiden kevytautot. "pitää olla kunnon poppivehkeet. Mopoautot usein kolarissa." Linkki
https://yle.fi/uutiset/3-10624165
Jutussa kohta 15-vuotias miettii ostaisiko kevytautot.
Sanoo, että kavereiden mopoautot ovat usein kolareiden takia korjaamossa ja hän haluaa kunnon poppivehkeet autoonsa"
Hän ehkä onkin huolellinen 15-vuotias kuljettaja, mutta entä ne kaikki muut.
Jos asuu maalla ja haluaa harrastaa juttuja kaukana, niin mikseivät ne vanhemmat voi muka edelleen kuskata, kuten kuskasivat 14-vuotiaana? Asuinpaikka on valintakysymys. Mutta oikeasti mopoautojakin on paljon enemmän kaupungeissa. Samoin jatkossa kevytautoja.
1.Voisiko joku sanoa, miksi 15-vuotiaille täytyy antaa ajolupa oikeisiin autoihin kuuttakymppiä?
2. Miksi heiltä ei vaadita täysimääräistä oikean auton ajokorttia, jos pakko on antaa lupa?
En ymmärrä, selittäkää.
Kommentit (56)
Kevytautot on vain sen sisällä oleville turvallisempi. Se on muille vaarallisempi ja ne muut eivät ole saaneet valita.
Vierailija kirjoitti:
Korjaan: hän miettii, ostaisiko kevytautot. Siis yhden vaan.
Kevytauton. Onpa tämä autocorrect nyt innokas.
Mua oikeasti pelottaa tuo uudistus. Työskentelen erään ison koulukeskuksen vieressä ja nytjo hirvittää kun mopoautot seikkailivat miten sattuu pikkukoululaisten seassa.
Miten tuo meni läpi noin löperösti? 15-vuotiaat auton rattiin mopokortilla?
Vierailija kirjoitti:
Kevytautot on vain sen sisällä oleville turvallisempi. Se on muille vaarallisempi ja ne muut eivät ole saaneet valita.
Niin juuri. Mitä hittoa ne kansanedustajat ajatteli. Yhtäkkiä 15-vuotiaat on pelkän mopokortin ajaneena kypsiä ison auton rattiin?
Miksi meni eduskunnassa läpi, että mopokortilla saa ajaa oikeaa autoa. Kertokaa, miksi?
Miksi näin omituinen laki tarvittiin.
Tämä meni läpi sen yhden Sastamalan kolarin vuoksi. Vaikka tuossa siis itsarityyppi ajoi tila-autolla tahallaan päin ja yhtä huonosti olisi käynyt jos vastassa olisi ollut pieni henkilöauto mopoauton tilalla.
Täysin järjetön päätös. Ja miksi JO 15-vuotiaille, olisi edes pidetty ikärajana se ensin mietitty 16 v. 15-vuotiailla on usein pahin murrosiän myrsky menossa ja tekevät paljon harkitsemattomia juttuja hetkellisten impulssien vuoksi. Ja olisi edes kunnnon ajo-opetusta, mutta ei, pelkkä mopokortti riittää.
Lakia puuhattaessa huudettiin vain, että halutaan lapsille turvallisemmat autot. Kuulemma mopoautot ovat vaarallisia muovikuoria.
Mutta entäs ne aikuisten autot. Ne ovat paljon vaarallisempia MUILLE.
Jos kokee, että mulvinen mopoauto on liian vaarallinen, miksei odota 18-vuotiaaksi.
Miksei heiltä edes vaadita normaalia auton ajokorttia.
Miksi tämä meni näin helposti läpi vain hokemalla, miten vaarallisia mopoautot ovat niiden sisällä oleville.
Täällä taas köyhät ja kateelliset ulisee. Menkääs töihin niin on varaa ostaa lapsillenne kevytauto.
Ainakin he kuolevat tehdessään sitä mitä rakastavat: ajaessaan mopoautolla kuunnellen amispoppia.
Miksi tuohon riittää mitätön mopokortti.
Nuo "kevytautot" ovat yksi aivopieru hallituksen lukuisten joukossa.
Aatellaanpa 25kW kuristettuja moottoripyöriä... moniko niistä on enää oikeasti kuristettu? Annetaan junnuille auto, joka on kuristettu huippunopeudeltaan. Kuinka kauan menee, että ne ovat käytännössä yhtä nopeita kuin tavalliset autot?
Samaan aikaan ollaan nostamassa kaikkia autoilun maksuja niiltäkin, jotka elättääkseen itsensä ja perheensä autoa tarvitsevat ilmastonmuutoksen nimeen ja antamassa (rikkaiden) kersoille mahdollisuus rullata menemään entistäkin suurikulutuksisemmilla vehkeillä huviajelunsa. Varmasti kaikki myöntänevät, että alaikäiset ja nuoret juuri kortin saaneet ovat eniten huviajeleva ryhmä.
Vierailija kirjoitti:
Täällä taas köyhät ja kateelliset ulisee. Menkääs töihin niin on varaa ostaa lapsillenne kevytauto.
Mulla on varaa ostaa kevyauto, mutta mitä ostan suojaksi sille pikkukoululaiselle joka nyt jo joutunut vaaratilanteiseen törppöjen mopoautokuskien vuoksi? Koulun edessä on nopeusrajoitus 30 km/h mutta mopoautoilijat ei kunnioita sitä vaan vetävät täysillä, millä todennäköisyydellä hiljentävät sen enempää kun alla oikea auto jolla pääsee 60 km/h (ja viritettynä ties mitä)?
Vierailija kirjoitti:
Täällä taas köyhät ja kateelliset ulisee. Menkääs töihin niin on varaa ostaa lapsillenne kevytauto.
Kevytauton on helpommin varaa kuin mopoautoon. (sillä kevytauton voi muuttaa tavalliseksi autoksi)
Vierailija kirjoitti:
Ainakin he kuolevat tehdessään sitä mitä rakastavat: ajaessaan mopoautolla kuunnellen amispoppia.
Ei vaan sivulliset kuolevat ja vammautuvat. 15-vuotiaat eivät ole kypsiä autonrattiin, ei varsinkaan pelkän mopokortin suorittaneena.
Tämä onkin minulle ihan uusi juttu. Ymmärsinkö asian nyt oikein? Minulla on pelkkä mopokortti, saisin siis jatkossa ajaa sillä autoa jonka kulkeminen on rajoitettu kuutenkymppiin?
Vierailija kirjoitti:
Tämä onkin minulle ihan uusi juttu. Ymmärsinkö asian nyt oikein? Minulla on pelkkä mopokortti, saisin siis jatkossa ajaa sillä autoa jonka kulkeminen on rajoitettu kuutenkymppiin?
Näin juuri. Kuulostaa täysin uskottomattaomalta mutta näin on päätetty. Pelkkä mopokortti riittää nyt ja saat ajella tavallisella henkilöautolla jonka nopeus rajoitettu.
Vierailija kirjoitti:
Tämä onkin minulle ihan uusi juttu. Ymmärsinkö asian nyt oikein? Minulla on pelkkä mopokortti, saisin siis jatkossa ajaa sillä autoa jonka kulkeminen on rajoitettu kuutenkymppiin?
Kaiketi vaatii oikean mopokortin samaan tapaan kuin tuo "mopoauto" eli kevyt nelipyörä, eli pelkkä tarpeeksi vanhoilla oleva mopon ajo-oikeus, jonka saivat 15v täyttäessään ei riitä.
Ajatelkaaa myös mitä vaaratilanteista ne tulee aiheuttamaan kun tein nopeusrajoitus onkin 80 km/h tai 100 km/h. Ja saako niillä peräti ajaa moottoriteilläkin?
Mopoauton sentään tunnistaa hitaaksi, tavallista autoa ei.
Eduskunnassa ajatelttiin että vain vastuulliset rikkaiden perheiden vesat tulevat ajelemaan näillä, ei köyhät holtittomat jonnet.
Korjaan: hän miettii, ostaisiko kevytautot. Siis yhden vaan.