Miten pk-seudulla julkisilla kulkevat ihmiset ehtivät töihin?
Sitä olen miettinyt. Onko pomot ymmärtäväisiä jos myöhästyy julkisen liikenteen vuoksi? Siis tarkoitan kun esim VR:llä tulee kokoajan jotain vikoja ja ongelmia, jonka vuoksi ihmiset sitten myöhästyy. Ja on sit turha tulla sanomaan ”täytyy lähteä tarpeeksi hyvissä ajoin”, koska eihän kukaan voi varata joka päivä 15minuutin työmatkan kulkemiseen tuntia, vaan sillä uhalla että VR on hevonpaska. Sivistäkää landepaukkua!
Kommentit (61)
Jos juna hyytyy, vaihdetaan johonkin muuhun. Busseja kulkee hyvin. Aamulla vilkaisen reittioppaasta, onko jossain häriöitä tiedossa. Ja ihan kokemuksella voi arvata että -20 päivinä on parempi suosiolla lähteä matkaan bussilla.
Pomo kulkee itsekin osan matkaa samalla bussilla ja tietää kyllä, miten epäluotettava se on. Ollaan valitettu moneen kertaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä nyt niin koko ajan ole joka junassa ja bussissa, hyvä jos omalle kohdalle osuu 1-2 kertaa vuodessa sellainen, johon ei hoksannutkaan varautua just silloin. Ei ole ollut ongelmia pomon kanssa.
Okei, mä jotenkin luulin et niitä vikoja on kokoajan, koska aina kun sielläpäin vierailen niin on onnistunut olemaan joku hässäkkä, nimenomaan lähijunissa. Huonoa tuuria ilmeisesti sitten vaan!
Vierailija kirjoitti:
Sitä olen miettinyt. Onko pomot ymmärtäväisiä jos myöhästyy julkisen liikenteen vuoksi? Siis tarkoitan kun esim VR:llä tulee kokoajan jotain vikoja ja ongelmia, jonka vuoksi ihmiset sitten myöhästyy. Ja on sit turha tulla sanomaan ”täytyy lähteä tarpeeksi hyvissä ajoin”, koska eihän kukaan voi varata joka päivä 15minuutin työmatkan kulkemiseen tuntia, vaan sillä uhalla että VR on hevonpaska. Sivistäkää landepaukkua!
No ihan samalla tavalla kuin kaikki muutkin. Myöhästyminen julkisen liikenteen takia osuu suhteellisen harvoin kohdalle ja samalla tavalla voi omasta autosta loppua akku tai tiellä voi olla liikenneonnettomuus.
En asu Helsingissä mutta jos myöhästyn bussista tahi se on myöhässä niin ei ole onkelmia kun on liukuva työaika.
No aiemmin kun asuin radan varressa Helsingissä kyllästyin juuri tähän että aina olisi talviaikaan pitänyt lähteä 1-2 junaa aiemmin jotta olisi varmasti ehtinyt.
Työ oli vielä sen luonteista että ei voinut oikein myöhästyä.
Sen jälkeen olen asunut metron tai bussireitin varrella, ovat luotettavampia talvisin.
Vierailija kirjoitti:
No aiemmin kun asuin radan varressa Helsingissä kyllästyin juuri tähän että aina olisi talviaikaan pitänyt lähteä 1-2 junaa aiemmin jotta olisi varmasti ehtinyt.
Työ oli vielä sen luonteista että ei voinut oikein myöhästyä.
Sen jälkeen olen asunut metron tai bussireitin varrella, ovat luotettavampia talvisin.
Mulla menee junia parin minuutin välein, joten ei se niin iso juttu ole, jos joku on vaikka peruttu.
Lain mukaan myöhästyminen julkisen liikenteen (yllättävien) ongelmien takia on ns. Force majeure -tilanne eli sitä ei voi työntekijän kontolle laskea.
Toki tilanne on sitten hieman harmaampi jos edellisenä päivänä on tiedotettu laajalti, että ongelmia on tiedossa kovan pakkasen tai lumisateen vuoksi.
Ehkä pk seudulla on vaihtoehtoja enemmän kulkuneuvoihin, mutta me jotka tullaan pk seudulle töihin esim junalla, olemme enemmänkin pulassa. Juna kulkee kerran tai kaksi tunnissa ja se kun on myöhässä/peruttu, niin seuraavaa saa sitten odotella.
Ja bussit Helsinkiin ei satu ollenkaan.
Myöhästyn muutaman kerran kuussa ja pakko jäädä illalla tekemään pidempään. Ja työkavereillehan ne työt kasaantuvat sitten siksi aikaa. Työkavereiden ymmärrys alkaa olemaan jo nolla.
Ei minulla ole ikinä ollut ongelmia. Olen elämäni aikana myöhästynyt alle 5 kertaa koulusta/töistä. Eli kyllä sillä ajoissa lähtemisellä oikeesti on melko suuri merkitys. Ja siis julkisilla oon aina mennyt ja on tullut vuosien varrella käytettyä niin metroa, junaa, ratikoita kuin bussejakin.
T: N26
Espoossa asuneena voin vastata.
Rantaradan varressa pieniä myöhästymisiä oli lähes joka aamu, eli Turusta tuleva juna oli myöhässä ja viivytti lähijunia. Ratkaisin asian lähtemällä yhtä junaa aikaisemmin, jos olin menossa kahdeksaan. Tämä tarkoitti 15 min aikaisemmin lähtemistä kotoa. Jos oli hurja sää tai junien vaikeuksista tiedotettiin jo edellisiltana, lähdin suosiolla bussilla, vaikka se oli vähän hitaampi ja tietenkin sellaisina aamuina umpitäynnä.
Iloitsin sitten kun junat kulki normaalisti, koska silloin pääsin jouhevasti töihin n. 20 minuutissa.
Tavallaan siihen junien myöhästelyyn tottui, vaikka ärsyttihän se. Ja sitten oppi siihen, että siinä vaiheessa kun tuli taululle ilmoitus junan myöhästymisestä ja siihen perään kuulutus, jonka mukaan juna myöhästyy 5 min, niin oikeasti se juna tuli 30 sekunnin päästä tästä kuulutuksesta. Tätä en oppinut ikinä ymmärtämään.
Mulla on liukuva työaika, ja harvoin noita isoja myöhästymisiä julkisessa tulee niin, että ne vaikuttaisi työhön ehtimiseen. Enemmän ketuttaa lakot ja muut työnseisaukset, jotka stoppaa koko liikenteen niin, että on laitettava kävelyhommiksi.
Yhden kerran olen julkisen liikenteen takia ollut töistä myöhässä. Tällöin juna seisoi turvalaitevian takia 50 minuuttia paikallaan asemien välissä. Pakkasista tai runsaasta lumentulosta johtuviin myöhästymisiin pitää vaan varautua. Sama se on, vaikka kulkisi omalla autolla, jos on huono keli, niin ruuhkaa on enemmän. Vaikeampi sen aiheuttamaa viivästystä on arvioida etukäteen kuin lähteä yhtä junaa aikaisemmin liikkeelle.
T. Pk-seudulla 20 vuotta töissä käynyt.
Voin mennä töihin silloin kuin haluan, mutta jos vaikka kokouksesta myöhässä niin tietenkin ymmärtävät.
Lähden niin aikaisin, että ehdin kävellä töihin - olen ihan tarkoituksella muuttanut asumaan kävelyetäisyyden päähän, mutta paskalla kelillä menen mieluummin sporalla (10 min) kuin kävelen (25 min). Mutta vaikka menisin sporalla, lähden kuitenkin matkaan niin, että ehdin kävellenkin. Kerran on lumi-infernon aikaan v. 2010-11 hajonnut spora alle, ja kävelyksi meni.
Tänä talvena myöhästyin dösän takia kymmenen minuuttia. Eipä ollut edes vielä huomannut, että puutuin.. Pahoittelin ja hän vaan nauro, että semmosta se on tuon liikenteen kanssa.
Tein mä sen sisään, vaikkei käskenytkään.
Vierailija kirjoitti:
Tavallaan siihen junien myöhästelyyn tottui, vaikka ärsyttihän se. Ja sitten oppi siihen, että siinä vaiheessa kun tuli taululle ilmoitus junan myöhästymisestä ja siihen perään kuulutus, jonka mukaan juna myöhästyy 5 min, niin oikeasti se juna tuli 30 sekunnin päästä tästä kuulutuksesta. Tätä en oppinut ikinä ymmärtämään.
Tämän viikon spesiaaleja oli mm. se, että VR antoi ensin hitaamman junan lähteä asemalta ja ilmoitti vasta sitten samalla hetkellä että 4min päästä lähtevä nopeampi juna, johon suurin osa ihmisistä odotti laiturilla, lähteekin vasta 25 minuutin kuluttua. Kiva juttu! Eivät sitten voineet infota odottavia ihmisiä ottamaan sitä hitaampaa junaa jolla olisivat ehtineet paremmin, kun oli hyvin tiedossa että se nopeampi juna oli vielä yli 30 kilometrin päässä asemalta eikä mitenkään voisi lähteä edes lähellä aikatauluaan!!
VR itse kehotti viime viikolla varaamaan ylimääräiset 45min matkaan. Aika kallista paskaa joku seutulippu.
Vierailija kirjoitti:
Jos juna hyytyy, vaihdetaan johonkin muuhun. Busseja kulkee hyvin. Aamulla vilkaisen reittioppaasta, onko jossain häriöitä tiedossa. Ja ihan kokemuksella voi arvata että -20 päivinä on parempi suosiolla lähteä matkaan bussilla.
Itse katson myös joka aamu reittioppaan. Todennut turhaksi kun ei siellä kaikkia häiriöitä ole.
Ei niitä nyt niin koko ajan ole joka junassa ja bussissa, hyvä jos omalle kohdalle osuu 1-2 kertaa vuodessa sellainen, johon ei hoksannutkaan varautua just silloin. Ei ole ollut ongelmia pomon kanssa.