Kannattaako autoon asentaa lohkolämmitin?
Mikä on lohkolämmittimen tuoma säästö uudehkon pikkuauton bensan kulutukseen? Mitä lämmitin ja asennus suunnilleen maksaa?
Kommentit (52)
Kylmäkäynnistys pakkasella kun öljyt on jähmeät, kuluttaa kuulemma moottoria 100km ajon verran. Että jos aikoo pitää autoaan kauemminkin, niin onhan tuo kannattavaa.
Ei mitään virkaa. Onhan se tietty kiva, että moottori on lämmin ja sisätilat samoin, mutta moottorin kulumiseen/arvonalenemiseen sillä ole mitään väliä..
Sanni7v kirjoitti:
Ei mitään virkaa. Onhan se tietty kiva, että moottori on lämmin ja sisätilat samoin, mutta moottorin kulumiseen/arvonalenemiseen sillä ole mitään väliä..
Tätä se on, kun päästetään naiset keskustelemaan tekniikasta.
https://energiaa.ksoy.fi/auton-esilammitys-saastaa/
https://www.is.fi/autot/art-2000000562822.html
Kyllähän se säästää rahaa, koska bensankulutus vähenee. Lämmintä autoa on myös huomattavasti mukavampi ajaa kuin jääkylmää. Mulla on lohkolämmittimen lisäksi sisätilanlämmitin, enkä voisi kuvitellakaan, että luopuisin kummastakaan.
Vierailija kirjoitti:
Kylmäkäynnistys pakkasella kun öljyt on jähmeät, kuluttaa kuulemma moottoria 100km ajon verran. Että jos aikoo pitää autoaan kauemminkin, niin onhan tuo kannattavaa.
Jos öljyt on "jähmeät", ON SULLA VÄÄRÄT ÖLJYT KONEESSA.
-Selvitä itsellesi alaviskositeetti.
Lohkolämppäri ei koskaan maksa itseään takaisin.
-Ja se moottorin kuluma on lohkolämmitinmyyjän mainoslause, oikeilla öljyillä ei kulu.
Omassa autossa ei lohkolämppäriä, hyvin käynnistyy -30 pekkasilla ja ajettukin yli 300 000, eikä ole "jähmeät" öljyt koskaan koneessa, eikä kone ole mitenkään erityisen kulunut.
Jälkiasennettuna saattaa koko kosla palaa helpommin kuin jos olisi tehtaalla asennettu se piuha sinne
Kuinka moni käytetyn auton ostaja avaa koneen ja mittaa mikrometrillä sylinterien ja laakeriliuskojen kulumat, ennen ostoa? Kuten sanoin, sillä lämmittimellä ole mitään virkaa kulumiseen kontra jälleenmyyntiarvoon.
Minä olen mies jolla on vuosimalli 2018 diesel auto. Säteily lämmitin asennettuna olisi maksanut jotain lähes tonnin. En ottanut. 20 asteen pakkasessa käynnistyvyydessä ei ole mitään eroa kesäkeliin. 30 asteen pakkasessa kun vielä lähti käyntiin. Nykyiset öljyt eivät pakkasessa juuri jähmety, joten tuskinpa se moottori mainittavasti enemmän kuluu ilman esilämmitystä. Uskoisin kestävän joka tapauksessa koko auton käyttöiän. En ole mitään moottorilämmitintä kaivannut, eikä se polttoaineen säästönä koskaan maksaisi itseään takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Jälkiasennettuna saattaa koko kosla palaa helpommin kuin jos olisi tehtaalla asennettu se piuha sinne
Missä automerkissä on mahdollista tilata ns. lohkolämmitin tehdastilauksena? En ole koskaan kuullut. Webastoja tai Ebereitä toki saa jo tehtaalta. En tosin tiedä, kun olen vasta yhden auton ostanut uutena ja siinä on tehdas-Webasto.
Itse pidän esilämmitystä ennenkaikkea mukavuustekijänä. Jos esilämmitys säästää moottoria tai polttoainetta, niin se on vain plussaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylmäkäynnistys pakkasella kun öljyt on jähmeät, kuluttaa kuulemma moottoria 100km ajon verran. Että jos aikoo pitää autoaan kauemminkin, niin onhan tuo kannattavaa.
Jos öljyt on "jähmeät", ON SULLA VÄÄRÄT ÖLJYT KONEESSA.
-Selvitä itsellesi alaviskositeetti.
Lohkolämppäri ei koskaan maksa itseään takaisin.
-Ja se moottorin kuluma on lohkolämmitinmyyjän mainoslause, oikeilla öljyillä ei kulu.
Omassa autossa ei lohkolämppäriä, hyvin käynnistyy -30 pekkasilla ja ajettukin yli 300 000, eikä ole "jähmeät" öljyt koskaan koneessa, eikä kone ole mitenkään erityisen kulunut.
Jaahas, yhden auton otoksella jaat kokemuksesi varmana tietona. Onneksi olkoon.
Selvitä auton moottorin toimintaperiaate ja miten lohkolämmitin vaikuttaa moottoriin oikein käytettynä. Älä levitä väärää, no eihän tuota kirjoitustasi voi edes tiedoksi kutsua, sanomaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen mies jolla on vuosimalli 2018 diesel auto. Säteily lämmitin asennettuna olisi maksanut jotain lähes tonnin. En ottanut. 20 asteen pakkasessa käynnistyvyydessä ei ole mitään eroa kesäkeliin. 30 asteen pakkasessa kun vielä lähti käyntiin. Nykyiset öljyt eivät pakkasessa juuri jähmety, joten tuskinpa se moottori mainittavasti enemmän kuluu ilman esilämmitystä. Uskoisin kestävän joka tapauksessa koko auton käyttöiän. En ole mitään moottorilämmitintä kaivannut, eikä se polttoaineen säästönä koskaan maksaisi itseään takaisin.
Näinhän se on, lohkolämmitin on lähinnä mukavuustekijä, säteilylämmitin ei sitäkään.
-Eikä maksa itseään takaisin.
-Eikä öljyt jähmety, jos on oikea viskositeetti.
Kannattaa asentaa. Hinnat 300e-> riippuen hieman vaadittavasta kokoonpanosta ja tarvittavsta asennustyöstä. 750e vaikuttaa kovin yläkanttiin arvatulta.
Vierailija kirjoitti:
Jälkiasennettuna saattaa koko kosla palaa helpommin kuin jos olisi tehtaalla asennettu se piuha sinne
Enpä ole vielä koskaan kuullut kellään palaneen, mutta voihan sitä tuollaistakin pelätä lämpimikseen.
Laitatin marraskuussa, makso 420 euroo Jyväskylässä dieseliin asennettuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylmäkäynnistys pakkasella kun öljyt on jähmeät, kuluttaa kuulemma moottoria 100km ajon verran. Että jos aikoo pitää autoaan kauemminkin, niin onhan tuo kannattavaa.
Jos öljyt on "jähmeät", ON SULLA VÄÄRÄT ÖLJYT KONEESSA.
-Selvitä itsellesi alaviskositeetti.
Lohkolämppäri ei koskaan maksa itseään takaisin.
-Ja se moottorin kuluma on lohkolämmitinmyyjän mainoslause, oikeilla öljyillä ei kulu.
Omassa autossa ei lohkolämppäriä, hyvin käynnistyy -30 pekkasilla ja ajettukin yli 300 000, eikä ole "jähmeät" öljyt koskaan koneessa, eikä kone ole mitenkään erityisen kulunut.
Jaahas, yhden auton otoksella jaat kokemuksesi varmana tietona. Onneksi olkoon.
Selvitä auton moottorin toimintaperiaate ja miten lohkolämmitin vaikuttaa moottoriin oikein käytettynä. Älä levitä väärää, no eihän tuota kirjoitustasi voi edes tiedoksi kutsua, sanomaa.
Haehan happea välillä, sulla ei näytä olevan edes perustietoja autoista.
Jos on oikea alaviskositeetti, öljy on juoksevaa pakkasellakin, joten kulkee koneessa myös kylmänä, joten pointtisi "jähmeästä öljystä" on harhainen, tai sitten ajelet w10 tai huonommalla viskositeetillä.
-Itsellä on ollut 30 vuoden aikana noin 15 autoa, joten kokemusta löytyy ja miljoona kilometriä meni puhki jo 90-luvulla. Oma kokemuksesi on sporalla ajo Snadissa?
Mutta hyvää jatkoa kuitenkin sinne ja lopetahan väärä, perusteettoman tiedon levittely ja trollaaminen ja vaihda autoosi oikeat öljyt!
Lohkolämmitin helpottaa auton käynnistymistä pakkasilla.
Anteeks, mua vaan kiinnosta mikä noiden kahden ero on. Mulla on Standheizung ja asun Saksassa. Kumpi se on? En tulisi kyllä täälläkään toimeen ilman sitä. Saati Suomen talvessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylmäkäynnistys pakkasella kun öljyt on jähmeät, kuluttaa kuulemma moottoria 100km ajon verran. Että jos aikoo pitää autoaan kauemminkin, niin onhan tuo kannattavaa.
Jos öljyt on "jähmeät", ON SULLA VÄÄRÄT ÖLJYT KONEESSA.
-Selvitä itsellesi alaviskositeetti.
Lohkolämppäri ei koskaan maksa itseään takaisin.
-Ja se moottorin kuluma on lohkolämmitinmyyjän mainoslause, oikeilla öljyillä ei kulu.
Omassa autossa ei lohkolämppäriä, hyvin käynnistyy -30 pekkasilla ja ajettukin yli 300 000, eikä ole "jähmeät" öljyt koskaan koneessa, eikä kone ole mitenkään erityisen kulunut.
Jaahas, yhden auton otoksella jaat kokemuksesi varmana tietona. Onneksi olkoon.
Selvitä auton moottorin toimintaperiaate ja miten lohkolämmitin vaikuttaa moottoriin oikein käytettynä. Älä levitä väärää, no eihän tuota kirjoitustasi voi edes tiedoksi kutsua, sanomaa.
Haehan happea välillä, sulla ei näytä olevan edes perustietoja autoista.
Jos on oikea alaviskositeetti, öljy on juoksevaa pakkasellakin, joten kulkee koneessa myös kylmänä, joten pointtisi "jähmeästä öljystä" on harhainen, tai sitten ajelet w10 tai huonommalla viskositeetillä.
-Itsellä on ollut 30 vuoden aikana noin 15 autoa, joten kokemusta löytyy ja miljoona kilometriä meni puhki jo 90-luvulla. Oma kokemuksesi on sporalla ajo Snadissa?
Mutta hyvää jatkoa kuitenkin sinne ja lopetahan väärä, perusteettoman tiedon levittely ja trollaaminen ja vaihda autoosi oikeat öljyt!
Hakeudu hoitoon, ottaako luonnon päälle tunnustaa, kun et ole koskaan rattijuopumuksesi jalkeen ajokorttia saanut takaisin?
Veikkaisin 750€ asennettuna (halpa paja), mutta kaikkiin ei saa kuin säteilijän joka on paska. Tuskin säästää itseään koskaan takaisin. Toki auto lämpenee nopeammin