Miten teidän teinillä menee pitkä matematiikka lukiossa?
9lk miettii pitkän ja lyhyen välillä ja kuuntelee serkkunsa kokemuksia joka ollut matikassa aina hyvä ja kokeista saanut 9-10 paitsi nyt lukiossa koeviikkojen kokeista tullut 6-9. Epäilee itseään, koska ei edes nyt yläkoulussa ole ollut niin hyvä kuin serkkunsa vaan 7-8 oppilas matematiikassa.
Kommentit (52)
Meillä entinen teini oli kymmenen vuota sitten lukion ekalla. Yläasteen matikanope oli sanonut, että juu, kyllä sä pärjäät lukion pitkällä matikalla, kun oli vedellyt yläasteella ysejä matikankokeista, ja numerokin taisi olla ysi todistuksessa. Eka matikankurssi lukiossa ja numerot vitosia jne. Vaihtoi sen kurssi jälkeen lyhyelle, ei vaan ymmärtänyt mitään, tämän perusteli mulle.
9-10 yläkouluaikoina, 9-10 lukiossa eikä ole kokenut sitä erityisen haastavaksi, eli voi pysyä arvosanat ennallaankin. Fysiikka teettää paljon enemmän töitä.
Pitkän voi aina muuttaa lyhyeksi, eli jos se kiinnostaa, kannattaa yrittää.
Peruskoulussa 6-7, lukiossa 5-6 ja nyt olen matematiikan dosentti.
Riippuu ihan lukiosta. Jossain saa helposti hyviä numeroita, toisissa sitten taas ei.
Jos on yläkoulussa 7-8 matikassa, ei kannata valita pitkää matikkaa, ei tule pärjäämään siinä. Oma lapsellani oli peruskoulussa matikka aina 9. Valitsi pitkän matikan lukiossa ja joutui todella tekemään töitä sen eteen, että numerot pysyivät 8-9 tasolla. Kirjoitti matikasata sitten e:n eli hyvin meni.
Pelkii kymppei. On luokan älykkäin ja muutkin ovat sen huomanneet. Pitää tukiopetusta tyhmemmille oppilaille ja luokan tulokset ovatkin lähteneet nousuun. Meidän teinissä on ainesta ties mihin.
Meidän teini lukion ekalla. Matematiikka ollut aina 10 peruskoulussa. Eka yhteinen kurssi lukiossa 10, toinen eli ensimmäinen pitkän kurssi 9. On tuskaillut, että on haastavaa. Töitä pitkässä matematiikassa varmasti joutuu tekemään enemmän kuin lyhyessä. Ja voihan sen pitkän vaihtaa lyhyeen, jos tuntuu liian vaikealta.
8-9 saa kokeista, yläkoulussa 9 -10. Lukion kolmosella on ja yo-juhlia ois tarkoitus viettää keväällä. Matemaattisesti lahjakas kaveri ollut aina, lukiossa panostanut matikkaan, fysiikkaan ja kemiaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos on yläkoulussa 7-8 matikassa, ei kannata valita pitkää matikkaa, ei tule pärjäämään siinä. Oma lapsellani oli peruskoulussa matikka aina 9. Valitsi pitkän matikan lukiossa ja joutui todella tekemään töitä sen eteen, että numerot pysyivät 8-9 tasolla. Kirjoitti matikasata sitten e:n eli hyvin meni.
Höpöhöpö. 7-8 yläasteella pärjää pitkässä aivan hyvin.
Kuten joku jo sanoikin, pitkän voi aina vaihtaa lyhyeen, joten ehdottomasti ottaisin pitkän jos kiinnostaa.
Tytöllä oli ysi tai kymppi yläkoulussa, lukiossa myös 9-10.
Muutama kurssi takana, ja ainakin vielä tuntuu kuulemma ihan suht helpolle oppiminen.
Vierailija kirjoitti:
Pelkii kymppei. On luokan älykkäin ja muutkin ovat sen huomanneet. Pitää tukiopetusta tyhmemmille oppilaille ja luokan tulokset ovatkin lähteneet nousuun. Meidän teinissä on ainesta ties mihin.
:DD ja sitten heräsit.
Vierailija kirjoitti:
Tytöllä oli ysi tai kymppi yläkoulussa, lukiossa myös 9-10.
Muutama kurssi takana, ja ainakin vielä tuntuu kuulemma ihan suht helpolle oppiminen.
Kyllä se siitä vielä putoaa
Matematiikan numeroista on vaikea sanoa mitään varmaa, sillä toisessa koulussa samalla osaamisella saa kahdeksikon ja toisessa koulussa kympin. Tämä koskee sekä peruskoulua että lukiota.
Yhdellä lapsistani matematiikka oli yläkoulussa aina kymppi ja niin se oli myös lukiossa joka kurssista. Toisellakin matematiikka oli yläkoulussa aina kymppi, mutta yllättäen toisen lukion matematiikkaluokalla kursseista tuli selvästi enemmän ysejä kuin kymppejä, joten päättötodistukseenkin tuli pitkästä matematiikasta ysi. Silti tämä lapsi on toistaiseksi pärjännyt loistavasti opinnoissaan Aallon teknillisessä fysiikassa. Kolmannelle lapselle matematiikka on aina ollut vaikeampaa kuin kahdelle muulle. Peruskoulussa hän oli ysin tasoa, lukiossa pitkän matematiikan kurssien arvosanat vaihtelivat 8-10 välillä. Yo-kirjoituksista hän kirjoitti eximian, mutta teki sen eteen enemmän töitä kuin kaksi muuta yhteensä laudaturiensa eteen.
Joka tapauksessa kannattaa ottaa huomioon kaksi juttua: Jos on epävarma valinnasta, kannattaa ottaa pitkä matematiikka. Siitä on aina helppo vaihtaa lyhyeen, jos pitkä osoittautuu liian vaikeaksi. Menestykselle pitkässä matematiikassa on yksi olennainen edellytys - on aina laskettava kaikki kotitehtävät. Ilman sitä ei menesty. Matematiikkaa oppii ymmärtämään vain tehtäviä ratkaisemalla. Toki on aina jokin poikkeusyksilö, joka pärjää vielä lukiossakin pelkästään kuuntelemalla ja tekemällä töitä tunnilla, mutta tällaiset poikkeusyksilöt ovat harvinaisia. Useimmissa pitkän matematiikan ryhmissä heitä ei ole yhtään.
Peruskoulussa 9-10 ja lukiossa 8-10, kurssien ka 9. Lukion tokalla nyt ja käyttää kyllä aikaa laskujen laskemiseen, ts. laskee joka kurssilla kaikki kirjan laskut, ei pelkästään kotitehtävät.
Kannattaa ottaa huomioon että pitkän matikan arvosana painaa enemmän työnhaussa ja opintoihin haussa. Eli pitkän matikan vitonen rinnastetaan lyhyen matikan seiskaan jne
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tytöllä oli ysi tai kymppi yläkoulussa, lukiossa myös 9-10.
Muutama kurssi takana, ja ainakin vielä tuntuu kuulemma ihan suht helpolle oppiminen.Kyllä se siitä vielä putoaa
Ai koska on tyttö?
Minulla peruskoulussa 9 ja lukiossa kurssien keskiarvo 9. Kurssien arvosanat vaihtelivat välillä 7-10.
Peruskoulussa ysi, lukiossa 7-8