Mikä Tampereen kehäteiden liikenteessä mättää?
Tässä muutama oma ajatus:
1) Liittymistä kiilataan väkisin eteen jolloin kiihdytyskaista loppuu kesken. Ei aina ole pakko väkisin kiihdyttää eteen. Voi myös jättäytyä jo tiellä olevan auton TAAKSE.
2) Ihmisten romuautot eivät kulje mihinkään, jolloin esim. Bauhausin pitkä liittymäkin Tampereen suuntaan on monelle liian lyhyt.
3) Ei osata ajaa tasaista nopeutta. Välillä sama auto menee 105 km/h, hetken päästä 95 km/h.
4) Aivan liian lyhyet turvavälit.
Omasta mielestä tuolla ei kuitenkaan mitään ihan älyttömiä nopeuksia pidetä. Aina on ne pari BMW-miestä, mutta siinä 100 km/h tuntumassa suurin osa ajaa tai jopa alle.
Kommentit (14)
Joka kerta kun tuolla ajaa niin joku meinaa tulla rampilta päälle. On se vaan vaikeaa.
Myös liikennejärjestelyt ovat Tampereella ylipäätään todella huonot. Esim. Teiskontie Taysin kohdalla on aina tukossa ja siihen on vielä läntätty monet peräkkäiset liikennevalot, joten liikenne ei ikinä kulje siinä niin kuin pitäisi. Vaaratilanteita on joka päivä. Jalankulkijat ylittävät tien aina henkensä uhalla.
Vierailija kirjoitti:
Myös liikennejärjestelyt ovat Tampereella ylipäätään todella huonot. Esim. Teiskontie Taysin kohdalla on aina tukossa ja siihen on vielä läntätty monet peräkkäiset liikennevalot, joten liikenne ei ikinä kulje siinä niin kuin pitäisi. Vaaratilanteita on joka päivä. Jalankulkijat ylittävät tien aina henkensä uhalla.
Kyllä, mutta ei varsinaisesti liity tähän kehäteiden ja rantaväylän kolariongelmaan.
Minimalistiset turvavälit. Joo, rampeista ei tarvitse kiilata eteen mutta myös pääväylää ajava voi joko selvästi kiihdyttää tai himmata jalkaa kaasulta niin tielle pääsee liittymään sujuvasti... tamperelaisilla on ”melko” itsekäs asenne tuolla liikenteessä ☹️ Nimim. Joka päivä ohitusteillä työmatkaliikenteessä ja aistit saa olla supervalppaana 😕
Vierailija kirjoitti:
Minimalistiset turvavälit. Joo, rampeista ei tarvitse kiilata eteen mutta myös pääväylää ajava voi joko selvästi kiihdyttää tai himmata jalkaa kaasulta niin tielle pääsee liittymään sujuvasti... tamperelaisilla on ”melko” itsekäs asenne tuolla liikenteessä ☹️ Nimim. Joka päivä ohitusteillä työmatkaliikenteessä ja aistit saa olla supervalppaana 😕
Mutta kun se jalka ei useinkaan ole siellä kaasulla, vaan on vakionopeussäädin kytkettynä. Ja just ap sanoi, että ihmisten ajonopeudet heittelehtii, joten tuo kiihdyttäminen- tai himmaaminen ei ole hyvästä, eikä niin kovin kivaakaan kun se säädin on kytkettynä, mieluusti ajaisi tasaisella nopeudella.
Sieltä rampilta tulevan pitää sovittaa nopeus sellaiseksi että pääsee muun liikenteen mukaan sujuvasti, tässä pääväylää ajavat voivat kyllä auttaa pitämällä kunnon välit edellä ajavaan. Ja aistit pitää olla koko ajan supervalppaana kun ruuhkassa ajetaan, turha sellaista on ihmetellä.
^ sen verran monta tuhatta kilsaa olen ajanut Jenkeissä että siellä kyllä liittyminen ja useamman kaistan vaihto sujuu huomattavasti helpommin kuin Tampereella... kun laitat vilkkua näet että sinulle annetaan tietä. En jaksa ymmärtää sitä että Tampereen kehäteillä kannattaa pitää vakionopeudensäädintä päällä... se ei vaan toimi vaan myös omalla ajokäyttäytymisellä pitää huomioida muut liikenteessä ajajat. Valitettavasti neljän aikaan siellä joutuu jarrutella ja kiihdytellä tarpeen mukaan.
Tampereellahan nimenomaan sanottiin, muistaakseni jossain Aamulehden jutussa, että omaa ajonopeutta ei saa muuttaa muiden auttamiseksi. Kaistan vaihto, jonka tarkoitus on päästää rampilta auto väylälle, on liikenteenvaarantamista. Että näin Tampereella.
Vierailija kirjoitti:
Tampereellahan nimenomaan sanottiin, muistaakseni jossain Aamulehden jutussa, että omaa ajonopeutta ei saa muuttaa muiden auttamiseksi. Kaistan vaihto, jonka tarkoitus on päästää rampilta auto väylälle, on liikenteenvaarantamista. Että näin Tampereella.
Kyllä se kuule ihan tieliikennelain mukaan on kiellettyä vaihtaa turhaan kaistaa. Liittymästä tulevalla on kolmio.
Nuo laittomat tilaa antamiset johtavat juuri siihen, että ihmiset eivät enää osaa liittyä jos päätiellä menevä ei voikaan väistää.
En tiedä eikö autokoulussa sitten harjoitella tarpeeksi rampilta tulemista ilman, että kolaroi päätiellä menevien kanssa.
Vituttaa rampilta tulevat tuolla joka kerta. Ihmiset ovat aivan kuin sokeita. Tänään joutui tekemään rampilta tulevan takia lukkojarrutuksen.
Vielä tamperelaisiakin urpompia ovat Klaukkalan liittymästä tulevat. Vähintään joka toinen kiilaa liittymästä suoraan motarin vasemmalle kaistalle. Ei ihme että tuolla koliseekin viikottain.
Ihan oikeastiko te ajatte pk-seudullakin vakionopeudensäätäjä päällä ruuhka-aikaan ? Tietysti rampilta tulija väistää mutta miksi pitää tehdä omasta elämästä mahdollisimman hankalaa ajamalla minäminä -asenteella niin että ei voi yhtään seurata muuta liikennettä ja vaikuttaa sen sujuvuuteen ?? Uskoisin että tämä h***tin itsekäs ongelma koskee enemmän tamperelaisia kuin Pk-seutua. Siellä on pakko joustaa... tai ainakin helpottaa elämää kummasti kun ei ole niin egoistisesti ratin takana 😟
Ja huomiota sumuvalojen käyttöön!
Itseä ihmetyttää etenkin minimaaliset turvavälit. Totta kai silloin kolisee koko ajan. Liittymistä myös kiilataan väkisin eteen. Harva edes päätä viitsii kääntää.