Laivamatkustaminen saastuttaa lähes yhtä paljon kuin lentokone - lopetatko Tallinnan ja Tukholman matkat?
Juna on selkeästi ympäristöystävällisin valinta taittaa matkaa. Eri liikennevälineiden hiilidioksidipäästöt laski MT:n pyynnöstä Suomen itsenäisyyden juhlarahaston Sitran käyttämä konsulttiyritys D-mat.
Vertailuun otettiin 440 kilometrin mittainen matka, joka vastaa etäisyyttä Helsingistä Tukholmaan.
Junan jälkeen varteenotettavin vaihtoehto on bussi tai henkilöauto siinä tapauksessa, että kyytiläisiä on useampi kuin yksi.
Lyhyillä lentomatkoilla, kuten kotimaanlennoilla, potkurikone voi viedä perille liki samalla päästömäärällä kuin henkilöauto yksin ajettaessa.
Laivamatkailu on lentämisen jälkeen kaikkein saastuttavinta. Hiilidioksidipäästöjen suhteen Suomi sijaitsee epäonnisesti meren takana, joten täältä on vaikea lähteä ulkomaille muulla kuin lentokoneella tai laivalla.
https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/ympäristö/artikkeli-1.226412
Kommentit (39)
Mä en oo 8 vuoteen lentänyt tai matkustanut laivalla. Sitä ennenkin vain muutaman kerran (laskettavissa yhden käden sormilla).
Ihmettelimme samaa asiaa kavereiden kanssa Talinnan risteilyllä viime viikonloppuna. Miksi se laiva ei voisi seistä satamassa ovet säpissä ja sitten vosi ostaa verovapaat tuliaiset. Eihän se ole kuin lakitekninen asia.
Laivoissahan kulkee törkeät määrät rahtia ja niistä se raha tulee. Ihmisten juomien ja diskoilun tuomat rahat on vain bonusta.
Laivojen ympäristöystävällisyys kuitenkin tulee merkittävästi paranemaan kun nykyiset dieselkäyttöiset laivat korvataan kaasukäyttöisillä pikkuhiljaa.
Lapsettomana olen jo tehnyt oman uhrsukseni ympäristön eteen, joten lennän ja seilaan hyvällä omallatunnolla. Lisääntyminen on niin haitallista ympäristölle, että vaikka kuinka reissaisin, elämäntapani on ympäristöystävällisempi kuin ekologisimmankaan hippiäidin.
Mä lennän ja matkustan laivoilla ihan niin paljon nyt ja tulevaisuudessa kun haluan. Ei kiinnosta ympäristöasiat ja aivan sama vaikka koko maapallo räjähtäis, mitään merkitystä universumissa...
Laivamatkustaminen ja lentäminen ovat molemmat julkista liikennettä ja siten vihreiden arvojen mukaista. Yksityisveneilyä ja -ilmailua voisi sitten verottaa enemmän.
En välitä. Samalla laivalla ne sun ruuat lähikauppaan rahdataan. Lopetatko siellä käymisen?
Vierailija kirjoitti:
Laivojen ympäristöystävällisyys kuitenkin tulee merkittävästi paranemaan kun nykyiset dieselkäyttöiset laivat korvataan kaasukäyttöisillä pikkuhiljaa.
Näin tulee tapahtumaan ainoastaan Turku-Tukholma välillä jonne Viking on jo tilannut uusia laivoja.
Ne vanhat sohlot seilaavat Tallinnaan. Luultavasti Helsinki-Tukholma välin liikenne supistuu tai loppui kun valtiontuki vähenee.
"Suomen valtio tukee matkustajamerenkulkua vuosittain noin 241–255 miljoonalla eurolla."..
https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/215961-risteilylaivoille-jattipotti-su…
En olisi Itämeren laivaliikenteestä tippaakaan huolissani. Ja kannattaa tosiaan muistaa, että Suomi on täysin riippuvainen meritse kulkevasta rahdista.
Kun niitä oikeasti saastuttavia laivoja etsitään, niin kannattaa kääntää katse Aasiaan. Tosin sielläkin on herätty ongelmaan, ja nyt rakennettavat laivat tulevat kulkemaan LNG:llä.
Laiva saastuttaa näistä kahdesta eniten, se jätemäärä mitä risteilyltä tulee on aivan valtava.
Vierailija kirjoitti:
Lautoille annetaan myös törkeät määrät yritystukia.
Tämä. Ja siksi tietää, että ne paatit seilaa siellä, olen minä mukana tai en. Sitten minun pitäisi syyllistyä siitä, jos kerran vuodessa käyn risteilyllä, se on vähän nurinkurista.
Kas ja sitten tilaat kiinan muoviroinaa ja ne tulee tänne orjalaivoilla jotka käyttää korkearikkistä öljyä polttoaineena. Näitä meidän laivoja koskee tarkat säännöt, mutta noita EU:n ulkopuolisia ei
Lautat on viron lipun alla jo ja siellä ei ole yritystukia. Ja loput liputettu ruotsiin
Kauppakeskukset tulisi sulkea. Se sieltä lähtevä saasteen ja jätteen määrä on käsittämätön.
En ole ikinä ymmärtänyt ihmisiä jotka menee ainoastaan jollekkin tallinnan tai tukholman risteilylle. Niin 80-lukulaista.
Yksittisautoilu Suomessa kiellettävä myös, bensaverot ja autoverot Ylös, tietullit käyttöön
Eikös osa risteilyaluksista käytä jo kaasua. Muistaakseni Viikari on siinä muita edellä.
Laivaan menee 3000 matkustajaa ja lentokoneeseen 300. Lentokoneet sastuttaa kymmenkertaisesti
Lautoille annetaan myös törkeät määrät yritystukia.