Päiväkodin kasvattajien viestintätyyli
Miksi päiväkodin kasvattajat viestivät komennoin ja kielloin?
Onko jollain ammattilaisilla jotain lähteitä tähän miksi näin kannattaa tehdä, kun kaikkialla muualla ohjeistetaan aivan toisenlaiseen kommunikaatioon?
Yleensä aikuiset puhuvat keskenään ystävällisempään sävyyn, miksi se ei päde päiväkodin aitojen sisällä?
Kommentit (6)
Lapseni oli yksityisessä päiväkodissa.
Sitten sieltä alkoi tulla töksäytteleviä ja epäasiallisia viestejä tyyliin
"Onko Linnea lomalla koko helmikuun, kun ei ole hoitoaikoja ilmoitettu??????!!!!!!!!"
Tämä viesti tuli puoli tuntia sen jälkeen kun hoitoajat olisi pitänyt antaa.
("Ilmoittakaa helmikuun hoitoajat 20.1. klo 15.00 mennessä"
ko. viesti tuli 15.25))
Irtisanoin lapseni tuolta ja vaihdoimme päiväkotia, missä keskustelut käydään ammattimaisesti.
Toisessakin päiväkodissa unohdin kerran antaa hoitoajat ajallaan.
Sieltäkin tuli viesti seuraavana päivänä
"Hei, muistattehan laittaa Linnean hoitoajat meille mahdollisimman pian, jotta saamme työvuorolistat tehtyä. Kiittäen, päiväkodin henkilökunta."
Sama asia, mutta toisessa paikkaa asiakaspalvelun ammattilaisia.
Ja kyllä. Kyllä sen puhetyylin valitettavasti huomasi lastenkin kanssa.
Äänestäkää jaloillanne.
Tärkeä aihe kyllä nostaa esille. Meillä on vuosittain nimettömät kyselyt (yksityisessä päiväkodissa) ja olemme vuosittain saaneet erittäin hyvät arviot vanhempien kohtaamisesta. Meillä painotetaan sitä, kuinka vanhempi on lapsensa tärkein asiantuntija ja positiivisen palautteen merkitystä.
Saamme myös tarvittaessa lisäkoulutusta asiaan. Huoli puheeksi-koulutuksen menetelmät ovat meillä useimmilla käytyinä. sanattoman viestinnän tärkeys on myös hyvin huomioitu.
Aina pitäisi muistaa myös se, että jos joutuu kertomaan jonkun ikävän asian, olisi tärkeää muistaa kertoa niistä hyvistäkin jutuista.
Kaikki alalla työskentelevät eivät todellakaan ole varhaiskasvatuksen koulutusta saaneet.
Vierailija kirjoitti:
Tärkeä aihe kyllä nostaa esille. Meillä on vuosittain nimettömät kyselyt (yksityisessä päiväkodissa) ja olemme vuosittain saaneet erittäin hyvät arviot vanhempien kohtaamisesta. Meillä painotetaan sitä, kuinka vanhempi on lapsensa tärkein asiantuntija ja positiivisen palautteen merkitystä.
Saamme myös tarvittaessa lisäkoulutusta asiaan. Huoli puheeksi-koulutuksen menetelmät ovat meillä useimmilla käytyinä. sanattoman viestinnän tärkeys on myös hyvin huomioitu.Aina pitäisi muistaa myös se, että jos joutuu kertomaan jonkun ikävän asian, olisi tärkeää muistaa kertoa niistä hyvistäkin jutuista.
Näin se taitaa olla meidänkin päiväkodissa mutta ei vaan toimi yhtään käytännössä. Yhtään.
Ps. ei koske tätä palstaa, joten antaa tulla vaan
ap